Închide meniul

Trucurile și invențiile controversate ale sezonului 2024! Analiza lui Adrian Georgescu

Adrian Georgescu Publicat: 24 ianuarie 2025, 12:14

Reclamă
Trucurile și invențiile controversate ale sezonului 2024! Analiza lui Adrian Georgescu

Monoposturile din Formula 1, la startul unei curse/ Profimedia

În fiecare sezon, există invenții și dispozitive care se situează la limita regulamentului. Uneori sunt în interiorul regulilor jocului, alteori în afara lor. Indiferent de statutul lor, sunt acele crâmpeie de geniu și creativitate care împing competiția înainte.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Aripile flexibile și mini-DRS-ul

Aripile flexibile nu sunt noi în Formula 1. Nu mai demult de 2021 s-a vorbit despre ele. După MarelePremiu al Spaniei din acel an, Lewis Hamilton spunea că rivalii de la Red Bull ar folosi acest gen de aripi pe puntea din spate. Susținea că respectivele aripi se deformează la viteze mari, oferind un câștig de timp pe tur de 3 zecimi de secundă.

Anul acesta, prima echipă care a folosit, cu succes, sistemul a fost McLaren, în cursa din Miami. Au urmat cei de la Mercedes și chiar Ferrari. Că aripile respective se deformează la viteze mari e clar, din înregistrările video. Că nu se poate face nimic pentru interzicerea lor e la fel de clar. Testele de deformare se fac în condiții de repaus, iar aripile respective flexează doar la viteze mari. La sesizarea celor de la Red Bull, FIA a măsurat din nou și, evident, n-a găsit nimic în neregulă.

Cei de la McLaren au folosit și pentru aripa din spate un sistem care folosea proprietățile fibrelor decarbon compozite de a se deforma elastic. Este vorba de așa numitul “mini DRS”.

Reclamă
Reclamă

Orificiile din etrieri

În iulie, Red Bull Racing a înaintat un protest în care punea sub semnul întrebării răcirea frânelor folosită de cei de la McLaren. Era vorba despre nişte găuri practicate în etrierii față şi spate. Acestea trădau posibila prezență a unui al doilea canal de răcire, lucru interzis de regulament. După verificări, FIA a emis o directivă tehnică pentru clarificarea chestiunii, iar acele orificii din etrieri au dispărut.

Frânarea asimetrică

La sfârșitul lunii iulie, pe site-ul FIA a apărut completarea bizară a unui articol de regulament. “Orice sistem sau mecanism care poate produce în mod sistematic sau intenționat cupluri de frânare asimetrice pentru o anumită axă este interzis.”

Această modificare a dat naștere unui zvon. Anume, că Red Bull Racing ar folosi un sistem de frânare diferențiată. Frânarea diferențiată pe aceeași punte este interzisă în F1, pentru că ar “ajuta” mașina să vireze, FIA a dezmințit ulterior acest zvon: “Nu este adevărat că există o echipă care ar folosi acest sistem”.

Reclamă

Reglarea înălțimii separatorului de podea

După Marele Premiu din Singapore, mai multe echipe au alertat FIA cu privire la posibila utilizare aunui sistem ilegal pentru îmbunătăţirea aerodinamicii, prin reglarea înălțimii separatorului de podea (“T-Tray”). Acest fapt s-ar fi întâmplat între calificări și cursă. În calificări, mașinile folosesc mai puțin combustibil, în cursă – realimentarea nefiind permisă – mai mult, deci e o diferență semnificativă de greutate a mașinii. De aceea ajustarea înălțimii acestui component ar duce la obținerea unor avantaje aerodinamice importante. Cum mașinile intră după calificări în condiții de parc închis, se bănuiește că modificările ar fi fost făcute din interiorul monopostului de către un mecanic.

Acest separator este un component cu un rol important în generarea sarcinii aerodinamice. Este poziționat în fața podelei, în spatele osiei frontale. După schimbarea de regulament din 2022, când folosirea efectul de sol a fost din nou permisă, această zonă a devenit foarte importantă pentru generarea efectului Venturi (de sol). De aceea, modificarea înălțimii acestui detaliu (lucru interzis de regulament) e importantă. O reducere a înălțimii poate schimba balanța mașinii (sursă foto), orientând-o către puntea din față și reducând subvirarea. De asemenea, mărește apăsarea la sol pe puntea din față.

Responsabilii Red Bull Racing au recunoscut existența sistemului de reglare a înălțimii separatorului de podea, dar au spus că nu este accesibil când mașina e asamblată. După declarația formației, RedBull Racing și FIA au convenit un plan de măsuri pentru a continua folosirea acestui sistem.

Răcirea cu apă pulverizată în pneuri

A urmat “contraatacul” celor de la Red Bull. Aceștia au sesizat FIA cu privire la suspiciunea lor că McLaren ar fi folosit un truc care ar controla supraîncălzirea pneurilor. Practic, în momentul umflării anvelopelor s-ar introduce în interiorul acestora o cantitate de apă foarte fin pulverizată. Răcirea s-ar produce în urma evaporării acelor microparticule. Este un fenomen asemănător celui pe care îl simțiți când ieșiți din duș cu corpul ud, dar, indiferent cât de cald e în baie, vi se face un pic frig. Este de la evaporarea picăturilor de pe corp.

Evident, nici valoarea de adevăr a acestui fapt nu s-a putut stabili.

Înapoi la Homepage
Reclamă

Se califică Manchester City în play-off-ul optimilor Champions League?

Loading ... Loading ...
Citește și:
20:25

Moment halucinant înainte de Dinamo – U Cluj! Jucătorii celor două echipe şi arbitrii, luaţi prin surprindere pe Arcul de Triumf

20:16

LIVE TEXTDinamo – U Cluj 0-0. „Câinii” lui Zeljko Kopic înfruntă liderul. Tensiune mare pe Arcul de Triumf

20:15

Ionel Ganea, val de laude la adresa lui Gigi Becali după Qarabag – FCSB 2-3: „Ar trebui să fie aclamat”

19:31

„O săptămână urâtă. Nu m-am simţit niciodată aşa la fotbal!” Constantin Budescu răsuflă uşurat după Gloria Buzău – Unirea Slobozia 3-0

19:31

Lovitură petru Gică Hagi! Când va fi gata stadionul care îi va purta numele: „Etapele sunt destul de greoaie”

19:11

Ingineria financiară găsită de Santos pentru a-i plăti salariul lui Neymar! Starul brazilian, la un pas de revenire

1 Cum arată clasamentul şi care este singurul scenariu prin care FCSB este sigură de calificarea în optimile de finală ale Europa League 2 „O să fie bombă mare!” Gigi Becali anunţă marea lovitură a iernii de la FCSB. Jucătorul care l-a fascinat: „E foarte puternic” 3 FCSB primeşte o „avere” de la UEFA după victoria cu Qarabag! Gigi Becali a dat un tun financiar de proporţii în Europa League 4 Qarabag – FCSB 2-3. Adrian Şut, eroul campioanei României. Meciul cu Manchester United, decisiv pentru calificarea în optimi 5 Dragoș Bogdan Ciubotaru a murit la vârsta de 29 de ani. Tragedie uriaşă în sportul românesc 6 Laurenţiu Reghecampf a răbufnit la conferinţa de presă după ce a fost luat la întrebări de tunisieni: „Nu mai pot ţine pasul”
Citește și