Zilele trecute s-a definitivat grila din 2025 din Formula 1. V-o redăm, pe scurt, cu o scurtă prezentare a fiecărui pilot.
Ferrari. Charles Leclerc – Lewis Hamilton
E greu să ai un duo mai bun de-atât. Charles a livrat constant performanță la Ferrari și a crescut constant de-a lungul anilor. Chiar dacă Lewis împlinește la anul 40 de ani, a demonstrat că este capabil să fie rapid și să câștige curse când are o mașină bună la dispoziție. În plus, de la preluarea echipei de către Fred Vasseur, aceasta a evoluat. Dacă nu ar fi greșit un upgrade aerodinamic în primăvară, Ferrari ar fi luat cel puțin un titlu în 2024.
McLaren. Lando Norris – Oscar Piastri
Când ne referim la acest tandem, tindem să-l considerăm vechi și experimentat. Dar Lando are doar 25 de ani, iar Oscar doar 23. Totuși, ei au obținut deja patru, respectiv două victorii în F1. Dacă McLaren va continua evoluția tehnologică extraordinară – în ciuda regulamentului, care le limitează drastic orele de testare și sumele -, Norris și Piastri vor constitui o forță pe circuite.
Red Bull. Max Verstappen – Liam Lawson
Ca echipă, să-l ai pe Verstappen e ca și cum ți-ar veni trei ași serviți la poker. Doar evoluția sub așteptări a lui Perez din 2024 a făcut ca Red Bull să termine pe locul al treilea în clasamentul constructorilor. Liam Lawson a fost preferat, în line-up-ul de la anul, lui Tsunoda pentru încrederea în sine și capacitatea de a se adapta unui monopost care are o fereastră foarte îngustă de operare. De asemenea, stilul lui de pilotaj se potrivește cu cel al lui Max.
Pe de altă parte, Lawson a disputat până acum doar 11 curse în F1. Doi foști colegi de-ai lui Verstappen – Gasly și Albon – aveau 26, respectiv 12 starturi în “Marele Circ”, înainte ca olandezul să-i surclaseze.
Mercedes. George Russell – Kimi Antonelli
Russell este deja o confirmare, dar italianul rămâne încă o enigmă. A terminat sezonul în F2 pe poziția a șasea, cu 113 puncte, în timp ce colegul de echipă, Bearman, luat de Haas, a încheiat pe 12, cu 75 de puncte. Sunt câteva semne clare că Antonelli e capabil să atingă viteze mari, uneori chiar prea mari. La un test privat desfășurat la Silverstone, Antonelli a avut timpi mai buni decât Russell. La Monza, în FP1, a atins, în multe viraje, viteze mult mai mari decât cele obținute de piloți consacrați, înainte de a ieși în decor. Accidentul a fost, de fapt, cauzat de supraîncălzirea pneurilor din spate. De pildă, în Lesmo 2, Kimi a fost cu 7 kilometri pe oră mai rapid decât Verstappen, iar în Ascari cu 14.
Williams. Alexander Albon – Carlos Sainz
Williams are unul dintre cele mai solide și experimentate linii de piloți din Formula 1. Mai mult, Williams îl va avea ca pilot de teste pe Franco Colapinto, care a creat ceva vâlvă în F1 în sezonul
acesta. Problema este că, deși a avut la dispoziție un motor Mercedes, precum echipa de uzină și McLaren, Williams a realizat în 2024 doar 17 puncte și a terminat pe penultima poziție.
Sauber. Nico Hülkenberg – Gabriel Bortoletto
În ultimul an dinaintea preluării de către Audi, Sauber se bizuie pe un duo care îmbină experiența și tinerețea.
„Hulk“ este, în ciuda vârstei și a deținerii unui record nu tocmai măgulitor, unul dintre cei mai experimentați și constanți piloți din Formula 1. Recordul la care ne referim este că Nico e pilotul care a concurat de cele mai multe ori în F1 (227 de ori) fără a se clasa vreodată pe podium. Dar chiar și această contraperformanță vorbește cumva despre constanța sa: a fost mereu dorit de echipele de valoare mică și medie pentru a ajuta la dezvoltarea lor.
