Închide meniul

Max a dat chix la final! Concluzia lui Adrian Georgescu, după Marele Premiu al Spaniei

Adrian Georgescu Publicat: 2 iunie 2025, 8:28 / Actualizat: 2 iunie 2025, 14:06

Max a dat chix la final! Concluzia lui Adrian Georgescu, după Marele Premiu al Spaniei

Max Verstappen şi George Russell, în timpul Marelui Premiu al Spaniei / Profimedia

Max a dat chix la final. Pentru un weekend de curse, piloții au la dispoziție un număr limitat de gume. Ei primesc două seturi de anvelope hard (marcate cu alb), trei seturi de cauciucuri medii (marcate cu galben) și opt de gume soft (marcate cu roșu). În plus, au la dispoziție gume intermediare (verzi) și cauciucuri pentru pistă udă (albastre). Piloților care ajung în sesiunea a treia de calificări li se pune la dispoziție un set suplimentar de gume soft.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Echipele trebuie să folosească foarte atent aceste anvelope și să le chivernisească. Unii sacrifică sesiunea de calificări, pentru a avea mai multe opțiuni în cursă. Alții, dimpotrivă, aleg guma mai rapidă în calificări, încercând să se califice cât mai sus pe grilă.

Strategii diferite de a păstra seturi de pneuri

De pildă, Leclerc (Ferrari) a avut o abordare interesantă și diferită de a majorității celorlalți. Barcelona e o pistă pe care se fac, de obicei, două opriri la boxe, deci se folosesc trei seturi de pneuri (din cel puțin două specificații diferite). Leclerc (la fel au procedat și cei doi piloți Haas, anume Ocon și Bearman) a făcut calificările folosind doar soft-uri, păstrând două seturi de anvelope medii pentru cursă.

De ce? Pentru că guma medie oferea cele mai bune performanțe în ceea ce privește rezistența la deteriorare și intrarea în temperatură. Monegascul a dorit să aibă, în cursă, cât mai multe opțiuni la dispoziție. Ceilalți piloți din fruntea cursei, la momentul startului, aveau la dispoziție câte un set nou de gume hard, medii, respectiv soft.

Mașina de siguranță a schimbat totul

La Barcelona, din 2023 încoace nu s-a mai rulat în spatele unui Safety Car. Rareori se iese în decor aici. Pana de motor suferită însă de Antonelli în turul 55 a schimbat destinul acestei curse. (Această pană ar trebui să le dea de gândit celor de la Mercedes, după ce Russell și Alonso au avut defecțiuni asemănătoare la Monaco).

Reclamă
Reclamă

Ordinea în acel moment era: 1. Piastri (soft), 2. Norris (soft) – la 3,5 secunde, 3. Verstappen (soft), la 2,66 secunde, 4. Leclerc (medium), la 15,77 secunde, 5. Russell (soft), la 3,98 secunde. Dacă nu s-ar fi petrecut acea neutralizare, nu s-ar mai fi intrat la boxe.

Dar acel Safety Car a schimbat datele problemei. Toți piloții din frunte au mai schimbat o dată anvelopele în spatele safety-car-ului. Cei doi piloți McLaren au optat pentru pneuri soft uzate.

Au greșit cei de la Red Bull?

Aici, după părerea mea, Red Bull a făcut o greșeală care i-a costat nu doar victoria, ci și o grămadă de puncte. De ce l-au chemat pe Verstappen în turul 55 (din 66) la boxe? Olandezul nu mai avea nicio altă variantă decât gumele hard. De aici și mirarea lui: ”Ce anvelope sunt astea? De ce mi-ați pus gume hard?”. Simplu, doar alea mai erau noi.

Reclamă

De fapt, mai era un set de ”soft-uri”, însă și acelea erau uzate. Cu ele se parcurseseră șapte tururi deja. Însă și cei de la McLaren au ”încălțat” la boxe soft-uri uzate.

Max avusese o strategie foarte bună, cu trei opriri la boxe, față de numai două, cu câte au mers piloții McLaren. Chiar și Andrea Stella și Oscar Piastri au spus că strategia cu 3 opriri a celor de la Red Bull putea reuși.

De ce nu a rămas cu gume soft?

De ce nu a rămas cu anvelopele soft? Olandezul montase aceste gume în turul cu numărul 47 din 66. Cum în spatele mașinii de siguranță se anunțau 4-5 tururi (până la urmă au fost chiar șase), ar fi trebuit ca acestea să reziste la 13 tururi normale + 6 de Safety Car. (Rulând în urma mașinii de siguranță, deși e contraintuitiv, pneurile se pot uza mai mult.) Încetinind foarte ritmul în turul dinaintea reluării cursei în regim normal, Piastri a mai dat o lovitură celor din urma sa, dar mai ales lui Max.

