Închide meniul

De ce se întrerup tot mai des cursele pe ploaie? Concluziile lui Adrian Georgescu, după cursa din Miami

Adrian Georgescu Publicat: 6 mai 2025, 8:44 / Actualizat: 6 mai 2025, 17:23

Comentarii
De ce se întrerup tot mai des cursele pe ploaie? Concluziile lui Adrian Georgescu, după cursa din Miami

Oscar Piastri şi Lando Norris, în cursa de sprint din Miami/ Profimedia

De ce se întrerup tot mai des cursele pe ploaie? Dacă ați văzut începutul cursei de sprint din Miami, veți fi observat că, deși pista nu era foarte udă, jerbele de stropi ridicate de mașini erau impresionante.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Piloții s-au plâns de acest lucru și în comunicarea radio. ”Vizibilitatea e cu-adevărat cea mai proastă de care am avut vreodată parte într-o mașină de curse”, a spus Oscar Piastri.

După cursă, am văzut o memă în care scria: ”Senna, dacă ar vedea o cursă de 18 tururi primind steag roșu din cauza vizibilității reduse create de ploaie, după un tur în spatele mașinii de siguranță, ar zice că e penibil”.

Dar nu e chiar așa. Vizibilitatea din cockpit a curselor pe ploaie chiar a scăzut mult, din motive pe care le voi expune. Au existat ocazii, cum a fost Marele Premiu al Belgiei din 2021, când cursa, din păcate, nici nu s-a mai disputat, din cauza ploii.

Pneuri mai mari, apă mai multă în aer

Dimensiunile și greutățile monoposturilor au crescut constant din 1995 încoace. În 1995, greutatea minimă admisă a unei mașini i de F1 era de 595 kilograme. Dar din ce în ce mai multe echipamente au devenit necesare competiției.

Reclamă
Reclamă

În plus, în 2010, realimentarea cu combustibil în timpul unei curse a fost interzisă. A fost o măsură luată tot pentru creșterea securității piloților. Incidente precum cel în care tatăl lui Max Verstappen, Jos, a dispărut într-o bilă de foc pentru câteva secunde aproape că nu mai sunt posibile. Numai că, dacă până în 2010 o mașină transporta între 50 și 60 kilograme de combustibil, acum ea ”duce” între 150 și 170 de kilograme.

De la 595 la 800 de kilograme

În 2010, greutatea minimă a unui monopost a devenit de 620 kilograme. Și tot așa, până ce, în acest an, a ajuns la 800 kilograme, cu o greutate maxim admisă pentru pilot de 82 de kilograme. La anul, e adevărat, această greutate a mașinii va scădea cu aproximativ 30 de kilograme.

Ideea e însă că, ”tonajul” unui monopost crescând, pneurile de F1 au devenit și ele mai mari și mai robuste. De pildă, prin regulament, în 2017, lățimea pneurilor din față (talpa) a crescut de la 245 milimetri la 305, iar cea a pneurilor din spate de la 325 la 405 milimetri. Or, o lățime mai mare a pneului în contact cu pista udă înseamnă mai multă apă pulverizată în atmosferă.

Reclamă

Noile mașini aruncă jerbe mari și dense

De ce se întrerup tot mai des cursele pe ploaie? Au fost însă și alți factori care au contribuit la această diminuare a vizibilității cauzată de rularea pe piste ude. Odată cu reintroducerea permisiunii de a folosi efectul Venturi (de sol) la rularea unui monopost, în 2022, profilele podelei și a difuzorului s-au modificat și garda la sol s-a micșorat. Ca urmare, cantitatea de apă pulverizată în atmosferă a crescut mult.

Apărătoarele de roți, o soluție abandonată

Cursele disputate în condiții de vizibilitate redusă din cauza ploii sunt unul dintre principalele motive de îngrijorare în ceea ce privește siguranța piloților. În 2023 și 2024 au fost testate diferite soluții pentru reducerea acestui fenomen. Cea mai frecventă soluție este apărătoarea de noroi a roților. La Silverstone și la Fiorano s-au desfășurat teste cu aceste dispozitive. Țelul FIA era de a înjumătăți prin folosirea acestor echipamente cantitatea de apă care ajunge pe vizoarele piloților. Din păcate, apărătoarele de roți nu au dat randamentul așteptat și s-a renunțat la ele.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Va câştiga Max Verstappen titlul de campion mondial în 2025?
Loading ... Loading ...
Citește și:
23:54 25 nov.
Reacţia lui Jose Mourinho după prima victorie în 6 ani în Liga Campionilor!
23:54 25 nov.
Chelsea a umilit-o pe Barcelona, Manchester City, învinsă de Leverkusen! Rezultatele serii din Liga Campionilor
23:37 25 nov.
Concurenţă pentru Gigi Becali! O rivală a FCSB-ului, în cursa pentru transferul jucătorului naţionalei
22:57 25 nov.
VIDEOMusafir surpriză pe Stamford Bridge, înainte de Chelsea – Barcelona. Cine și-a făcut apariția pe stadion
22:53 25 nov.
Asaltat de oferte pentru Louis Munteanu, Neluţu Varga i-a stabilit preţul atacantului: “Nu discut sub suma asta”
22:31 25 nov.
OFICIAL | Jucătorul român cu două titluri în Liga 1 a semnat în Kosovo: “O forţă importantă”
1 Afacerea care i-a adus lui Mihai Rotaru averea de “300 de milioane de euro”. Patronul Universităţii Craiova e putred de bogat 2 Marea companie din România a fost scoasă la vânzare de Gigi Becali. “Vreau să vând o fabrică…” 3 Mihai Rotaru face un dublu transfer la Universitatea Craiova! Vinde pe 10 milioane de euro, aduce un fost atacant al României 4 Louis Munteanu, ca şi transferat de la CFR Cluj. Cu Rapid „a fost chiar antrenorul” să-l vadă jucând 5 Afacerea care l-a făcut bogat pe Ilie Dumitrescu: “Cu banii pe care i-am câștigat în carieră am făcut investiții bune” 6 Federaţia Română de Fotbal, anunţ oficial. A fost dat afară!
Citește și