Lando fuge, dar n-ajunge. Analiza lui Adrian Georgescu, după Marele Premiu de Formula 1 din Singapore
De Adrian Georgescu
Publicat: 23.09.2024, 8:00
Actualizat: 23.09.2024, 10:16
A treia victorie din cariera lui Lando Norris (McLaren) a fost una obținută într-o manieră categorică, într-o cursă pe care a condus-o de la cap la coadă. Numai punctul pentru cel mai rapid tur i-a scăpat. Acesta a fost cucerit in extremis de Ricciardo, aflat, probabil, la ultima cursă de F1 din carieră. Australianul a intrat special la boxe în penultimul tur pentru a lua gume soft. A revenit apoi pe circuit și a obținut punctul suplimentar. Norris, care la Monza, fără să fie sfătuit de echipă, a obținut punctul dedicat turului celui mai rapid în ultimul ocol al pistei, n-a mai avut de data această timpul de reacție necesar.
Un weekend impecabil pentru Norris
Englezul a reușit ceea ce nu a izbutit deseori în acest sezon: să ia un start foarte bun și să rămână la conducerea cursei la sfârșitul primului tur. Și n-a fost doar asta. Pentru a se pune la adăpost de un eventual undercut al adversarului său la titlu, aflat pe poziția a doua în cursă, Max Verstappen (Red Bull), în primele tururi Lando a rulat foarte rapid. Avantajul lui a crescut constant.
De aceea, când Max a intrat la boxe în turul 30 pentru a schimba pneurile medii cu unele hard, Norris avea un avantaj uluitor de aproape 30 de secunde. Exact în această perioadă Lando a transmis la standuri că era posibil să fi atins parapetul, dar nu au fost urmări grave. Ca urmare, un tur mai târziu, când Norris a revenit pe traseu după schimbul său de cauciucuri, era în continuare cu peste 24 de secunde înaintea lui Max.
Max a schimbat decisiv înaintea calificărilor
Pe întreaga durată a weekend-ului, monopostul MCL38 s-a dovedit cea mai bună mașină din F1. Echilibrată pe ambele axe, stabilă în toate tipurile de curbe, rapidă. Mașina lui Max a arătat însă rău în timpul antrenamentelor.
Puțini și-ar fi imaginat atunci că olandezul va cuceri a doua zi poziția secundă pe grila de start și apoi în cursă. Verstappen a acuzat o totală lipsă de aderență pe ambele punți, spunând că mașina alunecă prin viraje, mai ales prin cele de viteză redusă. Acest comportament a fost cauzat de faptul că Red Bull nu a reușit să găsească setarea corectă a suspensiilor pentru a intra intervalul de funcționare optimă a anvelopei. Dacă pe puntea din față gumele încă nu intrau în temperatura cerută, pe cea din spate ele erau deja supraîncălzite.
Ca urmare, Verstappen a fost mai lent decât Lando Norris cu aproape o secundă în cea de-a treia sesiune de antrenamente.
Un veșnic compromis pentru Red Bull
Dar dintre toate configurațiile testate de olandez și de echipa sa – și din cele încercate de Perez -, au ales varianta cea mai puțin proastă, căci una bună n-au avut la dispoziție. Ca de obicei în cea de-a doua parte a sezonului, Max Verstappen s-a dovedit un as al minimizării pagubelor. Lupta lui în cursă a fost mai degrabă cu Piastri; Norris a mers șnur. Max știa că dacă englezul mergea fără greșeală, nu putea să-l prindă.
În Q3, sesiune în care coechipierul Perez nu a ajuns, lui Verstappen i s-a anulat un tur foarte bun, din cauza accidentului lui Sainz. Astfel, olandezul, asemenea altor piloți, a avut la dispoziție o singură tentativă de-a realiza un tur rapid. A reușit, în aceste condiții, un timp cu doar 203 sutimi de secundă mai slab decât cel al lui Norris și obținerea poziției secunde pe grilă.
Piastri a avut o strategie diferită
Piastri, în timpul aceleiași sesiuni, nu a dat dovadă de același sânge rece. A greșit în ultima șicană și a luat startul a doua zi din poziția a cincea.
Ne întoarcem în timpul cursei. Suntem în turul al 31-lea. Norris a ieșit de la boxe tot în postura de lider. În spatele lui, încă pe pneuri medii, căci încă nu fusese la standuri, este coechipierul Piastri, la 3,5 secunde. În urma australianului este Max Verstappen, la peste 19 secunde. Trei tururi mai târziu, lui Piastri i s-a transmis că trebuie să rămână cât mai mult timp pe circuit înainte de a schimba gumele medii. Planul alternativ era ca australianul să încerce să schimbe cu gumele soft, pentru a dobândi mai multă viteză pe tururile rămase. Cei de la McLaren sperau, de asemenea, că, pe un circuit unde mașina de siguranță își face deseori apariția, vor profita de un astfel de episod și că vor schimba pneurile în regim de neutralizare.
Dar nu s-a întâmplat așa. Piastri a fost nevoit să intre la boxe în turul 39, când pneurile sale aproape că nu mai funcționau. A revenit pe poziția a cincea, pe care începuse cursa. Pneurile hard mai proaspete i-au permis să treacă de Hamilton și de Russell, completând podiumul. Norris a mai provocat o dată echipei sale fibrilații, ștergând zidul în turul 48. Nu a fost însă greșeala fatală care să-l scoată din joc.
Un succes general pentru McLaren? Aparent da
Eficiența aerodinamică a mașinilor MCL38, care contribuie la menajarea pneurilor, este extraordinară. Chiar și fără acel „Mini-DRS” considerat de FIA neconform cu regulamentul.
Este un succes pentru McLaren? Așa pare, dacă ne uităm la zestrea de puncte. La cum merg lucrurile, constructorul englez pare că nu mai poate fi ajuns de Red Bull. În competiția piloților, Verstappen e primul, cu 331 puncte, Norris are 279, Leclerc (Ferrari) 245, iar Piastri 237.
Pe de altă parte, Verstappen reușește aproape în fiecare cursă să facă rai din ce are. Mai sunt șase curse clasice și trei de sprint, iar olandezul are în continuare în față 52 de puncte. Dacă în fiecare dintre acestea Lando câștigă, iar Max prinde poziția secundă, pilotul Red Bull va fi campion mondial.
Puncte precum a fost cel pe care Ricciardo i l-a ”suflat” lui Norris la sfârșitul cursei ar putea fi cruciale. Nu degeaba Max i-a mulțumit, prin radio, fostului său coleg de echipă. Aceste puncte vor conta când se va trage linia.