Max veni, văzu, bătu! Concluziile lui Adrian Georgescu după cursa nebună din Brazilia
De Adrian Georgescu
Publicat: 4.11.2024, 10:08
Actualizat: 4.11.2024, 14:51
Verstappen este incredibil de adaptabil. Sunt momente în care în care trebuie să-i dai celui mai bun ce este al lui. Când intri într-o cursă de pe poziția a 17-a și o termini pe locul întâi, la aproape 20 de secunde în fața celui de pe poziția secundă, ești un mare pilot. Ba mai mult, obții și punctul pentru cel mai rapid tur.
Bineînțeles, se pot evoca argumente de conjunctură. Că dacă accidentul lui Colapinto nu s-ar fi petrecut în turul 29, ci două-trei tururi mai târziu, după ce Max ar fi intrat și el la boxe să schimbe pneurile, avantajul lui Lando Norris nu s-ar fi evaporat. Că a plouat. Că în acest weekend, la Interlagos au fost fluturate mai multe steaguri roșii decât în Moscova în 1917.
Numai că istoria nu se scrie la condițional-optativ, ci la indicativ. Da, ploaia a schimbat radical datele problemei, în toate privințele. Însă brambureala a fost aceeași pentru toată lumea.
De ce Max?
Este Max un pilot agresiv? Da. Înjură? Oho! Încearcă el să fie, măcar o secundă, plăcut ori simpatic? Deloc. Este un „bad boy” veritabil.
Dar este el cel mai bun pilot de pe grilă? Îmi pare rău pentru suporterii celorlalți piloți, dar printre ei nu există, în prezent, un altul capabil de o asemenea cursă. Am scris „în prezent” căci Lewis Hamilton și Fernando Alonso, ceilalți doi multipli campioni mondiali, sunt către sfârșitul carierelor lor.
Este Lando Norris la fel de bun? Îmi place personalitatea lui, faptul că a făcut progrese evidente în acest sezon, faptul în care nu a presat pentru a primi susținerea lui Piastri și multe alte lucruri. Dar nu e.
Când colegul de echipă este nevoit, de două ori într-un weekend, să-ți cedeze poziția, atunci poate că nu meriți titlul mondial. Lando va fi cândva campion, sunt sigur de asta, dar în acest an, în care a beneficiat de cea mai bună mașină în cea mai mare parte a sezonului, nu a fost cel mai bun pilot.
Nu ajunge să spui – și să crezi – că „astăzi doar am avut ghinion, iar ceilalți au avut noroc”. Nu e așa. Un om nu trebuie să fie deștept, inspirat, norocos, etc…., mereu de-a lungul vieții sale, ci doar în unele momente. La fel, există câteva clipe cruciale de-a lungul unui weekend de cursă în care un pilot trebuie să aibă reacții prompte și potrivite.
Unde punctează decisiv Verstappen
Ei bine, în acele momente, Verstappen este incredibil de adaptabil și de reactiv, în timp ce Lando mai degrabă nu.
Să rezumăm. Lando a dominat calificările pe ploaie, în timp ce Max a ieșit în Q2. Adăugăm penalizarea cu cinci poziții primită de olandez pentru schimbarea motorului. Adăugăm victoria lui Lando în cursa de sprint – cu sprijinul lui Piastri – și o altă penalizare primită de Max, de cinci secunde. Aceasta din urmă pentru că nu a respectat regimul de rulare în timpul prezenței pe circuit a mașinii de siguranță virtuale.
Acesta era marea șansă a lui Lando de a recupera o mulțime de puncte și de a se apropia de Max. Numai că a plouat, iar Max, ca toți marii piloți, adoră pistele ude. El se adaptează foarte bine la toate aceste necunoscute pe care ploaia le aduce.
O comparație
Comparați, de pildă, starturile celor doi. Mai întâi, Lando a plecat în turul de formare când luminile verzi erau încă intermitente, ceea ce i-a atras o investigare pentru „nerespectarea procedurilor de start”. Apoi, la start, pentru a câta oară?, nu a reușit să-și păstreze poziția în primul viraj. În același timp, Verstappen, plecat al 17-lea, era deja pe locul 11.
Mai mult, toate depășirile au fost foarte sigure, chiar dacă au fost făcute în mijlocul plutonului. Olandezul nu a fost niciun pic în pericol de a fi aruncat în afara pistei. În același timp, Norris nu a reușit să treacă de Russell timp de aproape 30 de tururi, pentru a-și relua poziția de lider.
Aici se vede o altă calitate a olandezului, pe care, prima oară, am remarcat-o cu toții tot la Interlagos, acum 8 ani. Max reușește să „găsească” aderența și plusul de viteză acolo unde alții nu reușesc. Barrichello, alt specialist al pistei braziliene, a remarcat acest fapt. L-a întrebat de ce alegea mereu aceeași trasă în primul viraj, pe care ceilalți n-o abordau. Pentru că Max, pur și simplu, găsește aceste „petice de stabilitate”, așa cum unii intuiesc, când traversează un râu, pe ce bolovani trebuie să calce.
Momentele care contează
Max, pur și simplu, nu greșește în momentele-cheie. Veți spune: „Bine, dar atacurile lui din Austria? Din Ungaria? Din Mexic? Asta nu arată că-și pierde capul?”.
Nu. Eu cred că Verstappen nu-și pierde deloc capul în aceste momente. Dimpotrivă, calculează duritatea duelurilor. Este ca intimidarea pe care fundașii o practică, în fotbal. De la primul contact intră mai dur la adversarul direct, doar pentru a-i transmite clar „cine-i șeful”. Max alege să fie agresiv, dar este o agresivitate calculată.
Mai mult, Max are capacitatea foarte rară de a minimaliza pagubele. Cum-necum, a reușit să se țină scai de adversarul lui. Nu uitați: a condus în clasamentul acestui sezon din prima secundă până în prezent. Și sunt mari șanse să conducă și la capătul lui.
A recuperat Lando? Dimpotrivă
Știți câte puncte avea Max Verstappen în fața lui Lando Norris înaintea cursei din Miami, disputată pe 5 mai, când McLaren a introdus un set de upgrade-uri care au făcut să aibă o mașină mai bună decât Red Bull?
53 de puncte.
Știți câte sunt acum?
62.
Așadar, în trei luni, cu o mașină mai bună, Max Verstappen i-a luat lui Lando Norris 53 de puncte.
Apoi, în următoarele șase luni (deci dublu), cu o mașină mai bună, Lando Norris nu doar că nu a recuperat deficitul, dar a mai și pierdut 9 puncte.
Asta, dragii mei, spune destul de multe.
Poate îl iubiți, poate îl detestați pe Max Verstappen. Se pare că, așa cum a fost cazul cu alți mari campioni, precum Senna, Schumacher, Vettel sau Hamilton, nu există cale de mijloc. Dar trebuie să recunoaștem că, în acest moment, el este cel mai bun pilot din Formula 1.