Pe 1 septembrie 2019, Charles Leclerc obținea prima lui victorie în F1. Exact cinci ani mai târziu, a venit această victorie la Monza. Monegascul este doar al treilea pilot din istoria Ferrari care a obținut la Monza multiple pole-uri și multiple victorii, după Ascari și Michael Schumacher.
S-au făcut cinci ani de când cel care pleacă din pole la Monza nu reușește să învingă. Ultimul care a reușit acest lucru a fost același Leclerc, în 2019.
Lando pierde puncte
Dacă Lando Norris ar avea începuturile de cursă pe măsura finalurilor, englezul ar fi deja în fruntea clasamentului general. Din nou, așa cum s-a întâmplat la Zandvoort, el a realizat cel mai rapid tur în Marele Premiu al Italiei în cel din urmă ocol al pistei. Din nou, așa cum s-a întâmplat în nenumărate curse din acest sezon, Lando a avut un prim tur slab, în care a fost depășit mai întâi de coechipierul Piastri, apoi de Leclerc.
Muncă și îndrăzneală
Cum a câștigat Ferrari acest Mare Premiu? Prin muncă și îndrăzneală. În primul rând, după upgrade-ul ratat din Barcelona, au muncit să facă un monopost performant, capabil de două lucruri: a. de viteze mari pe multele secțiuni de la Monza unde se merge cu accelerația la podea, b. să uzeze cât mai puțin gumele.
Apoi, au îndrăznit să riște.
Când, în turul 15 din 53, Leclerc a intrat la boxe, nimeni nu ar fi crezut că va face 38 de tururi cu acele gume hard pe care le-a primit atunci. El însuși a părut nemulțumit de chemare, echipa răspunzând atunci unui undercut făcut de Norris.
Fabricantul Pirelli spunea anul trecut că se poate face o singură oprire la Monza, pentru a trece de la medii la hard, dar acel popas trebuie făcut undeva între tururile 20 și 26. Părea că mai degrabă Sainz, care a intrat patru tururi mai târziu, e mai disponibil pentru un astfel de risc.
Cei de la McLaren nu au riscat
Cei de la McLaren au luat și ei în calcul această strategie, pentru ambii piloți. De ce Piastri nu a îndrăznit și el o cursă cu o singură oprire? A fost întrebat de echipă în turul al 38-lea dacă vrea să încerce și a răspuns: “Nu cred, pneul din stânga față e aproape dus”.
“La cât graining aveam, nu s-ar fi putut”, a spus Norris după cursă. Piastri însă a declarat, tot la final: “Am făcut multe lucruri bune azi, dar sunt semne de întrebare asupra strategiei. Să facem o singură oprire la boxe a părut o decizie riscantă, dar la final s-a dovedit a fi cea corectă. Azi, din păcate, ne-a ieșit un pic pe dos, aveam totul de pierdut fiind în frunte. Charles putea încerca ceva diferit căci avea oricum locul al treilea asigurat”.
Ce vrea Piastri să spună? Că el, fiind în frunte când a trebuit să ia decizia, nu putea să riște. Leclerc a avut însă privilegiul celui care trebuie să reacționeze, deci să facă lucrurile diferit.
Evident că nimeni nu are datele de uzură a pneurilor pe care le are McLaren, totuși ce avea Piastri de pierdut? Nu este în luptă directă pentru titlul mondial individual. Are și el un monopost “prietenos” cu gumele.
O trezire târzie
Cei de la McLaren au fost 100% siguri că piloții de la Ferrari vor face o singură oprire la boxe cam în turul 40, după ce Piastri fusese deja pentru a doua oară la boxe. Norris a început atunci să-l preseze zdravăn pe Verstappen pentru a-l depăși, în lupta pentru locul al patrulea loc. Olandezul avea să intre la boxe câteva zeci de secunde mai târziu. În turul 41, Piastri trăgea deja tare și a făcut cel mai bun timp al cursei (de până atunci). Distanța între el și liderul Leclerc era de 18,5 secunde, din care au recuperat până la urmă doar vreo 16.
