Marele Premiu de la Monaco nu e doar despre mașini rapide și piloți talentați, ci și despre o mulțime de recorduri ciudate care te fac să te întrebi dacă nu cumva cursele se desfășoară într-un circ… cu monoposturi. Hai să vedem câteva dintre cele mai trăsnite statistici care fac din Monaco o adevărată bijuterie a bizareriilor în Formula 1!
Începem cu Louis Chiron, care a decis că vârsta e doar un număr și, la 55 de ani și 9 luni, a reușit să termine pe locul 6 în 1955. Practic, a demonstrat că poți să fii „veteranul” cursei și totuși să dai clasă tinerilor. Dacă ar fi concurat astăzi, probabil că ar fi fost numit „bunicelul rapid” și ar fi avut propria linie de merchandise.
Recordurile de la Marele Premiu de la Monaco
Apoi avem ediția din 1996, când doar trei mașini au supraviețuit cursei. Da, ai citit bine: trei! Restul au făcut probabil o excursie neplanificată în zidurile Monaco-ului. Probabil că organizatorii s-au gândit că e mai bine să facă o cursă de „cine rezistă mai mult” decât una clasică de viteză.
Și dacă tot vorbim de ciudățenii, știai că Monaco e singurul circuit unde piloții schimbă vitezele de peste 4.000 de ori pe cursă? E ca și cum ai încerca să dansezi salsa pe o bicicletă cu 20 de viteze, în timp ce ești urmărit de o mulțime de oameni care țipă „mai repede!”. Clar, nu e o plimbare în parc.
Un alt record interesant este despre pole position. În 1950, Juan Manuel Fangio a fost atât de rapid încât a lăsat pe toată lumea cu gura căscată, având un avans de 2,6 secunde față de următorul clasat. Astăzi, diferențele sunt atât de mici încât piloții probabil ar putea să se califice cu ochii închiși și tot să fie la o sutime unul de altul. Cei din anii ’50, însă, probabil că aveau monoposturi cu turbo… de magie.
Și cine poate uita debutul legendar al lui Ayrton Senna în 1984? Era atât de talentat încât aproape a câștigat pe ploaie, cu o mașină modestă, făcând restul piloților să se întrebe dacă nu cumva a venit cu o umbrelă de vrăjitor. Din păcate, cursa s-a încheiat înainte să apuce să ridice trofeul, dar a lăsat o amprentă de neșters în istorie.
Nu în ultimul rând, virajul Fairmont Hairpin – cel mai lent viraj din Formula 1 – unde piloții încetinesc până aproape de viteza unui melc grăbit. Și totuși, imediat după, intră în tunel, unde accelerează la peste 260 km/h. E ca și cum ai merge încet pe trotuar ca să nu calci pe o pisică, apoi ai sări pe o motocicletă și ai zbura pe autostradă. Monaco e un rollercoaster de viteze și emoții!
Așadar, dacă credeai că Formula 1 e doar despre viteză și tehnologie, Monaco îți dovedește că e și despre povești trăsnite, recorduri bizare și momente care te fac să zâmbești.