Probabil că Max ar fi reușit să termine cursa cu acele soft-uri, chiar dacă le uzase mai mult în precedentele tururi, încercând să-l ajungă pe Norris. Cu aceste gume i-ar fi fost, de asemenea, mai ușor să reziste la asaltul unor mașini echipate tot cu gume soft, chiar dacă acestea ar fi fost mai ”proaspete” cu 8-9 tururi. Probabil, Piastri și Norris l-ar fi depășit, nu însă și Leclerc și Russell.

Oscar Piastri a făcut un stint de 24 de tururi cu gumele soft. E drept, nu avusese ”dirty air” și nu încercase să se apropie de un pilot pentru a-l depăși. Totuși, pare să fi fost o idee mai bună rămânerea pe ”softuri” decât să ajungi la un singur punct într-o cursă în care ai fi putut obține cel puțin o clasare pe podium.

Căderea lui Verstappen

Cu toate acestea, cei de la Red Bull l-au adus pe Max la boxe și i-au montat gume hard. Acestea intră în temperatura de funcționare mult mai încet decât cele soft, sunt mai puțin aderente, iar în spatele mașinii de siguranță ele nu pot fi încălzite corespunzător. Ca urmare, la reluarea cursei, din turul 60, olandezul a fost victimă sigură la atacul lui Leclerc (Ferrari), ”încălțat” cu gume soft. Și la cel al lui Russell (Mercedes), care avea tot ”soft-uri”. Astfel, dintr-un pilot care lupta pentru poziția a doua cu Lando Norris (McLaren), a trebuit să se agațe de poziția a patra.

Căderea a continuat. Refuzând să cedeze poziția pe care o recuperase intrând pe o bretea, Max a cauzat o coliziune bizară cu Russell. Aceasta i-a atras o penalizare de zece secunde. Iată cum cel puțin 18 puncte posibile s-au transformat în numai câteva tururi într-un singur punct. (Culmea este că stewarzii au spus că nu l-ar fi obligat pe Max să cedeze ulterior poziția, cei de la Red Bull i-au cerut asta pilotului din proprie inițiativă.)

Pe cât de bună a fost strategia inițială, pe atât de proastă a fost adaptarea la evoluția cursei. Iar coliziunea cu Russell este una de noaptea minții. Probabil că olandezul a vrut să cedeze poziția doar pentru câțiva metri pentru ca apoi, în același viraj, să o și recâștige.

Dar acesta e ”pachetul”: cel mai bun pilot din F1 este, în același timp, și cel mai impulsiv. De-a lungul a mai puțin de un kilometru am văzut dovezile unui control uluitor al mașinii, dar și ale unei încăpățânări extreme de a nu ceda poziția, ceea ce poate duce la accidente foarte urâte.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Este Istvan Kovacs cel mai bun arbitru român din istorie?
Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
16:43

Costel Gâlcă a semnat cu Rapid și a vorbit despre Marius Șumudică! Ce i-a lipsit echipei în mandatul lui „Șumi”

16:25

Iga Swiatek s-a calificat în semifinale la Roland Garros! Urmează un duel de “foc” cu liderul Sabalenka!

16:24

Aryna Sabalenka, în semifinale la Roland Garros! A învins-o fără probleme pe Zheng Qinwen

14:59

Prima reacţie a lui Victor Angelescu, după ce Costel Gâlcă a fost prezentat oficial la Rapid: “Să fie linişte”

14:49

Costel Gâlcă e noul antrenor al Rapidului

14:23

Michael Gregoritsch, înainte de Austria – România: “Ar fi excelent dacă acum i-am scoate din cursă”

1 UPDATEOFICIAL Liviu Ciobotariu e noul antrenor al Petrolului 2 “Sunt prieten cu Gigi Becali!” Patronul de la Metaloglobus, revoltat după promovare: “Taxele mele se duc la Steaua” 3 EXCLUSIVCând revine Ianis Hagi! Se recuperează la Mogoşoaia alături de naţionala României 4 Florin Pîrvu, după ce Voluntari a ratat Liga 1: “Nu-l felicit în niciun caz pe Adrian Mihalcea” 5 Plecări pe bandă rulantă de la Universitatea Craiova! Mirel Rădoi a renunţat la doi jucători în două ore 6 Unirea Slobozia rămâne în Liga 1! Echipa lui Adrian Mihalcea a învins Voluntari la loviturile de departajare!
Citește și