Ce soluții sunt pentru plictiseala de la Monaco?

De Adrian Georgescu
Publicat: 27.02.2025, 8:00
Actualizat: 27.02.2025, 10:21

Charles Leclerc la Monaco

Charles Leclerc de la Ferrari a câştigat Marele Premiu de la Monaco sezonul trecut

Charles Leclerc a câştigat Marele Premiu de Formula 1 de la Monaco sezonul trecut / Profimedia Images

Există soluții pentru Monaco? Vă amintiți cursa de anul trecut?

Reclamă

În primul tur, un acroșaj între Magnussen și Perez a dus la apariția steagului roșu. Aproape toți piloții rămași în cursă au intrat la boxe, au făcut schimbarea obligatorie de pneuri și după aceea nu s-a mai întâmplat nimic deosebit. A urmat o cursă dinamică precum un discurs al lui Klaus Iohannis. În timpul acesteia, ocupanții primelor zece locuri și-au menținut pozițiile până la final și s-au petrecut doar patru depășiri, undeva în pluton.

Reclamă

Ce reacție a avut acum câteva zile Comisia Formulei 1, forul care aprobă modificarea regulamentelor în F1? Pentru a crește spectaculozitatea Marelui Premiu al Principatului Monaco, a adoptat o măsură prin care a fost introdusă obligativitatea intrării de două ori la standuri în această întrecere.

Ajung două opriri la boxe să fie spectacol?

Dar care ar fi numărul minim de intrări la boxe pentru ca întrecerea din Monaco să devină una palpitantă? Să vedem ce spun piloții. Lewis Hamilton, de pildă, a spus că este un suporter al ideii cu două opriri.

„Nu-mi pasă, sincer, dacă e o singură oprire, două sau douăzeci și cinci. E-n regulă. Respect orice decizie s-ar lua”, a răspuns Max Verstappen. În spatele blazării campionului mondial se poate citi plictiseala legată de subiect, pe care toți o resimțim când e vorba de cursa respectivă.

“Cred că va ajuta cursa, mai ales în ceea ce privește strategia”, a spus Charles Leclerc, care e monegasc. „Depinde de locul pe grilă de unde iei startul”, a nuanțat Alonso. „Dacă pornești pe la mijloc, ai nevoie de o sumedenie de intrări la boxe ca să ajungi în frunte. Dacă pleci al doilea sau al treilea, ai nevoie de una singură. Dacă pleci ultimul pe grilă, îți trebuie 10 sau 12”.

De ce nu cred că va funcționa soluția

După părerea mea, soluția propusă nu rezolvă problema.

În primul rând, mai multe intrări la boxe nu înseamnă mai multe depășiri. Înseamnă doar o probabilitate mai mare de depășiri la boxe prin undercut. Deci, ar fi o creștere a spectacolului venită din mutările de strategie. Lucru interesant, desigur, dar sincer, depășirile pe la boxe nu te ridică niciodată din scaun.

În al doilea rând, să obligi mașinile să intre mai des la boxe nu aduce dinamism, ci mai degrabă dezordine. Iar mai multă dezordine pe pistă nu aduce mai mult spectacol, ci haos. Ar fi doar o ciorbă prin care ar mai pluti niște bucățele de Formula 1. Să nu uităm că e un traseu în care orice acroșaj sau ieșire în decor aduce foarte probabil pe traseu mașina de siguranță sau chiar steagul roșu. Deci ar rezulta nu spectacol, ci o procesiune chiar mai înceată decât cursa în sine.

Câte depășiri se fac la Monaco?

Dacă urmărim o statistică, în întrecerea monegască au loc, din 2017 încoace, în medie, 7,3 depășiri pe cursă. Următoarele curse în acest clasament sunt cele de la Imola, Montreal și Hungaroring, cu 25, respectiv 26,8, respectiv 28,4 depășiri. Există însă Mari Premii – și tot stradale – care au o medie de 99 de depășiri pe cursă, cum e cea din Las Vegas.

Cum arată situația în Principat? Dacă nu luăm în calcul depășirile realizate după starturile de pe loc și pe cele făcute la boxe, în cursa din Principat din 2017 au fost trei. În 2018, au fost patru, toate însă i-au aparținut lui Max Verstappen. Atunci, Max a plecat de pe poziția 20 și a terminat pe locul 9. În fruntea cursei a fost tot procesiune.

