Închide meniul

Cum a revenit Mercedes în frunte? Analiza lui Adrian Georgescu

Antena Sport Publicat: 10 iulie 2024, 15:26

Reclamă
Cum a revenit Mercedes în frunte? Analiza lui Adrian Georgescu

Lewis Hamilton, în timpul Marelui Premiu al Marii Britanii/ Profimedia

Cum au ajuns atât de rapid „săgețile argintii” să câștige? La începutul sezonului se luptau cu monoposturile Aston Martin pentru locul al patrulea la constructori, acum au ajuns să câștige ultimele două curse și au reintrat în lupta pentru titlu.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Putem admite că victoria din Austria a fost din familia „când doi se ceartă, al treilea câștigă”, dar la Silverstone ambele lor mașini au fost rapide în mod constant, în toate sesiunile, până când o defecțiune la sistemul hidraulic l-a scos din cursă pe Russell.

Simpla explicație că le convin cursele disputate la temperaturi mai joase nu ajunge.

Schimbarea adusă de James Allison

În toamna anului trecut, Mike Elliott, Chief Technical Officer, părăsea Mercedes F1, după 11 ani petrecuți la respectiva formație. După schimbarea majoră de regulament din 2022, când efectul de sol redevenea permis în F1, iar puterea motorului își pierdea din importanță – despre motorul Mercedes se spunea pe atunci că avea cu 100 cai-putere mai mulți decât propulsoarele concurenței -, proiectele lui Elliott nu s-au mai adaptat noii situații. Ca urmare, Mercedes a dispărut în 2022, 2023 și în aproape jumătate din 2024 din lupta pentru titluri.

Promovat în locul lui Elliott, fostul director tehnic al team-ului James Allison a moștenit în octombrie 2023 un monopost care avea probleme. Rezolvaseră una dintre cerințele mai vechi ale lui Hamilton: aceea ca pilotul să aibă o poziție deplasată către spatele mașinii. De asemenea, pe puntea din spate se trecuse la un nou sistem de suspensie, de la pull-rod la push-rod, un sistem pe care Red Bull îl folosea deja de un sezon.

Reclamă
Reclamă

Ce probleme avea monopostul W15

Alte probleme erau în continuare prezente. Una dintre acestea era balansul vertical („porpoising”), cauzat de micșorarea gărzii la sol. Dar cea mai importantă consta în faptul că W15 avea prea multă apăsare pe puntea din față, dată de o aripă frontală care și ea producea efect de sol, ceea ce ducea la subvirare în virajele lente și la uzură prea mare pe gumele din față. Pentru ca mașina să poată ieși bine din viraje fără să piardă mult timp, piloții accelerau mai mult, eliberau spatele, dar uzau prea mult și gumele posterioare.

Din cauza apăsării la sol prea mari pe puntea din față, nici în virajele de viteză lucrurile nu stăteau prea bine.

Noua aripă frontală

O primă evoluție s-a înregistrat la Miami, prin introducerea unei noi podele. Lucrurile au început însă cu-adevărat să se schimbe în cea de-a noua cursă a sezonului, la Monaco, odată cu introducerea noii aripi frontale, inițial doar pe mașina lui Russell, iar rezultatele s-au văzut cu adevărat în următorul Mare Premiu, din Canada, când ambii piloți au beneficiat de upgrade. “Mașina devine una cu ajutorul căreia pot lupta,” a declarat atunci Hamilton, care a ocupat locul al patrulea, imediat în urma coechipierului Russell. “În următoarea parte a sezonului, dacă mă voi concentra, voi putea avea rezultate bune”.

Reclamă

Noua filosofie este că trebuie să obțină apăsare la sol fără a compromite stabilitatea aerodinamică. Marea găselniță a fost – ca și în cazul celor de la McLaren – faptul că au că au renunțat la un element aerodinamic component al aripii frontale. Acesta avea formă tubulară, înlocuia un al patrulea element al aripii. Era însă pus la un unghi prea mare și influența prea mult comportamentul mașinii, prea sensibil la cele mai mici schimbări ale temperaturii, gărzii la sol sau vântului.

Noua aripă avea un profil mai puțin agresiv și era flexibilă, dar ale cărei deformări nu ieșeau din normele stabilite de regulemente. Cei de la Red Bull au reclamat legalitatea acestui upgrade, dar protestul lor a fost respins de FIA.

O simbioză între virtual și real

Un alt pas înainte a fost făcut grație corelării mai bune dintre datele obținute în simulările din tunelul de vânt și situația de pe teren. Atât James Allison, cât și Toto Wolff au descris momentul în care lucrurile s-au schimbat ca pe un fel de revelație. “La un moment dat, lucrurile au început să aibă sens. Nu atât noua aripă frontală a fost motivul, cât schimbarea balanței de greutate a mașinii pe cele două punți”, a spus Wolff.

Astfel, W15 a devenit un monopost mult mai manevrabil, care nu mai uzează atât de mult gumele. E foarte posibil ca această evoluție ascendentă a celor de la Mercedes să continue, căci echipa va introduce upgrade-uri în fiecare dintre următoarele două Mari Premii, cele din Ungaria și din Belgia.

După părerea mea, au în continuare cea de-a treia mașină de pe grilă, dar s-au apropiat foarte mult de McLaren și Red Bull, astfel încât, de acum înainte, lupta se va da în trei.

Reclamă

Este Daniel Bîrligea cel mai bun atacant pe care îl are România în acest moment?

Loading ... Loading ...
Citește și:
19:00

FotoTrupul neînsufleţit al lui Helmut Duckadam a fost depus la Arena Naţională! Fanii şi apropiaţii îi aduc un ultim omagiu „Eroului de la Sevilla”

18:57

LIVE SCORERomânia – Serbia se joacă ACUM! Tricolorele luptă pentru grupa principală a Campionatului European

18:56

Hermannstadt – Farul 1-1, în Cupa României! CS Afumați – Rapid, de la 20:45. Sepsi, învinsă surprinzător de Reșița

18:39

VideoMarius Lăcătuş şi-a luat rămas bun de la Helmut Duckadam! „Fiara”, cu lacrimi în ochi: „Este prea dureros”

18:29

Portarii din Academia Stelei i-au adus un ultim omagiu lui Helmut Duckadam. George Ogăraru: „Să ducă mai departe ce a început el”

18:11

VideoAntenaSport Update! Cele mai importante ştiri ale zilei de 3 decembrie

1 „Mai bine să se ducă dracului” Max Verstappen l-a făcut praf pe George Russell, după Marele Premiu din Qatar: „Chiar nu-l suport” 2 Alegeri parlamentare 2024: Rezultatele finale! Candidaţii din sport prezenţi pe liste 3 Suma uriaşă pe care o plătea Helmut Duckadam pe medicamente. „Nu-mi ajung banii nici măcar să-mi iau jumătate”. Dezvăluiri dureroase 4 „Aţi accepta să fiţi premier?” Gigi Becali, reacţie vehementă. Prima decizie luată de milionar după alegerile parlamentare 5 Max imperial, Lando din nou neglijent. Analiza lui Adrian Georgescu după Marele Premiu din Qatar 6 „Demisia, demisia!” Prima reacţie a lui Costel Gâlcă, după ce fanii din Bănie i-au cerut să plece de la Universitatea Craiova
Citește și