Cine are mai multe șanse la titlu? Doar nouă curse ne mai despart de sfârșitul celui mai disputat sezon din ultimii ani din Formula 1. Unul în care sunt toate șansele ca, la fel ca în 2021, titlul la piloți să se joace în ultima cursă ori poate chiar în ultimul ei tur.
Șapte piloți au șanse la titlu. Teoretic
Dintre aceste nouă curse, șase sunt clasice, iar trei de sprint (Austin, Interlagos, Qatar). Între primii doi piloți din clasamentul general, Max Verstappen (Red Bull) și Lando Norris (McLaren) sunt în prezent 52 de puncte. Max are 331 puncte, Lando 279. Punctajul maxim pe care un pilot îl mai poate realiza în aceste Mari Premii este: 25×6 + 1×6 + 8×3 = 180 puncte. Am adăugat aici și bonusul de un punct care se acordă celui ce realizează cel mai rapid tur într-o cursă obșnită, cu condiția să se afle printre primii 10 clasați.
Sistemul de punctaj în cursele clasice este: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1, În cele de sprint este: 8-7-6-5-4-3-2-1.
Ținând cont de acest fapt, șanse teoretice la titlu au mai mulți piloți. În afara lui Lando Norris, aceștia ar fi Leclerc (Ferrari) – 245 puncte, Piastri (McLaren) – 237, Sainz (Ferrari) – 190, Hamilton (Mercedes) – 174, Russell – 155 puncte. Totuși, nu îi vom include în această analiză, ne vom concentra pe cei doi.
Amuzant este că Perez, coechipierul lui Max, dacă ar câștiga tot de-acum încolo și dacă Verstappen n-ar puncta deloc până la sfârșitul anului, mexicanul tot nu și-ar depăși colegul. Ar acumula cu 7 puncte mai puțin decât are Max acum.
Pentru Lando, victoria nu e suficientă
În ultimele curse, mașinile Red Bull Racing au fost depășite în performanțe de cele construite de McLaren. De atunci, este clar că strategia lui Max este diferită față de cea de la începutul sezonului. El nu se mai luptă neapărat cu rivalul lui pentru victorie, ci încearcă să puncteze cât mai mult posibil, astfel încât să mențină un ecart cât mai mare în fața acestuia.
Astfel, dacă luăm în calcul posibilitatea ca Norris să câștige în toate aceste curse, realizând și cel mai rapid tur, iar Max să se claseze mereu pe locul secund, Lando ar recupera 7×6 + 1×3 + 1×6 = 51 puncte. Insuficient. Este unul dintre motivele pentru care acele „cele mai rapide tururi” contează. Așa cum s-a întâmplat la Singapore, când Ricciardo i-a „suflat” punctul lui Lando. Este, de asemenea, motivul pentru care fiecăruia dintre cei doi i-ar prinde bine ajutorul colegului de echipă.
Nu știm deocamdată ce beneficii vor avea cele două evoluții pregătite de Red Bull pentru Austin, anume o aripă flexibilă în față și o nouă podea. Upgrade-ul anunțat de cei de la McLaren – o nouă podea – se va înscrie, probabil, în linia precaută a team-ului. Va fi un câștig, dar nu foarte mare. Judecăm, așadar, fără a lua în calcul această necunoscută.
Ce spun site-urile de profil
Cei de la racingnews365.com văd astfel lucrurile: McLaren e favorită la Austin, Interlagos și Las Vegas, Red Bull în Mexic și Qatar. Pentru Abu Dhabi nu există o favorită certă, deși denivelările vor defavoriza probabil mașinile Red Bull. F1oversteer.com dă McLaren drept favorită la Austin, Mexic, Interlagos și Qatar. Motivul principal invocat: monopostul MCL38 se comportă mai bine în virajele de viteză medie și mare.
Într-o analiză, realizată însă la sfârșitul lunii august, cei de la The Race compară cele două team-uri la șase capitole. Cel din urmă este exact acesta, ce pistă convine cărei echipe. Concluzia lor: McLaren are Interlagos și Qatar, Red Bull are Mexic, în timp ce Austin, Las Vegas și Abu Dhabi sunt echilibrate. Celelalte capitole ale comparației sunt:
- Cea mai rapidă mașină (calificări) – Red Bull.
- Cea mai rapidă mașină (cursă) – McLaren.
- Dezvoltare – McLaren.
- Echipă de la standuri – Red Bull.
- Pilotul numărul 2 – McLaren.
Ce spune analiza datelor
Au apărut deja aplicații care calculează și actualizează punctele în lupta pentru titlu, precum cel realizat de PlanetF1.
O prognoză interesantă despre cine are mai multe șanse la titlu bazată pe analiza datelor a fost realizată de Matias Rossi, citat de funoanalisitecnica.com. Acesta a realizat două modele probabilistice. Primul, cel global, e bazat pe rezultatele întregului sezon de până acum. Cel de-al doilea este bazat pe rezultatele ultimelor opt curse și arată tendința din ultimul timp. Această analiză nu oferă un anumit rezultat, ci mai degrabă atașează fiecărui eveniment o probabilitate, asemănătoare cotelor de la un pariu. Nu au fost luate în calcul rezultatele celor trei curse de sprint, toate câștigate de către Verstappen.
Rezultatele au fost astfel. Folosind modelul global, Verstappen ar termina sezonul cu mai multe puncte în 71-72% dintre simulări, iar Norris în 23-24%. În acest model, Lando are aproape 0% șanse să câștige titlul. Folosind modelul care arată tendința, Max ar obține cel mai mare punctaj în 4-5% dintre simulări, iar Lando în 76-77%. Totuși, olandezul ar avea șanse de 98-99% la titlu, iar Lando numai de 1-2%. În acest model, și Leclerc e luat în calcul, el obținând cel mai mare scor în 20% dintre simulări.
Nu mă pricep la analiza datelor, dar mi se pare că șansele lui Lando sunt aici totuși mult subevaluate. Cei de la F1DataAnalysis oferă un tablou mai interesant, consultând un agregator de cote al mai multor case de pariuri. Astfel, Max ar avea o probabilitate de a câștiga titlul individual de 57,8%, iar Red Bull pe cel la constructori de 7,9%. Lando Norris are 37,8%, dar șansele McLaren sunt 88,6%. Charles Leclerc e cotat cu 2,7%, în timp ce Ferrari are 3,3%.
Cine va „clipi” cel dintâi?
Cine are mai multe șanse la titlu? După mine, acest top al șanselor ar putea fi aruncat în aer de un potențial abandon al unuia dintre candidații la titlu. Dar mașina de siguranță nu și-a mai făcut deloc apariția de nouă curse, ceea ce nu s-a mai întâmplat de mai bine de 20 de ani în F1. Alonso explica această acalmie prin faptul că piloții pilotează aceste mașini care folosesc efectul de sol doar la 90% din potențial. Acest mod de pilotaj este, spune spaniolul, mai eficient, paradoxal, decât dacă le-ar forța până la 100%.
Max deja a folosit un motor în plus și a fost deja declasat cu 10 poziții pe grila de la Spa. Dacă va mai avea nevoie de unul, următoarea înlocuire îl va costa 5 poziții pe grilă. Max a avut și un abandon tehnic, în Australia, din cauza unei defecțini la sistemul de frânare. În același timp, Norris nu a avut niciunul. Nici măcar unul. În Austria, a fost clasat pe poziția 20, după un acroșaj cu Verstappen.
În curând va veni vremea ca măcar unul dintre combatanți să-și forțeze mașina. Atunci va începe tragerea liniei.
Înapoi la Homepage