Închide meniul

Cine va avea cele mai bune motoare în 2026? (partea II) Analiza lui Adrian Georgescu

Adrian Georgescu Publicat: 14 iulie 2025, 8:00 / Actualizat: 14 iulie 2025, 13:38

Comentarii
Cine va avea cele mai bune motoare în 2026? (partea II) Analiza lui Adrian Georgescu

Maşinile de Formula 1, în Marele Premiu al Canadei / Profimedia Images

Cine va avea cele mai bune motoare în 2026? Cea mai importantă modificare de regulament din 2026 este cea legată de propulsie.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Cum va fi configurația în 2026

Noile unități de putere vor produce în continuare peste 1.000 CP (750 kW), deși puterea va proveni din surse diferite. Reglementările privind motoarele vor menține configurația motorului cu combustie internă V6 de 1,6 litri cu turbocompresor utilizată din 2014 încoace. Cu toate acestea, MGU-H (Motor Generator Unit – Heat), care este utilizat și el din 2014, va fi interzis, în timp ce puterea MGU-K (Motor Generator Unit – Kinetic) va crește de la 160 CP (120 kW) la 470 CP (350 kW). Puterea părții cu combustie internă a unității de propulsie va scădea de la 850 CP (630 kW) la 540 CP (400 kW). Așadar, va fi o balanță combustie clasică / electric 53/47 %. În prezent, ponderea părții electrice este de 18% din puterea totală generată.

Cinci motoriști pentru 11 echipe

În sezonul următor vor fi cinci motoriști. Audi, Honda (Aston Martin), Red Bull Ford Powertrains (Red Bull Racing, Racing Bulls), Ferrari (Ferrari, Haas, Cadillac), Mercedes (Mercedes, McLaren, Williams, Alpine).

În prima parte a acestui text am vorbit despre Audi, Honda și Red Bull Ford Powertrains. Acum tratăm motoriștii cu șansele cele mai bune la supremație. Nu întâmplător, sunt producătorii care au echipe în F1. Cu excepția Red Bull Powertrains, care va fi însă la anul de debut cu noul propulsor realizat în colaborare cu Ford.

Ferrari

Ferrari este singurul motor rămas pe grila de start care încă utilizează un turbo tradițional, în loc de designul cu turbo și compresor separate, care va fi interzis de la anul. Unul dintre beneficiile sistemului turbo folosit de scuderie este o accelerare mai rapidă, care explică într-o oarecare măsură tracțiunea mai bună la ieșirea din viraje. Unul dintre dezavantaje ar fi o scădere de putere mai mare în curse disputate la mare înălțime, cum e cea din Mexic. Oamenii în roșu au ales să nu divizeze turbina, deoarece o astfel de configurație, în cazul monopostului Ferrari, prezenta probleme de dispunere și de răcire. Cei de la Ferrari au un ușor avantaj din acest punct de vedere, nefiind nevoiți să schimbe în 2026 radical sistemul.

Reclamă
Reclamă

Să nu uităm ceva. La ultimele două schimbări majore de design aerodinamic, din 2017 și 2022, Ferrari s-a adaptat bine din punct de vedere aerodinamic, cel puțin în prima parte a respectivelor sezoane. Problemele au venit, în mare, de la performanța motorului (2017) și fiabilitatea acestuia (2017 și 2022). Bineînțeles, și din alegerile strategice în timpul curselor ori din setare, dar acestea nu ”se vindecă” prin upgrade-uri tehnologice.

Un alt posibil plus e faptul că Fred Vasseur (dacă va rămâne la Ferrari) are un know-how bun în domeniul electrificării mașinilor de curse. Compania sa, Spark Racing Technology, a construit toate versiunile de șasiuri în Formula E. Noul tunel aerodinamic de la Maranello e un alt atu.

