Închide meniul

Cătălin-Cedric Ghigea | Formula 1: Acuzații de trișare, inovație tehnică și controverse istorice

Catalin Ghigea Publicat: 29 iunie 2025, 9:06

Cătălin-Cedric Ghigea | Formula 1: Acuzații de trișare, inovație tehnică și controverse istorice

Michael Schumacher, în 1994 - Profimedia Images

Sezonul 1994 din Formula 1 a rămas unul dintre cele mai controversate din istoria sportului, fiind marcat de schimbări de regulament, tragedii și acuzații de trișare aduse echipei Benetton – echipa pentru care Michael Schumacher a câștigat primul său titlu mondial.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Acuzațiile s-au concentrat pe utilizarea ilegală a traction control-ului, launch control-ului și pe nereguli la sistemul de realimentare, toate acestea într-un context tehnic și sportiv extrem de tensionat.

Acuzații de trișare, inovație tehnică și controverse istorice

În 1993, Formula 1 era dominată de tehnologia de vârf: suspensie activă, traction control, ABS, cutii de viteze semi-automate. Aceste sisteme făceau mașinile „remarcabil de stabile și, poate, prea ușor de pilotat”, ceea ce a stârnit îngrijorarea că talentul pur al pilotului începe să fie eclipsat de software.

Pentru sezonul 1994, FIA a interzis aproape toate aceste ajutoare electronice, inclusiv traction control-ul și suspensia activă, dorind să readucă pilotajul și siguranța în prim-plan. Această tranziție a creat însă un vid de reglementare pe care unele echipe, în special Benetton, au încercat să-l exploateze.

Cea mai persistentă acuzație la adresa Benetton a fost folosirea traction control-ului, deși acesta era interzis. Suspiciunile au fost alimentate chiar de Ayrton Senna, care la Marele Premiu al Pacificului a observat „un sunet neobișnuit” la mașinile Benetton, sugerând că motorul „misfires” la ieșirea din viraje – semnatura clasică a traction control-ului.

Reclamă
Reclamă

FIA interzisese senzorii de rotație pe roți și de poziție a cutieide viteză, dar inginerii Benetton au găsit o portiță:

· Controlul accelerației în prima treaptă: Inițial, sistemul limita accelerația motorului doar în prima treaptă, sub pretextul protejării motorului – o funcție legală.

· Extinderea la treapta a doua: Realizând că avantajul era limitat, au adaptat sistemul pentru a funcționa și în treapta a doua, acolo unde ieșirile din virajele strânse contau.

Reclamă

· Sistem pe bază de presiune în airbox: Inovația majoră a fost folosirea presiunii din airbox pentru a estima viteza și treapta de viteză, permițând reglarea tracțiunii în toate treptele – fără a folosi senzorii interziși. Această abordare era „perfect legală” din punct de vedere tehnic, dar oferea un avantaj clar, fiind dificil de depistat și interzis explicit.

Acest traction control „static” trebuia setat înainte de cursă și era sensibil la uzura anvelopelor sau la schimbarea condițiilor, dar a fost suficient de eficient încât Benetton să-l folosească aproape tot sezonul, până când și alte echipe au început să-i copieze abordarea.

După moartea lui Ayrton Senna, o investigație FIA a descoperit în software-ul Benetton un cod de launch control. Acest sistem era „100% ilegal”, fiind un ajutor electronic interzis.

Benetton a susținut că funcția a fost folosită doar la teste și că pentru activare era nevoie de recompilarea software-ului, lucru care nu s-a făcut la curse. FIA a descoperit însă că sistemul putea fi activat cu un laptop, fără recompilare, ca o „opțiune secretă” în ECU. Nu a existat însă dovada clară că a fost folosit în curse, iar existența codului nu era, tehnic, ilegală. Benetton a primit totuși o amendă de 100.000 de dolari pentru prezența codului, nu pentru folosirea lui.

Un alt episod celebru a avut loc la Marele Premiu al Germaniei, când mașina lui Jos Verstappen a luat foc la realimentare. Ancheta a arătat că Benetton eliminase un filtru din pistolul de alimentare, pentru a grăbi fluxul de combustibil – o încălcare clară a regulamentului.

Echipa a motivat că filtrul genera probleme de etanșeitate și că nu influența viteza realimentării, dând vina pe un „marble” de cauciuc pentru scurgerea de combustibil. Totuși, pentru a evita descalificarea, Flavio Briatore a pledat vinovat, iar Benetton a primit o amendă de 500.000 de dolari.

Sezonul 1994 a fost extrem de volatil, marcat de dispute tehnice, penalizări și tragedii – pierderea lui Ayrton Senna și Roland Ratzenberger. În ciuda controverselor și a penalizărilor de peste 600.000 de dolari, Michael Schumacher și Benetton au câștigat titlurile la piloți și constructori. Acest sezon a rămas un exemplu de ingeniozitate tehnică la limita regulamentului și de dificultate în aplicarea și monitorizarea regulilor într-un sport unde fiecare echipă caută să exploateze orice portiță.

Acuzațiile de trișare la adresa Benetton în 1994 au scos la lumină atât ingeniozitatea inginerilor cât și dificultatea FIA de a ține pasul cu inovația tehnologică. De la traction control „mascat” și launch control ascuns, la modificări riscante ale sistemelor de realimentare, echipa Benetton a forțat limitele regulamentului într-un sezon care a schimbat pentru totdeauna fața Formulei 1. Chiar dacă nu s-au găsit dovezi irefutabile pentru toate acuzațiile, sezonul 1994 rămâne un studiu de caz despre cât de subțire este linia dintre inovație și trișare în Formula 1 și că, în motorsport, important este să nu fii prins, iar dacă ești prins, să te folosești de conexiunile politice, de ambiguitatea regulamentelor și de inabilitatea logistică și operațională a organizatorului de a verifica fiecare amănunt.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Va prinde Dinamo cupele europene, după ieşirea din insolvenţă?
Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
13:00

Scandal uriaş la FC Botoşani! Doi jucători ai lui Leo Grozavu s-ar fi bătut în cantonament. Scene incredibile

12:58

VideoRichard Verschoor a câştigat cursa de Formula 2 a Marelui Premiu al Austriei

12:47

Ionuţ Luţu a anunţat cu cine se bate FCSB la titlu şi susţine că echipa lui Gigi Becali e pregătită de grupa Ligii Campionilor

12:36

Salariul uriaş pe care îl va încasa Cosmin Contra! Fostul selecţioner revine, după 6 luni, în Arabia Saudită

12:24

David Popovici şi Pan Zhanle au 9 din primii 12 timpi din istoria probei de 100 de metri liber. Marea bătălie de la Mondiale

11:53

Cuvinte uriaşe la adresa lui David Popovici! Românul a doborât un nou record la Europenele U23

1 VIDEOLando Norris, pole-position în Marele Premiu al Austriei. Tur perfect pentru pilotul McLaren 2 FCSB – Almere 3-2 în primul amical al campioanei. Denis Alibec, gol la revenire 3 David Popovici, aur şi nou record european la 100 m liber, la Europenele U23. Bronz pentru Denis Popescu 4 David Popovici şi încă 3 tricolori, în finalele de la Europenele U23. România, în ultimul act la ştafetă 5 Denis Alibec a marcat la primul meci de la revenirea la FCSB! Darius Olaru l-a lăsat să fie căpitan 6 Fără David Popovici, România a prins finala la 4x100m mixt! “Fenomenul” va concura în finală
Citește și