În 2019, au fost două depășiri. În 2020, cursa nu s-a ținut. În 2021, nu a fost nicio depășire. În 2022, au fost 13. În 2023, douăzeci și două, dar prin turul 55 a început ploaia și a dinamizat lucrurile.

Cum arată situația în fruntea cursei, unde interesul e maxim? Țin minte foarte puține curse la Monaco în care victoria să fi fost obținută printr-o depășire desfășurată pe pistă. A fost depășirea lui Senna la Mansell în 1987, dar englezul avea deja probeme la turbină, pentru care a și abandonat ulterior. A mai fost una în 1996, când Hill l-a depășit pe Alesi pentru a lua conducerea, dar francezul rula pe pneuri de ud pe o pistă care se usca.

Îmi amintesc însă de efortul extenuant și inutil al lui Mansell de a trece de Senna în 1992, deși englezul era evident mai rapid. Sau de vreo 10 tururi de la finalul cursei din 2019, când Verstappen, deși era clar mai rapid, nu a putut trece de Hamilton. Și de multe alte lupte în care pilotul care încerca depășirea era net dezavantajat.

Ce alte soluții există?

S-au propus modificări pentru cursa de la Monaco. S-ar mai putea face, deși e un circuit stradal și, deci, greu de modificat. De pildă, renunțarea la șicana de după ieșirea din tunel sau mutarea ei mai încolo. Ori schimbarea ultimului viraj, ori adăugarea unei secțiuni înainte de intrarea în tunel. Dar sunt frecții la un picior de lemn.

După mine, soluția perfectă pentru Marele Premiu al Principatului Monaco e una singură și am scris-o aici. Străzile din Monaco nu sunt un decor corespunzător pentru o cursă de F1 și ar trebui renunțat la ea.

Singurul argument în sprijinul acestui Mare Premiu este tradiția. Dar dacă tot se invocă argumentul tradiției, de ce nu aducem înapoi și cursa de pe vechiul Nürburgring? Sau ovalul înclinat de la Monza? Ar fi curse mult mai interesante decât Marele Premiu în care ducem, an de an, Formula 1 la groapă.

Reclamă
Recomandări
  • PAOK - Asteras Tripolis e live în AntenaPLAY, duminică, de la ora 19:30
  • Cele mai tari meciuri din NBA şi NHL sunt în fiecare weekend în AntenaPLAY
  • Cine ia titlul în La Liga în acest sezon?



    *după apăsarea butonului "Votează" pagina se va reîncărca pentru afișarea rezultatelor

    Citește și:
    15:12

    A murit Petre Brănişteanu! Unul dintre cei mai mari baschetbalişti români s-a stins la 66 de ani

    15:08

    „Mi se bagă pumnul în gură”. Adrian Mutu s-a enervat grav. Ar urma să fie suspendat după declaraţiile de la meciul cu UTA

    14:30

    Cum a ratat Elvir Koljic transferul la FCSB. Atacantul a dat cărţile pe faţă: „Nici mie nu mi-a convenit”

    13:56

    Cristi Borcea, sfat pentru Andrei Nicolescu! Cum o poate duce pe Dinamo în cupele europene: ‘Nu poţi să semnezi un asemenea contract’

    13:55

    „Ei îmi dau bătăi de cap!” Jucătorii de care se teme Mirel Rădoi înainte de Universitatea Craiova – Farul

    13:28

    Surpriza pregătită de Mircea Lucescu. Jucătorii de la FCSB care ar putea ajunge la naţională: „L-am remarcat la ultimele meciuri”

    1 Câţi bani a câştigat Gigi Becali, după ce FCSB s-a calificat în optimile din Europa League. Tun financiar dat de patronul campioaneis 2 FotoIanis şi Elena Hagi vor fi părinţi! Veste uriaşă în familia „Regelui”, la şapte luni de la nuntăs 3 Câţi bani a câştigat Istvan Kovacs după ce a arbitrat Real Madrid – Manchester City! Ce sume oferă UEFA în fazele eliminatoriis 4 FotoJude Bellingham, eclipsat de iubita sa pe Santiago Bernabeu. Femeia e cu 6 ani mai mare decât starul de la Real Madrids 5 VideoReacţia lui Tudorel Stoica după ce FCSB a picat cu Lyon în optimile Europa League: „Acum vor întâlni şi ei o echipă adevărată, că până acum…”s 6 Daniel Bîrligea, OUT de la FCSB pentru „dubla” cu Lyon. Veste teribilă pentru campioanăs
    Citește și