Închide meniul

În centrul de greutate al Formulei 1 – analiza lui Adrian Georgescu

Adrian Georgescu Publicat: 5 iulie 2024, 12:52

În centrul de greutate al Formulei 1 – analiza lui Adrian Georgescu

Lewis Hamilton, la Silverstone - Profimedia Images

Silverstone este un traseu special, șapte dintre cele zece echipe având sediile în Marea Britanie. De aceea, mulți introduc pachete de îmbunătățiri la acest Mare Premiu.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Nu toate upgrade-urile au, în mod automat, rezultate pozitive. De pildă, cei de la Aston Martin au făcut o greșeală cu pachetul lansat la Imola și efectele s-au văzut. La fel, RB a „scrântit-o” cu evoluția introdusă în Spania.

În centrul de greutate al Formulei 1

Ferrari este în aceeași situație. Asemenea altor formații, are probleme în prezent cu fenomenul numit „porpoising”, adică un balans vertical al monopostului când acesta are toate roțile pe sol. Îmbunătățirile aerodinamice de la Imola au funcționat, dar cele din Spania nu, readucând acest fenomen nedorit și schimbând repartizarea greutății monopostului pe punți.

În schimb, cei de la Mercedes sunt pe un trend ascendent. Și-au consolidat poziția a treia în clasamentul celor mai rapide mașini, iar în Austria și-au optimizat foarte bine monoposturile pentru un echilibru rezonabil în toate virajele, ceea ce nu a fost deloc simplu, deoarece abordarea bună a diferitelor tipuri de curbe necesită o rigiditate diferită a suspensiei. Unul dintre atuuri: corelarea între simulările curselor și permormanța de pe traseele reale. La Silverstone vor căuta tot o setare echilibrată pentru a maximiza performanța în diferitele viraje rapide și în fazele de tracțiune la ieșirea din virajele medii și lente.

Upgrade-ul Red Bull, cel mai așteptat

Red Bull lansează în Marea Britanie cel de-al patrulea upgrade. Prin comparație, anul trecut a fost suficient unul singur, dar modificările din 2024 de la Suzuka, Imola și Barcelona au adus puține progrese.

Reclamă
Reclamă

Sistemul de suspensii și integrarea sa în proiectul aerodinamic au fost gândite de către Adrian Newey, cel mai bun director tehnic din F1, care a părăsit însă în mai 2024 proiectul. Punctul forte al monopostului RB20 a fost rigiditatea suspensiei spate, care a permis o gardă joasă la sol, ceea ce a mărit efectul de sol și a crescut stabilitatea în virajele medii și de viteză. În curse unde traseul avea denivelări sau unde era necesară trecerea peste vibratoare, se putea mări ușor garda la sol și, cu toată diminuarea apăsării la sol, Red Bull erau încă mult în fața concurenței. Apoi au venit cursele din Monaco, cu denivelări, viraje de viteze mici și treceri peste vibratoare înalte, și Imola, tot cu treceri peste vibratoare înalte, iar mașina a devenit instabilă în aceste curse. În acest răstimp, concurența s-a apropiat.

O altă problemă este că, spre sfârșitul curselor, când mașinile sunt ușoare, monoposturile McLaren sunt clar mai rapide.

Helmut Marko, consilierul formației și mentorul lui Max, spunea: „Ne confruntăm cu această problemă începând cu Marele Premiu al Chinei. Nu știm de unde apare o diferență între datele din simulator și cele ce se petrec în situațiile reale”, precizând că upgrade-ul pregătit pentru Silverstone ar trebui să rezolve problema. Acesta ar consta, în principal, în modificări realizate în zona podelei și a difuzorului, mai puțin vizibile.

Reclamă

Nici McLaren n-a stat degeaba

În afara modificărilor introduse în Austria, care au dat rezultate bune, cei de la McLaren se vor concentra pe a genera mai multă încărcare pe puntea spate, pentru o accelerare mai bună la ieșirea din viraje. Se dorește o optimizare a suspensiilor în față, pentru o mai bună agilitate în schimbările de direcție, și minimizarea instabilității spatelui la viteze mari. Apăsarea la sol e crucială, mai ales în virajele medii și de viteză mare, cum e celebra succesiune Maggotts – Becketts – Chapel, iar uzura pneurilor prin exercitarea eforturilor laterale trebuie evitată. Cei de la McLaren au nevoie de o performanță mai bună când mașina este plină cu combustibil, adică în primele tururi.

Traseul britanic seamănă mai degrabă cu cel din Barcelona decât cu cel din Austria. Este unul de viteză, dar, spre deosebire de pista din Spielberg, sunt doar două zone DRS, nu trei. Deținătorul recordului pe tur este Max Verstappen, în 2020.

Înapoi la Homepage
Reclamă

Este Istvan Kovacs cel mai bun arbitru român din istorie?
Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
19:15

EXCLUSIV“Ce mai pot spune?” Harry Kane, impresionat după finala Champions League + Visul starului de la Bayern Munchen

19:13

Răzvan Burleanu l-a felicitat pe Istvan Kovacs, după finala Champions League: “Este cel mai important răspuns”

18:52

EXCLUSIVCostel Gâlcă, negocieri intense cu Dan Şucu! Dezvăluiri de la discuţiile pentru preluarea celor de la Rapid

18:18

Charles Leclerc, replică pentru Max Verstappen! Olandezul a vrut penalizarea pilotului de la Ferrari

18:11

VideoMax Verstappen a fost penalizat cu 10 secunde în Marele Premiu al Spaniei! Cursă de coşmar pentru olandez

18:04

Oscar Piastri, în culmea fericirii! Dezvăluiri după victoria de la Barcelona: “E foarte distractiv”

1 VIDEOOscar Piastri a câştigat calificările Marelui Premiu al Spaniei! Podiumul, completat de Norris şi Verstappen 2 FotoLuis Enrique, omagiu emoţionant pentru fiica lui decedată după ce a câştigat Liga Campionilor cu PSG! 3 FotoReacţia iubitei lui Istvan Kovacs după ce arbitrul român a condus de la centru finala Ligii Campionilor! 4 Costel Gâlcă s-a înţeles cu Dan Şucu şi urmează să o preia pe Rapid. Îl va înlocui pe Marius Şumudică în Giuleşti 5 Mesajul FRF pentru Istvan Kovacs! Au reacţionat imediat după finala PSG-Inter+Gestul arbitrului din finalul meciului 6 EXCLUSIVDenis Alibec a spus cum l-a convins Gică Hagi să semneze cu FCSB. Ce înţelegere a făcut cu Gigi Becali: “Am căzut de acord”
Citește și