Pe grila din 2025 vor fi șase debutanți. Vom folosi acest termen în sensul lui englezesc, de „rookie”, de membru al unei echipe sportive în primul său sezon integral. Altfel, majoritatea au luat deja contact cu F1, în sesiuni oficiale. Aceștia sunt: Oliver Bearman (Haas), Kimi Antonelli (Mercedes), Liam Lawson (Red Bull Racing), Gabriel Bortoleto (Sauber), Jack Doohan (Alpine), Isack Hadjar (Racing Bulls, fostul RB).
În cele ce urmează îi vom prezenta succint.
Isack Hadjar
Isack s-a năcut în 2004 la Paris, într-o familie de doctori și fizicieni. Spre deosebire de alți debutanți în F1, franco-algerianul nu a luat până acum un titlu în Formulele inferioare, dar anul trecut a obținut cele mai multe victorii în F3 – patru la număr – dintre piloții de pe grilă. A luptat pentru titlu în această competiție până în ultima cursă, cea de la Yas Marina, când a calat motorul pe grila de start. Ce este de spus despre „Micul Prost”? Porecla i-a fost dată de cotidianul Le Parisien, după cursa de anul trecut din Melbourne, unde a obținut victoria după câteva depășiri spectaculoase. Că, evident, nu se dă înapoi de la depășiri pe muchie de cuțit, cum a fost în 2022, în cursa de F3 de sprint de la Imola. Și că are niște reflexe remarcabile, așa cum s-a văzut anul trecut, în F2, când un pilot lent i-a răsărit brusc în față, în tunelul de la Monaco.
Gabriel Bortoleto
În 2022, brazilianul născut în 2004 în Sao Paulo, i-a atras atenția lui Fernando Alonso, care, prin intermediul agenției sale, A14, îl manageriază pe Bortoleto. „Este un talent incredibil și persoană foarte modestă în același timp” a declarat campionul spaniol despre cel care, la debutul lui Alonso în F1, în 2001, nici nu era născut.
Bortoleto e campionul en-titre din F2 și deține un record pe care îl împarte cu doar trei piloți: Charles Leclerc, George Russell și Oscar Piastri. Anume, a câștigat titlurile din F3 și F2 încă din sezonul de debut. Anul trecut, a reușit o altă performanță remarcabilă: a câștigat cursa de la Monza plecând de pe ultima poziție, cea de-a XXII-a. Chiar dacă brazilianul a avut noroc cu o apariție pe pistă a mașinii de siguranță, este ceva nemaivăzut, atât pentru F2, cât și pentru F1.
Este singurul debutant dintre cei șase care încă nu a pilotat un monopost de Formula 1 într-o sesiune oficială.
Kimi Antonelli
în 2018, Kimi avea 12 ani și îl însoțea pe grila de start a Marelui Premiu al Italiei pe Lewis Hamilton. „Amintește-ți că ești cel mai bun. Poți câștiga această cursă” i-a spus coplul lui Hamilton, care așa a și făcut. Peste numai câțiva ani, el îl înlocuiește la Mercedes pe Lewis Hamilton.
Debutul lui în F1, desfășurat în primul antrenament de la Monza de anul trecut, a impresionat. Puștiul nu a „luat prizonieri”. A mers la limită, dovedind în cele doar zece minute cât s-a aflat pe traseu o viteză uimitoare. A pierdut aderența în Parabolica și a intrat în zidul de pneuri, avariind mașina. Timpii săi înregistrați până atunci pe sectoarele circuitului de la Monza au fost foarte buni.

În anul său de debut în F2, a ocupat locul al șaselea în F2, câștigând curse precum cea de sprint de la Silverstone și pe cea clasică de la Hungaroring. Cel care a crezut în el, chiar cu o încăpățânare de nezdruncinat, este Toto Wolff. Directorul austriac al echipei Mercedes îl consideră un mare talent și l-a preferat în echipă înaintea unui pilot consacrat și valoros precum Carlos Sainz. Cu siguranță va obține timpi buni în unele sesiuni de calificare, datorită abordării sale curajoase, rămâne însă de văzut cum va gestiona presiunea curselor.
