Înaintea ultimei curse din 2024, diferența de puncte între McLaren și Ferrari este de 21 de puncte. Vă reamintim, grila de punctaj în F1 este 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1 puncte pentru ocupanții primelor 10 poziții. La acestea se adaugă un punct pentru cel care realizează cel mai rapid tur în cursă, dacă respectivul pilot este printre primii zece clasați.
Victorie McLaren = titlul la constructori
Combinațiile posibile sunt, evidente, foarte multe și e imposibil să le analizăm. Aș prezenta doar una. O echipă poate realiza maximum 44 de puncte (25+18+1). Așadar, e suficient ca un pilot McLaren să câștige cursa (25 + 21 = 46 puncte) pentru ca respectiva echipă să devină campioană. Asta, chiar dacă ambii piloți Ferrari ar completa podiumul și ar lua și punctul pentru cel mai rapid tur. Victoria unui pilot McLaren ar închide jocul.
Cea mai interesantă posibilitate e însă ca ambele formații să termine cu același număr de puncte. Sunt multe astfel de combinații posibile.
Ce se întâmplă la punctaj egal?
La fel ca în cazul clasamentului individual, criteriul următor după numărul punctelor este numărul de victorii din sezon, însumat, al piloților respectivei formații. Apoi, în cazul în care egalitatea s-ar menține, vine numărul de locuri secunde etc… În prezent, McLaren și Ferrari au fiecare cinci victorii.
Să spunem însă că Verstappen câștigă cursa, iar Ferrari și McLaren termină sezonul cu același punctaj la general. Cum primul criteriu – numărul de victorii – n-ar oferi oferă o departajare, McLaren ar obține titlul grație numărului mai mare de poziții secunde ocupate, în timpul sezonului, de piloții săi: 10 față de 4 pentru Ferrari.
Nu e totuși singura luptă interesantă între Ferrari și McLaren. Charles Leclerc se află la numai 8 puncte în urma lui Lando Norris. Monegascul l-ar putea depăși pe englez, care ocupă în prezent poziția secundă în clasamentul general. Asta înseamnă, de pildă, că dacă Leclerc câștigă cursa și obține și cel mai rapid tur, iar Lando termină pe doi, monegascul va ocupa poziția secundă în clasamentul general, căci va avea 4-3 la victorii în sezon.
Hegemonia Red Bull – Mercedes se termină
Indiferent de cum se va termina acest duel dintre Ferrari și McLaren, hegemonia Red Bull – Mercedes, care a durat 14 ani, se va încheia. Ultima oară când o altă echipă în afara acestora două a luat titlul la constructori s-a întâmplat în 2009 și a fost Brawn GP. Cu un an înainte, în 2008, se petrecea ultimul duel la constructori între Ferrari și McLaren. A fost anul în care titlul la individual s-a jucat până în ultimul viraj de la Interlagos. Lewis Hamilton a luat atunci primul său titlu mondial, cu un punct în fața lui Massa. Ferrari (cu Massa și Raikkonen) a câștigat în fața McLaren (cu Hamilton și Kovalainen) cu 172 – 151.
Caracteristicile pistei de la Yas Marina
Pista a fost modificată în 2021, devenind mai rapidă, prezentând și mai multe oportunități de depășire. Anul trecut, de pildă, s-au înregistrat 70 de depășiri.
La o primă vedere, virajele strânse ar avantaja Ferrari, iar cele de viteză medie McLaren. Linia dreaptă lungă reprezintă, în mod normal, un beneficiu pentru scuderie. Dar această … e posibil să nu se potrivească cu socoteala din târg. Pneurile, după cum am mai scris, reprezintă principala necunoscută în prezent din F1. Intrarea lor în plaja de temperaturi necesară funcționării bune, diferențele de temperaturi Recomandările făcute de Pirelli sunt deseori eronate. Diferențele de performanțe între specificații uneori nu au noimă. Mai mult, înaintea multor Mari Premii nu există timpul necesar pentru ca toate specificațiile și configurațiile să fie testate.
Temperaturile vor fi, din nou, cruciale
Aderența e mică la Yas Marina și asfaltul are o abrazivitate medie, de aceea, în mod tradițional, Pirelli dedică acestui Mare Premiu cele mai moi trei componente: C3 (Hard), C4 (Medium) și C5 (Soft).
O caracteristică interesantă a weekend-ului din Abu Dhabi este că sesiunile se petrec undeva la granița dintre zi și noapte. Două antrenamente libere au loc pe timp de zi, FP2 și cursa încep la asfințit, iar calificările se desfășoară pe întuneric. Având în vedere că este momentul zilei în care temperaturile se schimbă rapid, acest fapt are o influență mare asupra anvelopelor. De-a lungul weekend-ului, sunt prognozate temperaturi între 24 și 30 grade Celsius, fără șanse de ploaie și cu posibile rafale de vânt.