Despre Bortoletto, Fernando Alonso spune că va fi, la anul, cel mai bun debutant din F1. Spaniolul poate fi acuzat de subiectivism – îl sponsorizează pe brazilian de mulți ani -, însă faptele nu mint. Bortoletto a devenit în acest an cel de-al șaptelea pilot din istorie care a câștigat F2 din sezonul de debut. Mai mult, câștigând la Monza, a devenit primul pilot din istorie care triumfă într-o cursă de F2 sau de F1 plecând de pe ultimul loc (în cazul nostru, al 22-lea) al grilei.
Alpine. Pierre Gasly – Jack Doohan
E una dintre formațiile care și-au atins obiectivul în 2024: locul al șaselea în clasament. Pentru Alpine, anul 2025 va fi însă unul de trecere, căci va fi ultimul sezon în care va primi motoare de la Renault. Din 2026, timp de cel puțin cinci sezoane, propulsoarele și cutiile de viteze vor fi livrate de către Mercedes.
Gasly e unul dintre puținii piloți de pe grilă care a cucerit o victorie cu una dintre echipele care nu fac parte din careul de ași Red Bull – Mercedes – McLaren – Ferrari. Ne referim la Marele Premiu al Italiei din 2020, unde francezul a învins la volanul unui monopost AlphaTauri.
Jack Doohan e fiul multiplului campion de motociclism australian Mick. A debutat pentru Alpine la Marele Premiu Abu Dhabi 2024, înlocuindu-l pe Ocon. El s-a calificat al douăzecilea la debut, înainte de a termina al cincisprezecelea în cursă. A luat apoi parte la testele desfășurate la Yas Marina. A completat 137 de tururi, înregistrând al optulea cel mai bun timp la general.
Racing Bulls. Yuki Tsunoda – Isack Hadjar
Echipa cunoscută înainte drept Scuderia Toro Rosso, AlphaTauri sau RB se va numi acum Racing Bulls. Rostul ei va rămâne însă aceeași: să furnizeze piloți pentru echipa principală, Red Bull Racing. Cum Tsunoda, în ciuda performanțelor sale, nu a primit promovarea meritată, mă aștept să-și piardă motivarea. Noul său coleg, franco-algerianul Isack Hadjar, proaspăt vicecampion în F2, s-a arătat mai rapid decât Tsunoda în testele din Abu Dhabi.
Aston Martin. Fernando Alonso – Lance Stroll
Aici lucrurile sunt relative simple. Alonso încă nu și-a pierdut “mâna” și livrează constant performanțe, chiar și pe un monopost slab, chiar și la peste 43 de ani. Lance Stroll putea fi acolo, dar putea și să nu fie.
Haas. Esteban Ocon – Oliver Bearman
Ocon a fost pus pe liber de Alpine și se află la cea de-a patra sa echipă de Formula 1. Și el este unul dintre puținii piloți de la echipele mici care au câștigat cel puțin o cursă (în cazul lui, Marele Premiu al Ungariei din 2021).
Bearman a impresionat la debutul său în Formula 1. S-a întâmplat în Marele Premiu al Arabiei Saudite din 2024, când l-a înlocuit la Ferari pe Sainz. A obținut al 11-lea timp în calificări, terminând cursa pe poziția a șaptea. A devenit atunci cel mai tânăr pilot din istoria F1 care a obținut puncte încă din cursa de debut.
- Max Verstappen, în al nouălea cer după ce a anunțat că va deveni tată: „M-am antrenat puțin” Ce relație are cu fiica lui Kelly Piquet
- Zak Brown, avertismente pentru Max Verstappen: „Lando Norris a învățat”. Cum poate câștiga McLaren titlul la piloți după 16 ani
- „A depășit limita” Oscar Piastri l-a făcut praf pe Max Verstappen. Australianul vrea să se lupte pentru titlul mondial în 2025