În fiecare sezon, există invenții și dispozitive care se situează la limita regulamentului. Uneori sunt în interiorul regulilor jocului, alteori în afara lor. Indiferent de statutul lor, sunt acele crâmpeie de geniu și creativitate care împing competiția înainte.
Aripile flexibile și mini-DRS-ul
Aripile flexibile nu sunt noi în Formula 1. Nu mai demult de 2021 s-a vorbit despre ele. După MarelePremiu al Spaniei din acel an, Lewis Hamilton spunea că rivalii de la Red Bull ar folosi acest gen de aripi pe puntea din spate. Susținea că respectivele aripi se deformează la viteze mari, oferind un câștig de timp pe tur de 3 zecimi de secundă.
Anul acesta, prima echipă care a folosit, cu succes, sistemul a fost McLaren, în cursa din Miami. Au urmat cei de la Mercedes și chiar Ferrari. Că aripile respective se deformează la viteze mari e clar, din înregistrările video. Că nu se poate face nimic pentru interzicerea lor e la fel de clar. Testele de deformare se fac în condiții de repaus, iar aripile respective flexează doar la viteze mari. La sesizarea celor de la Red Bull, FIA a măsurat din nou și, evident, n-a găsit nimic în neregulă.
Cei de la McLaren au folosit și pentru aripa din spate un sistem care folosea proprietățile fibrelor decarbon compozite de a se deforma elastic. Este vorba de așa numitul “mini DRS”.
Orificiile din etrieri
În iulie, Red Bull Racing a înaintat un protest în care punea sub semnul întrebării răcirea frânelor folosită de cei de la McLaren. Era vorba despre nişte găuri practicate în etrierii față şi spate. Acestea trădau posibila prezență a unui al doilea canal de răcire, lucru interzis de regulament. După verificări, FIA a emis o directivă tehnică pentru clarificarea chestiunii, iar acele orificii din etrieri au dispărut.
Frânarea asimetrică
La sfârșitul lunii iulie, pe site-ul FIA a apărut completarea bizară a unui articol de regulament. “Orice sistem sau mecanism care poate produce în mod sistematic sau intenționat cupluri de frânare asimetrice pentru o anumită axă este interzis.”
Această modificare a dat naștere unui zvon. Anume, că Red Bull Racing ar folosi un sistem de frânare diferențiată. Frânarea diferențiată pe aceeași punte este interzisă în F1, pentru că ar “ajuta” mașina să vireze, FIA a dezmințit ulterior acest zvon: “Nu este adevărat că există o echipă care ar folosi acest sistem”.
Reglarea înălțimii separatorului de podea
După Marele Premiu din Singapore, mai multe echipe au alertat FIA cu privire la posibila utilizare aunui sistem ilegal pentru îmbunătăţirea aerodinamicii, prin reglarea înălțimii separatorului de podea (“T-Tray”). Acest fapt s-ar fi întâmplat între calificări și cursă. În calificări, mașinile folosesc mai puțin combustibil, în cursă – realimentarea nefiind permisă – mai mult, deci e o diferență semnificativă de greutate a mașinii. De aceea ajustarea înălțimii acestui component ar duce la obținerea unor avantaje aerodinamice importante. Cum mașinile intră după calificări în condiții de parc închis, se bănuiește că modificările ar fi fost făcute din interiorul monopostului de către un mecanic.
Acest separator este un component cu un rol important în generarea sarcinii aerodinamice. Este poziționat în fața podelei, în spatele osiei frontale. După schimbarea de regulament din 2022, când folosirea efectul de sol a fost din nou permisă, această zonă a devenit foarte importantă pentru generarea efectului Venturi (de sol). De aceea, modificarea înălțimii acestui detaliu (lucru interzis de regulament) e importantă. O reducere a înălțimii poate schimba balanța mașinii (sursă foto), orientând-o către puntea din față și reducând subvirarea. De asemenea, mărește apăsarea la sol pe puntea din față.
Responsabilii Red Bull Racing au recunoscut existența sistemului de reglare a înălțimii separatorului de podea, dar au spus că nu este accesibil când mașina e asamblată. După declarația formației, RedBull Racing și FIA au convenit un plan de măsuri pentru a continua folosirea acestui sistem.
Răcirea cu apă pulverizată în pneuri
A urmat “contraatacul” celor de la Red Bull. Aceștia au sesizat FIA cu privire la suspiciunea lor că McLaren ar fi folosit un truc care ar controla supraîncălzirea pneurilor. Practic, în momentul umflării anvelopelor s-ar introduce în interiorul acestora o cantitate de apă foarte fin pulverizată. Răcirea s-ar produce în urma evaporării acelor microparticule. Este un fenomen asemănător celui pe care îl simțiți când ieșiți din duș cu corpul ud, dar, indiferent cât de cald e în baie, vi se face un pic frig. Este de la evaporarea picăturilor de pe corp.
Evident, nici valoarea de adevăr a acestui fapt nu s-a putut stabili.
- Alex Albon a dezvăluit care este avantajul lui Carlos Sainz la Williams: „Va fi bine pentru noi toți”
- „Piesa de muzeu” scoasă la licitaţie de Mercedes. Preţul fabulos al monopostului din 1954
- „Cel mai bun sentiment din viața mea” Primele declarații ale lui Lewis Hamilton după ce a pilotat monopsotul Ferrari