Pilotul român Emanuel Gyenes va participa pentru a 15-a oară la Raliul raid Dakar, în cea mai dură competiţie de anduranţă din motorsport, care va avea loc în perioada 3-17 ianuarie 2025, în Arabia Saudită.
Legendă a Raliului Dakar din 2020, Emanuel Gyenes este înscris la categoria fără asistenţă tehnică la cea de-a 47-a ediţie a cursei. Mani Gyenes revine în clasamentul Original by Motul (categoria fără asistenţă tehnică), după câteva ediţii în care nu i s-a permis să puncteze datorită victoriei din 2020 şi podiumului din 2021.
Organizatori le-au permis în 2025 şi ambasadorilor de la ultimele ediţii să puncteze, pentru că schimbările de regulament au îngreunat şi mai mult această categorie. Mai precis, de-a lungul celor două săptămâni de raliu vor putea utiliza doar şase seturi de pneuri şi vor avea
doar două jante faţă şi două spate.
Vor fi nevoiţi să îşi schimbe singuri pneurile şi mousseurile folosind echipamentul pus la dispoziţie în secţiunea Original by Motul, până acum acestea puteau fi schimbate de către cei de la BFG. Din păcate, cu această îngreunare a categoriei, devine şi mai dificil să poţi obţine o clasare în primii 30 de piloţi la finalul raliului.
Emanuel Gyenes: „Mă bucur că pot lua startul pentru a 15-a oară în Raliul Dakar”
„Mă bucur că pot lua startul pentru a 15-a oară în Raliul Dakar şi este foarte important că am la dispoziţie cea mai nouă versiune de KTM 450 Rally Replica produsă pentru piloţii privaţi. Din ce au spus până acum organizatorii, va fi o ediţie mai grea decât cea din 2024, iar faptul că etapa de 48 de ore e atât de lungă – peste 900 de kilometri – în primele zile de raliu ne va obosi destul de repede.
Este un raliu lung, cu 12 etape şi un prolog, şi trebuie să-l gestionez bine, având în vedere numărul limitat de pneuri de care dispunem la categoria fără asistenţă tehnică. În 2025 voi putea puncta iarăşi în clasamentul Original by Motul şi sper să trec într-o poziţie bună linia de sosire de la Shubaytah. Le mulţumesc tuturor celor care m-au ajutat să pot lua startul în Dakar 2025, şi sper să urmăriţi aventura care începe cu prologul de pe 3 ianuarie”, a declarat pilotul sătmărean.
Raliul Dakar debutează pe 3 ianuarie
Cea de-a şasea ediţie din Arabia Saudită a raliului va debuta pe 3 ianuarie, în Bisha, şi va avea 7.706 kilometri la categoria moto, din care 5.146 kilometri de probă specială. Pentru prima dată în istoria Raliului Dakar vor exista cinci probe speciale în care motocicletele şi cei de la categoria auto vor avea trasee diferite. Vor fi iarăşi zone cu multă piatră tăioasă, zone rapide în canioane, traversări de ueduri, zone cu iarba cămilei, fesh-fesh şi deşertul Rub’al Khali, cunoscut şi sub numele de Empty Quarter, un deşert cu multe lacuri secate printre dune.
Vor fi 14 zile de cursă cu un prolog şi 12 etape, una dintre ele fiind etapa de 48 de ore, o buclă cu o probă specială de 958 kilometri, care trebuie parcursă în 48 de ore. Se va porni chiar pe 5 ianuarie, urmând ca fiecare concurent să parcurgă cât mai mult din distanţă până la ora 17:00. Apoi se va opri în cel mai apropiat bivuac, va primi de la organizator un cort, saltea, sac de dormit şi o raţie militară, urmând să-şi reia cursa a doua zi la răsăritul soarelui.
Dacă în 2024, când s-a organizat pentru prima dată o etapă de 48 de ore, traseul a avut sub 600 de kilometri şi s-a aflat în dunele din Empy Quarter, în 2025 acesta este mai variat şi are doar în jur de 200 de kilometri de dune. Aceasta este prima dintre etapele în care motocicliştii vor rula pe un traseu diferit faţă de concurenţii de la auto.
După Raliul Dakar 2024, Gyenes a obţinut încă o medalie de argint la ISDE, International Six Days Enduro, şi a terminat pentru a 21-a oară Red Bull Romaniacs, cel mai dificil raliu hard-enduro din lume.
Programul Raliului Dakar 2025 la moto
- 3 ianuarie – Prolog 29 km (probă specială)
- 4 ianuarie, Etapa 1, Bisha – Bisha – 412 km (probă specială)
- 5-6 ianuarie, Etapa a 2-a – 48 de ore, Bisha – Bisha, 958 km (probă specială)
- 7 ianuarie – Etapa a 3-a, Bisha – Al Henkiyah, 496 km (probă specială)
- 8 ianuarie – Etapa a 4-a, Al Henkiyah – Al Ula (maraton), 415 km (probă specială)
- 9 ianuarie – Etapa a 5-a, Al Ula – Ha’il 428 km (probă specială)
- 10 ianuarie – Zi de pauză, la Ha’il
- 11 ianuarie – Etapa a 6-a, Ha’il – Al Duwadimi, 606 km (probă specială)
- 12 ianuarie – Etapa a 7-a, Al Duwadimi – Al Duwadimi, 460 km (probă specială)
- 13 ianuarie – Etapa a 8-a, Al Duwadimi – Riad, 485 km (probă specială)
- 14 ianuarie – Etapa a 9-a, Riad – Haradh, 357 km (probă specială)
- 15 ianuarie – Etapa a 10-a, Haradh – Shubaytah, 117 km (probă specială)
- 16 ianuarie – Etapa a 11-a, Shubaytah – Shubaytah, 321 km (probă specială)
- 17 ianuarie – Etapa a 12-a, Shubaytah- Shubaytah – start grupat, 62 km (probă specială)
- 17 ianuarie – Podiumul de sosire