Ce-i lipsește lui Oscar Piastri
Mai există, poate, un motiv pentru care Piastri nu a mers pe această strategie cu o singură oprire. Există o singură diferență, în acest moment, între Oscar, pe de-o parte, și piloți precum Lando sau Leclerc sau Verstappen, de cealaltă parte. Să nu uităm că australianul e doar în cel de-al doilea său sezon de Formula 1.
Lui Oscar, în acest moment, îi lipsește pentru a fi un candidat la titlul suprem în F1 știința unei gestionări mai bune a pneurilor. Manevre îndrăznețe am văzut că face. Rapid este. Să ne amintim însă de cursa trecută, cea din Țările de Jos. În partea a doua a întrecerii, deși avea pneuri mai proaspete decât Charles Leclerc, Piastri nu s-a putut apropia de monegasc pentru a-l depăși. Nu a putut susține ritmul de cursă al colegului Lando Norris. A fost tot o chestie de menajare a pneurilor.
Lupta subtilă pentru menajarea pneurilor
Iar lupta s-a dat pe teritoriul acesta mult mai subtil. Dacă ați fost atenți la sosire, pneurile hard ale lui Leclerc, “purtate” timp de 38 de tururi, nu arătau cu mult mai rău decât cele ale lui Norris (21 tururi) sau Piastri (15 tururi). Aveau semne clare de uzură, dar nu încât să reflecte diferența aceasta în număr de tururi. Mai ales pe pneul din stânga față, care la Monza are parte de cea mai ridicată uzură. Aceasta e marea performanță a celor de la Ferrari și în special a lui Leclerc.
Cei de la Ferrari au fost, desigur, ajutați de reasfaltarea pistei, noua suprafață fiind mai moale, și de schimbarea bordurilor cu unele mai joase. Chiar și așa, evoluția bună de la Zandvoort a fost confirmată și, pe pistele de viteză, Ferrari este un candidat serios la victorie.
În general însă, McLaren e forța dominantă și are mașina cea mai rapidă. În tot cazul, ca echipă McLaren a ajuns la 8 puncte în urma celor de la Red Bull, iar Lando Norris are 62 în spatele lui Max Verstappen.
Pentru a lua titlul, Lando Norris trebuie să realizeze, în medie, cu 7,875 puncte în fiecare weekend de cursă mai mult decât Max Verstappen și va fi, la sfârșitul anului, cu un punct în fața acestuia. În ultimele două curse, a realizat cu 8 puncte mai mult decât olandezul.
Papaya rules
„You’re allowed to race Oscar. Papaya rules” i s-a spus lui Norris.
Preocupați prea mult de corectitudinea procedurilor interne, cei de la McLaren au uitat însă cum să îndrăznească și, mai ales, au uitat că alții o pot face. Așa că pierd puncte. În mod normal, la o poziționare 1-2 într-o cursă, pilotul de pe poziția a doua îl “păzește” pe lider de asaltul celor din spate. Este ce a făcut Sainz pentru Leclerc în acest Mare Premiu, întârziindu-l câteva tururi pe Piastri. Ce te faci însă când liderul cursei a ajuns în respectiva poziție depășindu-și colegul, care este tocmai cel aflat în luptă directă pentru titlul mondial? Mai ai cum să-i ceri să-l protejeze pe cel care i-a “înfipt pumnalul”?
Complicat, nu?
Nu atât de complicat totuși față de ce se întâmplă la Red Bull. Dar despre asta vom vorbi într-un articol viitor.
- Toto Wolff, despre plecarea lui Lewis Hamilton la Ferrari: „Evităm să îi spunem că vrem să ne oprim!”
- Când mult devine “prea mult”! Analiza lui Adrian Georgescu, despre numărul de curse dintr-un sezon de Formula 1
- Programul complet al Marelui Premiu din Las Vegas! Cursa e duminică, de la 08:00, LIVE VIDEO pe Antena 1 şi în AntenaPLAY