În acest an, de la începutul lui martie până la sfârșitul lui iunie, Red Bull Racing a “rupt” tot în Formula 1. La începutul sezonului, din zece curse, Max Verstappen a ratat victoria doar în trei. Apoi, până la începutul lui noiembrie, nu a mai câștigat niciun Mare Premiu.
De la rege la “monstru”
Ruptura din sânul echipei, în urma decesului lui Dieter Mateschitz, și scandalul în care a fost implicat Christian Horner au fost încercări la care a fost supus team-ul austriac.
Despre motivele posibile pentru care monopostul RB20 s-a transformat în câteva luni dintr-o mașină foarte bună într-un “monstru imposibil de pilotat”, după declarația lui Verstappen, am mai scris. Teoria oficială este că un upgrade introdus la MP al Spaniei din 4 iunie 2023 a făcut, în timp, ca mașina să devină greu controlabilă. Problema ar fi fost mult timp neglijată, fiind mascată de capacitatea extraordinară a lui Max de a se adapta. După mine, alți factori au fost însă mai importanți: marginalizarea lui Adrian Newey, care a și dus la plecarea acestuia, alte patru plecări importante din departamentele tehnice, limitările impuse de regulament.
Limitările de bani și ore de teste au contat
Foarte important a fost efectul limitărilor la care e supusă echipa campioană în sezonul următor câștigării titlului, comparativ cu celelalte. Atât din punctul de vedere al banilor, cât și din cel al orelor petrecute în tunelul de vânt și în simulatoarele CFD. Practic, din cauza plafonării, Red Bull a avut dificultăți în a-și ține toți angajații valoroși, care au fost ofertați și luați de echipele concurente. Tunelul aerodinamic din Bedford, depășit tehnologic, a fost o altă problemă.
Iată un exemplu. Pentru cursa din Las Vegas team-ul nu a avut o aripă spate dedicată, cu forță de apăsare redusă. După ce inițial s-a spus că aripile existau, dar că nu au fost aduse din greșeală, până la urmă Christian Horner, directorul echipei, a recunoscut: „Pur și simplu nu avem o aripă spate care să fie special concepută pentru circuitele cu forță de apăsare foarte mică. Costă o mulțime de bani și o folosești doar aici și la Monza.”
Max a tras echipa după el
Un pilot bun își demonstrează valoarea, într-o cursă, pe ploaie, iar de-a lungul unui campionat dacă triumfă cu o mașină aflată sub valoarea celor ale concurenței.
Max Verstappen și-a demonstrat valoarea în ambele ipostaze. A câștigat Marele Premiu al Braziliei pe ploaie, într-una dintre cele mai frumoase curse din ultimii ani. În ceea ce privește campionatul, RB20 a fost a treia mașină ca valoare. Această performanță nu s-a mai întâmplat din 1983, când Nelson Piquet – tatăl prietenei lui Max – a câștigat titlul mondial cu Brabham, echipă care a ocupat atunci locul al treilea în clasamentul constructorilor. Cu un an în urmă, Keke Rosberg devenise campion mondial cu Williams, a patra echipă în clasamentul constructorilor.
Cine va fi colegul lui Max în 2025?
Nu se știe încă dacă Perez va mai fi în 2025 la echipă. Se poartă negocieri pentru a-l determina pe mexican . Honda, în ultimul an de colaborare cu Red Bull înaintea schimbărilor majore de regulament anunțate pentru 2026, presează pentru pilotul celor de la RB, Yuki Tsunoda. Helmut Marko, directorul Red Bull Junior Team, îl dorește mai degrabă pe Liam Lawson (RB). Christian Horner, directorul echipei, l-ar fi vrut pe Colapinto, care ar fi venit cu un pachet de sponsorizări mare, dar această variantă a picat.
Care e scorul comparativ în 2024 Lawson versus Tsunoda? Luăm numai cele șase curse clasice în care au fost colegi în calcul. Neo-zeelandezul a apărut ca pilot oficial în SUA, unde a și obținut două puncte (Tsunoda a terminat cursa, dar nu a punctat). În Mexic, Lawson s-a clasat pe poziția a 16-a, Tsunoda a abandonat. În Brazilia, niponul a cucerit 6 puncte, Lawson două. În Las Vegas, Yuki a adunat două puncte, Liam a terminat cursa, dar nu a punctat. În Qatar și Abu Dhabi, Tsunoda a terminat pe 13, respectiv pe 12, Lawson pe 14, respectiv pe 17.
În duelul calificărilor, Tsunoda a fost în fiecare dintre cele șase curse mai rapid. Problema lui rămâne lipsa constanței, după cum au arătat, de pildă, Marko și Jacques Villeneuve.
Ce va fi în 2025?
Sezonul următor va fi unul de trecere spre cel foarte important din 2026. Nicio echipă nu va investi mulți bani într-o mașină care să fie folosită într-un singur sezon.
În 2025, indiferent cine va fi colegul său, Red Bull îl va avea pe cel mai bun din F1: pe Max Verstappen. Fiind cea de-a treia echipă în 2024, limitările în ceea ce privește banii și orele de testare nu vor mai fi atât de severe. Rămâne doar de văzut dacă nemulțumirea pilotului olandez față de mașina pe care o va avea la dispoziție nu îl va determina să activeze o clauză de reziliere, iar anul 2026 să-l găsească la o altă echipă.