Cum va arăta grila Formulei 1 în 2025. Englezii îi spun „silly season”, căci e partea cea mai superficială a acestui sport, constând în toate zvonurile și informațiile de culise despre transferurile din F1. Să vedem ce știm până acum.
În prezent, grila este în curs de completare. Toată lumea așteaptă două decizii. Prima, dacă Sergio Perez va fi înlocuit și cu cine, cea de-a doua, cea care are consecințele cele mai largi, la ce echipă va merge la anul Carlos Sainz.
Cum va arăta grila Formulei 1 în 2025: Două variante pentru Perez: Ricciardo și Lawson
Să începem cu prima necunoscută: Sergio Perez. Prestația lui în ultimele șase curse, în care a strâns doar 15 puncte, a fost catastrofală. Se pare că mexicanul a primit un ultimatum, pentru că, fără un al doilea pilot Red Bull care să aducă puncte, echipa ar putea pierde titlul la constructori. Dacă nu va livra performanțe demne de mașina pe care o are la dispoziție, cel târziu după cursa de la Spa, Perez va fi înlocuit și, probabil, va fi trimis la echipa secundă, RB.
Sunt doi înlocuitori posibili ai săi la Red Bull: Daniel Ricciardo (RB, 35 ani) și Liam Lawson (pilotul de rezervă Red Bull și RB, 22 ani).
De ce nu Tsunoda?
În primul rând, de ce nu se vorbește despre Yuki Tsunoda (RB, 24 ani)? Japonezul a strâns mai multe puncte în 2024 decât „Ricci” (20-11) și este deja la cel de-al patrulea său an în F1. Se pare că nici Helmut Marko, consultantul austriac al team-ului, nici Christian Horner, șeful echipei, nu au suficientă încredere în nipon. În fața întrebării cu care am deschis paragraful, Christian Horner a răspuns prea puțin încurajator: „Este un pilot Red Bull Racing și are un contract Red Bull Racing. Nu se știe niciodată. Poate va avea ocazia într-o zi să testeze monopostul”.
Lawson are argumentul vârstei și pe cel al faptului că Red Bull ar vrea să-l păstreze, fie la prima echipă, fie la cea de-a doua. Dacă nu va fi folosit ca pilot oficial până în septembrie 2024, Lawson va deveni agent liber și va putea pleca. Neo-zeelandezul l-a înlocuit anul trecut la Alpha Tauri pe Ricciardo, atunci accidentat, pentru cinci curse și a lăsat o impresie bună, cucerind două puncte.
Lawson a testat joi monopostul Red Bull RB20 în cadrul unei acțiuni promoționale la Silverstone. Acțiunile de acest gen nu sunt o metodă nouă de a face cunoștință cu un monopost, când o echipă vrea să evalueze un pilot. Nu este însă un test edificator. Sunt alte pneuri decât cele de competiție, iar distanța e limitată la 200 de kilometri. Anul trecut, când era vorba ca Ricciardo să-l înlocuiască pe De Vries la Alpha Tauri (numele de atunci al RB), Ricci a testat monopostul în cadrul unui test Pirelli. A fost mult mai aproape de ideea de testare de monopost.
Ricciardo are și el câteva avantaje în lupta pentru acest loc: a mai fost la Red Bull, între 2014 și 2018, are suficientă experiență pentru a-l seconda pe Verstappen și a aduna puncte pentru echipă. A câștigat de 8 ori în F1.
Dar totul depinde de ce va face Perez în următoarele două curse, după care va urma vacanța de vară din F1. Dacă mexicanul va continua evoluția proastă, probabil că Ricciardo va primi locul lui la Red Bull, iar Lawson va ajunge la RB. În mod normal, dacă va confirma anul acesta la RB, la anul Lawson va fi cel de-al doilea pilot Red Bull.
Unde va merge Carlos Sainz?
Marea necunoscută a grilei de la anul este legată de această întrebare. Știm deja de la începutul anului că, din 2025, Hamilton va pleca de la Mercedes la Ferrari, în locul lui Carlos Sainz. Rămas fără volan, acesta este în discuții cu mai multe echipe: Red Bull, Williams, Mercedes, Alpine și Sauber (din 2026 motorizată sau, mai degrabă, preluată de Audi).
La Red Bull nu cred că va ajunge. Sainz și Max au fost colegi la Toro Rosso, iar tații lor, nume cunoscute în sporturile cu motor, au creat multe tensiuni atunci. Christian Horner nu vrea asta.
Acum câteva luni, s-a vorbit de Mercedes, într-o rocadă cu Hamilton. Dar Toto Wolff, directorul general la Mercedes F1, încă încearcă să-l smulgă pe Max Verstappen de la Red Bull. Acesta are un contract până în 2028 cu Red Bull, dar are și clauze de ieșire. Red Bull pierde teren și, în virtutea schimbărilor de regulament anunțate pentru 2026, se bănuiește că nu va mai fi dominantă în F1. Iar dacă nu va reuși să-l aducă pe Verstappen, Wolff pare să-l prefere pe Kimi Antonelli. De fapt, îl ține în mânecă pe tânărul pilot italian din F2, dar a redeschis de curând și negocierile cu Sainz.
Necunoscuta Alpine
Dar poți avea parte de un motor Mercedes și fără a fi parte din prima echipă. Acum cam trei săptămâni, Sainz părea gata să meargă la Williams, când s-a „sucit”. Motivul a fost următorul: a apărut știrea că Alpine ar putea renunța la motoarele Renault, începând din 2026, și să devină echipă-client a unui alt producător de motoare. În cadrul unor discuții cu Sainz, cei de la Alpine i-au spus că sunt în negocieri cu Mercedes. Cum această decizie nu se va lua până la sfârșitul lunii iulie, Sainz trage de timp, deși el însuși a recunoscut că nu va mai putea face asta prea mult.
Dacă Sainz va amâna prea mult decizia, Williams s-ar putea să-l ia pe Bottas de la Sauber. Acolo deja se știe că la anul va veni – de fapt, va reveni – Hulkenberg. Ocon pare a fi semnat deja cu Haas, unde va fi coleg cu Ollie Bearman.
Rămân locuri necompletate la Mercedes (alături de Russell), la Alpine (alături de Gasly), la Williams (alături de Albon), la Sauber (alături de Hulkenberg), la RB (alături de Tsunoda).
Din momentul în care Sainz se va decide, grila se va completa rapid. Iată cum arată ea în acest moment (am trecut în paranteză anul expirării contractului).
Red Bull: Verstappen (2028) – Perez (2026, dar în pericol de a fi schimbat)
McLaren: Norris (2026) – Piastri (2026)
Mercedes: Russell (2026) – ?
Ferrari: Leclerc (mai mulți ani) – Hamilton (probabil 2027)
Aston Martin: Alonso (2026) – Stroll (2025, dar care va fi prelungit)
Alpine: Gasly (mai mulți ani) – ?
Haas: Bearman (mai mulți ani) – probabil Ocon
Williams: Albon (mai mulți ani) – ?
Sauber: Hulkenberg (mai mulți ani) – ?
RB: Tsunoda (2025) – ?
- „A fost o surpriză”. George Russell, primele declarații după ce a obținut pole-position în Marele Premiu din Las Vegas
- George Russell, pole-position în Marele Premiu din Las Vegas! Max Verstappen, pe locul cinci în calificări
- Piloţii din Formula 1 se plâng de mirosul puternic de canabis de la circuitul din Las Vegas: „Toată lumea ar ieşi pozitiv”