Închide meniul

Ce ne spun cifrele Formulei 1! Analiza lui Adrian Georgescu

Adrian Georgescu Publicat: 14 august 2024, 10:34

Reclamă
Ce ne spun cifrele Formulei 1! Analiza lui Adrian Georgescu

Ce ne spun cifrele Formulei 1

Piloţii din Formula 1/ Profimedia

Acest articol este unul atipic, pentru că sezonul 2024 a fost unul atipic. După cum scriam într-un articol trecut, a fost primul din 1960 în care patru echipe diferite au înregistrat “duble”, adică piloții lor au ocupat cel puțin o dată locurile 1 și 2 în același Mare Premiu (excluzând cursele de sprint).

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Mai mult decât atât, în acest sezon au câștigat curse 7 piloți diferiți. De fapt, dintre piloții team-urilor mari, Red Bull, McLaren, Mercedes și Ferrari, doar Perez nu a obținut o victorie.

Aș vrea să lăsăm puțin cifrele să vorbească și fiecare poate trage propriile concluzii.

McLaren și Ferrari pe plus

De pildă, să vedem un clasament pe echipe, comparativ cu sezonul trecut, tot până la cursa cu numărul 14. Conform acestei statistici, Red Bull și Mercedes au regresat, ultima însă foarte puțin, iar McLaren și Ferrari au progresat.

  • Red Bull a realizat 583 puncte în 2023 și 408 în 2024. (-175)
  • Mercedes a realizat 273 puncte în 2023 și 266 în 2024. (-7)
  • McLaren a realizat 115 puncte în 2023 și 366 în 2024. (+251)
  • Ferrari a realizat 228 puncte în 2023 și 345 în 2024. (+117)

Dacă tot am comparat ce s-a întâmplat în acest sezon, până la cursa cu numărul 14, cu cele întâmplate în anii precedenți, iată un alt fapt interesant. Ecartul lui Max față de pilotul de pe locul al doilea, Norris, este de 78 de puncte. Este cea mai mică diferență înregistrată, după 14 curse, din 2021 până în prezent, între ocupanții locurilor 1 și 2. De exemplu, anul trecut exista o diferență aproape dublă.

Reclamă
Reclamă 4

2024 – 78 puncte

2023 – 145 puncte

2022 – 93 puncte

Reclamă

2021 – 5 puncte

Un sezon nebunesc

Dar desfășurarea acestui sezon a fost total neliniară. În prima parte, purtat de un monopost dominant, Verstappen a câștigat 5 curse din primele 7. Apoi, lucrurile s-au schimbat. Mașinile McLaren și Mercedes au recuperat diferența și au devenit mai rapide.

Dacă privim acest sezon în mod global, Max l-a dominat. Un Top 10 al pozițiilor medii ocupate ar arăta astfel (cazurile în care piloții nu au terminat cursa nu s-au luat în considerare):

  1. Lando Norris – 3.46
  2. Carlos Sainz – 4.25
  3. Charles Leclerc – 4.69
  4. Oscar Piastri – 5.14
  5. Lewis Hamilton – 5.31
  6. George Russell – 5.45
  7. Sergio Perez – 6.00
  8. Fernando Alonso – 9.79
  9. Nico Hulkenberg – 11.00

Cât de mult a “tras” Verstappen

Ultima lună a fost grea pentru Red Bull și Verstappen. Pentru relevanță, să amintim un fapt: anul trecut, în iulie, Verstappen realiza un record numărul maxim de victorii din Formula 1 într-o lună: 4. Anul acesta, în luna iulie, nu a mai dobândit nicio victorie. Nu s-a mai întâmplat din 2020 să treacă 4 curse consecutive în F1 fără ca Verstappen să câștige măcar una dintre ele.

De asemenea, Max Verstappen nu a prins în acest sezon podiumul în 4 curse din 14. Anul trecut, 22 de curse, doar într-una nu s-a clasat pe podium.

