Ce s-a întâmplat în Marele Premiu al Austriei, deși s-a lăsat cu scântei, pe noi, ca pasionați urmăritori ai curselor, nu poate decât să ne bucure. Avem o luptă între două mașini destul de diferite între ele, dar de valori apropiate pe pistă, și între doi piloți tineri. Mai mult decât atât, aceștia sunt – sau erau – buni prieteni unul cu celălalt.
Avem drama. Și mai mult de jumătate de sezon înainte.
Max a ajuns la limită cu motoarele. Lando nu
Și pentru că vorbim de restul sezonului, să nu uităm un aspect destul de important, care ar putea schimba multe date. În Spania, Max Verstappen a instalat pe mașină cel de-al patrulea motor care îi este permis în timpul unui sezon fără a fi penalizat. Nu văd cum ar putea pilotul olandez să nu aibă nevoie de alte propulsoare de-a lungul celor 13 Mari Premii rămase de disputat.
Folosirea unui alt motor în afara acestora patru implică o declasare pe grila de start cu zece poziții, iar pentru alte elemente o declasare de 5 poziții. Max este la limită și cu turbinele, cu unitățile care generează curent prin recuperarea căldurii și a energiei cinetice, cu dispozitivul de control al electronicii și cu cel de înmagazinare al energiei. Prin comparație, Lando Norris a folosit doar două propulsoare și a ajuns la limită doar cu ultimele două dispozitive.
O comparație umană
După părerea mea, Lando trebuie să-și calculeze mai bine pașii și să atace doar la momentul oportun. Timpul pare să lucreze pentru el, deși scorul în acest moment este 237 – 156 pentru Verstappen. În același timp, mașina lui Norris este din ce în ce mai bună și mai fiabilă, iar cea a lui Max pierde teren. Vom vedea însă cum stau mașinile după upgrade-urile de la Silverstone, cel introdus de Red Bull fiind anunțat drept unul important.
Să luăm acroșajul din turul 64 din Marele Premiu al Austriei.
Strategic vorbind, chiar și cu penalizarea de cinci secunde pe care o avea în acel moment, deja anunțată, Lando putea să mai aștepte decât să se lanseze într-o depășire destul de prost calculată (cea din turul precedent, pe interior, fusese mai bine pregătită, dar îl presase pe Max să iasă de pe traseu și-i cedase la loc poziția). Oricum, chiar dacă Lando l-ar fi depășit în turul 64 pe Max, e greu de crezut că ar fi putut fi mai rapid decât rivalul lui cu mai bine de 7 zecimi de secundă pe tur, astfel încât să i se scadă 5 secunde și să termine pe primul loc.
Dacă însă și-ar fi ținut sub presiune rivalul, poate ar fi avut mai multe de câștigat. Să nu uităm că Max, pus sub presiune după cea de-a doua vizită la standuri, făcuse deja o greșeală.
