Oare suntem toți “f…ed”? Joia trecută, în timpul unei conferințe de presă, Max Verstappen a spus, răspunzând unei întrebări: „As soon as I went into qualifying, I knew the car was f…ed„.
Folosirea cuvântului “f…ed” nu a fost cea mai inspirată idee, putem fi de acord cu asta. Dar nici nu e un capăt de țară. A urmat un întreg circ, moderatorul întâlnirii și-a cerut scuze, apoi federația de profil s-a disociat de limbajul folosit de triplul campion mondial și l-a condamnat, pe baza unui articol ambiguu din regulament, la “activități în folosul publicului”.
Este o greșeală pe toate planurile. Să vă spun de ce cred asta.
Textul și contextul
În primul rând, folosirea unor cuvinte se judecă în funcție de contextul în care acestea sunt rostite. Într-un fel se vorbește în pauza unui recital de pian, de exemplu, într-un alt fel la un concert punk. Se înjură într-un sport? Neplăcut, dar vine odată cu teritoriul. Toată lumea se așteaptă la asta și acceptă asta în mod implicit.
Lipsa de respect. De la cine către cine?
S-a vorbit apoi despre o lipsă de respect față de public. Or, dacă este vorba de o lipsă de respect, ea este adresată și publicului, și pilotului. Publicul Formulei 1 nu are nevoie de intermediari sau de purtători de cuvânt, nici să fie tratat de sus ca un copil de trei ani. Fără Verstappen sau Hamilton sau Norris, acești funcționari nu ar mai avea joburi, iar cei citați tot ar rămâne niște sportivi de primă mână.
Actori și plasatori
Piloții sunt actorii principali, fărâma de perfecțiune din acest sport. Cei care vând bilete le datorează mai mult respect și, nu în ultimul rând, existența unui loc de muncă.
Nu înseamnă, evident, că piloții își pot permite orice. Dar nici nu e normal ca plasatorii să le măsoare actorilor vorbele rostite pe scenă cu centimetrul.
Ați observat că am scris “f…ed” cu puncte-puncte. Dar este aberant. Toți știm, de fapt, ce substituie acele puncte. Și copiii știu. Este ca în povestea cu regele gol. Toată lumea se ferește să o spună, dar toată lumea o știe. Acele puncte nu protejează pe nimeni de nimic, sunt doar ambalajul folosit de organizatorii ca să poată vinde aceste cuvinte cu prețul corect.