Totuși, în partea a doua a sezonului, olandezul a minimizat cât a putut pierderile și, dacă s-ar fi alergat doar ultimele șapte curse (plus una de sprint), el tot ar fi fost lider mondial. Clasamentul ar fi arătat atunci astfel (sper că am calculat bine):

  1. Verstappen: 118 puncte
  2. Hamilton: 115 puncte
  3. Piastri: 114 puncte

Și încă un fapt grăitor în ceea ce privește revenirea Mercedes din partea a doua a sezonului. De la Marele Premiu Al Canadei (cea de-a noua cursă din 2024), Hamilton nu a coborât mai jos de locul al patrulea.

Cine a stat cel mai mult în frunte

În ceea ce privește tururile în care un pilot s-a aflat la conducerea cursei, există o altă statistică interesantă. Dacă luăm toate cele 14 Mari Premii disputate până acum, Verstappen “rupe” în acest top. A fost în frunte pe durata a 448 de tururi, următorul clasat, Lando Norris având doar 95 de tururi conduse. Urmează Leclerc (84), Sainz (61), Piastri (51), Russell (47) și Hamilton (45).

Dacă însă luăm acest top doar după cursa de la Silverstone (inclusiv), deci în ultimele trei Mari Premii, situația se schimbă radical. Verstappen aproape că nu apare. Vedem că Piastri s-a aflat la conducerea unei curse timp de 50 de tururi, Norris – 37, Russell – 31, Hamilton – 30, Sainz – 7, Leclerc – 6, iar Verstappen a condus numai în 5 tururi.

Regii calificărilor

În ceea ce privește calificările, doar trei piloți au ajuns de fiecare dată în Q3 în cele 14 curse de până acum: Verstappen, Piastri și Norris. Russell s-a oprit o dată în Q1 (în Ungaria, deși nu a fost vina lui,
căci nu a avut suficient combustibil pentru a mai face un tur rapid), iar Hamilton s-a oprit o dată în Q1 și o dată în Q2.

Pentru acest articol am folosit informații furnizate de F1DataAnalysis, Formula Racers și F1GuyDan.

La ce echipă va juca Ianis Hagi în noul sezon?

Vezi rezultatele

Loading ... Loading ...
Citește și:
0:06 15 aug.

Ce notă a primit Kylian Mbappe pentru prestaţia din Supercupa Europei! Superstarul francez a marcat la debutul pentru Real Madrid

0:00 15 aug.

Recorduri uriaşe pentru Ancelotti, Modric şi Carvajal după câştigarea Supercupei Europei. Real Madrid, bornă istorică

23:53

George Puşcaş a fost prezentat oficial la noua lui echipă: „Bine ai venit în familia noastră!”

23:51

Kylian Mbappe, debut de vis la Real Madrid! Primul gol pentru spanioli şi primul trofeu cucerit cu trupa lui Carlo Ancelotti!

23:40

Real Madrid a câştigat Supercupa Europei. Mbappe, gol la debut şi primul trofeu european din carieră

23:31

Scandal între MM Stoica şi Petrescu, după înfrângerea FCSB-ului cu Sparta: „Taci din gură! Vorbeşti prostii! Fii bărbat, Dane!”

1 FotoIubita lui Marius Ștefănescu, mesaj superb în ziua în care jucătorul a împlinit 26 de ani: „Te iubesc enorm!” 2 Astana – Corvinul 6-1. Hunedorenii şi-au încheiat parcursul european, după dezastrul din Kazahstan 3 Răzvan Lucescu, prima reacţie după eliminarea dramatică din Liga Campionilor: „Am avut calificarea în mâinile noastre” 4 Mihai Lixandru, după FCSB – Sparta Praga 2-3: „Am fost nervos! Ne-a arătat ceasul mereu!” 5 „Poate asta a fost de vină” Malcom Edjouma a identificat marile probleme din FCSB – Sparta Praga: „S-a văzut asta” 6 „Cât tupeu!” Gigi Becali a distrus arbitrajul, după ce FCSB a fost eliminată din Champions League: „Şmecheresc!”
Citește și