Mercedes

Cine va avea cele mai bune motoare în 2026? Concernul german e dat de toată lumea ca marele favorit al adaptării la noile reguli. Acestea favorizează mașinile cu unitătți de propulsie puternice și fiabile. Unii vorbesc chiar despre o unitate de propulsie ”fenomenală”. Alții fac deja comparații cu dominația Mercedes din perioada 2014 – 2020, când team-ul a cîștigat absolut toate titlurile. Adrian Newey, acum la Aston Martin, a afirmat și el că prevede o nouă ”eră Mercedes”. Chiar și piloții indică steaua în trei colțuri drept semnul victorios al anului ce vine.

Reclamă

În era hibridă, Mercedes a avut mereu unități de propulsie excelente. Și în ceea ce privește combustibilul cei de la Mercedes au un atu în concernul Petronas. Constructorul german are un avantaj enorm în ceea ce privește energia electrică. E singurul producător important de unități de propulsie (cu excepția Audi, care însă va debuta în F1) cu o vastă experiență în cursele de Formula E. Echipa Mercedes-EQ a debutat în 2019. Și-a încheiat participarea în 2021-2022, fiind preluată de McLaren. De altfel, furnizorii de baterii pentru Formula E au fost fie McLaren, fie Williams. Nu este o întâmplare că ambele echipe utilizează, în Formula 1, unități de propulsie Mercedes, căci legătura e foarte strânsă. Despre această relație și cât de importantă e ea în economia luptei pentru titluri vom vorbi însă într-un articol viitor.

Deseori se uită că monoposturile Mercedes din perioada de ”dictatură” 2014-2020 erau și foarte eficiente din punct de vedere aerodinamic. Principalul ”vinovat” se numește Aldo Costa. Cu 14 titluri la constructori și 12 la piloți, pentru Ferrari și Mercedes, italianul l-a întrecut și pe Newey.
Dacă și Max Verstappen va semna cu Mercedes din 2026, va fi o combinație foarte greu de neutralizat.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Ce va face FCSB cu Bologna după umilinţa din campionat cu Metaloglobus?

Vezi rezultatele

Loading ... Loading ...
Citește și:
0:22 20 oct.
Real Madrid revine pe primul loc în La Liga. Kylian Mbappe a adus victoria cu Getafe
0:13 20 oct.
Ce a spus Charles Leclerc după ce a terminat pe 3 MP al Statelor Unite: “Un pic prea optimist”
0:09 20 oct.
“M-am zbătut destul de mult” Reacţia lui Lando Norris după ce l-a depăşit pe Leclerc şi a terminat pe 2 cursa!
0:00 20 oct.
“Nu am crezut că va fi atât de ușor”. Prima reacție a lui Max Verstappen, după victoria din MP al Statelor Unite
23:42
VIDEOMax Verstappen a câştigat cursa Marelui Premiu al Statelor Unite! Norris s-a clasat pe 2. Leclerc, pe 3
23:41
Zeljko Kopic, tranșant după eșecul din Dinamo – Rapid: “Când nu faci asta, nu poți să te aștepți să iei punctele”
1 „Îi vom da”. Gigi Becali, revoluție totală la FCSB. Jucătorii la care e gata să renunțe, după eșecul cu Metaloglobus 2 Denis Alibec pleacă de la FCSB. Gigi Becali a luat decizia după rușinea cu Metaloglobus 3 Se „rupe” Arena Națională: câte bilete s-au vândut la Dinamo – Rapid. Nou record pentru Liga 1 4 „Rușinos”. Gasperini a răbufnit după ce a fost învins de Chivu în AS Roma – Inter 0-1. Ce l-a nemulțumit 5 Borna istorică atinsă de Cristi Chivu cu Inter, după victoria cu AS Roma. Ce s-a întâmplat pentru prima dată în Serie A 6 Dinamo – Rapid 0-2. Apărarea “câinilor”, făcută şah-mat! Giuleştenii continuă cursa pentru titlu
Citește și