Duncan Hamilton a luat startul în cinci Mari Premii de Formula 1. Cea mai importantă cursă din cariera sa a fost însă celebra cursă de 24 de ore de la Le Mans, ediția din 1953.
Împreună cu prietenul lui, Tony Rolt, a câștigat-o, dar după multe peripeții.
Asul evadărilor
Colegul lui Hamilton de echipaj, maiorul Tony Rolt, a fost și el un om deosebit, cu o viață palpitantă. La data morții sale, în 2008, era unicul supraviețuitor al primei curse de F1, cea din 1950 de la Silverstone. Veteran, ca și Hamilton, al celui de-al doilea război mondial, a fost decorat pentru acte de bravură. A evadat de șapte ori din lagărele de prizonieri germane, după care a fost dus într-o tabără de maximă securitate, în castelul Colditz. Acolo, a conceput un plan ingenios de evadare, construind un planor în turnul castelului, într-un loc ascuns vederii paznicilor. Fuga cu planorul n-a mai fost dusă la împlinire, căci s-a semnat pacea.
Descalificarea și beția
Înaintea startului în cursa de la Le Mans, Hamilton și Rolt erau al doilea echipaj al echipei Jaguar, după cel compus din Stirling Moss și Peter Walker. Rivalii principali erau cei de la Ferrari, pentru care pilota campionul mondial în exercițiu din F1, Alberto Ascari. Întrucât mașina lui Moss și Walker avea unele probleme, Moss a testat mașina Jaguar C Type de rezervă. Din păcate, aceasta purta același număr de concurs precum cea a echipajului Hamilton – Rolt. Ca urmare, organizatorii i-au descalificat pe Hamilton și Rolt.
Supărați, cei doi și-au făcut bagajele și au plecat spre Anglia. Pe drum, s-au oprit într-o cârciumioară să-și înece amarul. Și l-au înecat destul de consistent, astfel încât, în zorii zilei următoare, Hamilton era lemn și nici Rolt nu se prezenta mult mai bine. Așa i-au găsit când au venit să le dea vestea că președintele Jaguar depusese o contestație și că aceasta fusese acceptată.
În câteva ore trebuia să fie gata de start. I-au dat atâta cafea lui Hamilton, încât mâinile au început să-i tremure incontrolabil. Ca să-i oprească tremuratul, i-au dat să bea – ce credeți? – coniac. La ora 16:00 s-a dat startul. Rolt a fost primul la volan. A pilotat cât de bine a putut și a dus Jaguarul pe locul al patrulea. Au venit apoi orele nopții, cu Hamilton la volan. Mașinile Jaguar erau avantajate în viraje de frânele cu disc și de greutatea mai redusă, cele Ferrari de motorul mai puternic, pe liniile drepte. Apoi, la 200 de kilometri pe oră, Hamilton a lovit o pasăre cu casca. Impactul a fost a fost atât de puternic, încât i-a spart nasul.
Nici asta nu l-a putut ține pe loc, astfel încât, la ora 16:00, Hamilton a trecut primul linia de sosire. După aceea, cei doi au reluat petrecerea de cu o noapte înainte.
Omul care a trăit pe muchie de cuțit
O săptămână după aceea, în Marele Premiu al Portugaliei, desfășurat prin Porto, Hamilton conducea în primul viraj, când a intrat într-un stâlp de electricitate. Accidentul a lăsat un oraș timp de câteva ore fără curent. Englezul a fost aruncat din mașină într-un copac, apoi a căzut pe circuit. Aproape a fost călcat de un Ferrari. Transportat la spital și operat de urgență, a scăpat.
A murit mult mai târziu, în 1994, la mai puțin de două săptămâni după Ayrton Senna.