Oliver Bearman
Bearman a debutat în acest an în Formula 1, la Marele Premiu al Arabiei Saudite. L-a înlocuit la Ferrari pe Carlos Sainz. La debutul lui de la Jeddah, în trei ore și jumătate de la mometul în care a aflat că va concura, Bearman a trecut de la o mașină la o alta cu mai bine de o treime cai-putere în plus. Rezultatul? A scos în Q2 un timp cu doar 0,036 secunde mai slab ca al lui Hamilton. În cursă, a ocupat poziția a șaptea încă de la debut, ceea ce este o performanță foarte bună, chiar și ținând cont că s-a petrecut într-un monopost Ferrari.
Pe de altă parte, evoluția sa din 2024 în F2 a fost mediocră. Englezul a ocupat la finalul sezonului doar poziția a 12-a. O explicație a prezenței sale în F1 la Haas, din 2025, este sprijinul financiar al tatălui său, David Bearman, CEO al Aventum Group, un sprijin estimat a fi anual între 10 și 15 milioane de dolari. Va fi interesant de comparat evoluția lui Bearman de la Haas cu cea a mult mai experimentatului Ocon, unul dintre puținii piloți noi din F1 care nu are părinți bogați.
Jack Doohan
Născut în 2003, Jack e fiul unui mare campion de motociclism: Mick Doohan, cvintuplu campion mondial în anii 90. A început cursele auto la volanul unui kart dăruit de Michael Schumacher, care este modelul australianului. În 2022, a făcut o mutare oarecum surprinzătoare, părăsind Red Bull Junior Team pentru a trece la Alpine Academy. A fost pilot de teste pentru Alpine în F1 în 2023 și 2024. Anul trecut, i s-a făcut loc ca pilot oficial în ultimul Mare Premiu al sezonului, cel din Abu Dhabi.
Nu mult timp după aceea, Alpine l-a adus ca pilot de teste pe umil dintre driverii care au stârnit ceva vâlvă spre sfârșitul sezonului trecut. Este vorba despre Franco Colapinto, despre care se credea că va evolua în acest an fie la Racing Bulls, fie la Williams. Australianul va concura, se pare, cu o sabie a lui Damocles deasupra capului.
Liam Lawson
Dintre cei șase debutanți ai anului 2025, neo-zeelandezul e cel care a așteptat cel mai mult să i se acorde o șansă full-time. Este un veteran în programul Red Bull Junior, în care a fost încorporat în 2019. În 2023, i-a fost preferat la RB (pe atunci, AlphaTauri) olandezul Nick de Vries – această decizie fiind una proastă, după cum a recunoscut ulterior Helmut Marko -, care a fost apoi înlocuit de Ricciardo.
Lawson l-a înlocuit pe australianul în două rânduri la RB – sau orice nume a avut această echipă vreodată. Prima oară, în 2023, pentru cinci curse, a doua oară în 2024, pentru ultimele șase din calendar. Cu 11 curse deja la activ în F1, Lawson e de departe cel mai experimentat dintre „rookies”.
Din evoluția sa de anul trecut la RB, s-a putut observa că are un atu: știe să se lupte pentru locul lui în echipă. L-a supărat în câteva rânduri pe Sergio Perez, căruia i-a luat până la urmă locul la Red Bull Racing. A fost preferat până la urmă în fața lui Yuki Tsunoda, colegul lui de la RB, iar acest argument, al faptului că este bătăios, a prezentat ceva importanță în luarea deciziei.
Ocupă unul dintre cele râvnite locuri în Formula 1, într-un monopost care a dominat multe curse în ultimele sezoane, dar și unul „fierbinte”: este colegul celui mai bun pilot din F1 și câștigătorul ultimelor patru titluri la individual.
- Ferrari schimbă abordarea și atacă titlul! Analiza lui Adrian Georgescu
- Cum arată toate cele zece monoposturi de Formula 1, pentru sezonul 2025. Imagini spectaculoase după evenimentul grandios de la Londra
- „Vreau titlul mondial”. Charles Leclerc şi-a anunţat obiectivul uriaş, înainte de startul noului sezon. Ce a spus şi Lewis Hamilton
- Cele 10 echipe din Formula 1 şi-au prezentat monoposturile! Show total la Londra
- Lewis Hamilton, prima apariţie ca pilot Ferrari! Britanicul a prezentat monopostul din 2025 alături de Charles Leclerc: „Mă simt plin de viaţă”