Închide meniul

Aston Martin se transformă în “Red Bull 2.0”. Opinia lui Adrian Georgescu

Adrian Georgescu Publicat: 13 septembrie 2024, 10:45 / Actualizat: 13 septembrie 2024, 12:14

Reclamă
Aston Martin se transformă în “Red Bull 2.0”. Opinia lui Adrian Georgescu

Aston Martin se transformă în “Red Bull 2.0”. Opinia lui Adrian Georgescu

Adrian Newey a fost prezentat oficial la Aston Martin / Twitter

Aston Martin se transformă în Red Bull 2.0. Transferul anului s-a perfectat zilele trecute. Adrian Newey a semnat cu Aston Martin pentru 35,5 milioane de euro pe an. Este un contract pe “termen lung”, dar se bănuiește că e vorba de cinci ani. Adrian Newey a primit și un pachet de acțiuni Aston Martin, al cărui ordin de mărime nu a fost însă divulgat. Daily Mail sugerează însă un procent de 2,5. Ca rol în organigramă, de facto, va fi numărul 1. Ca terminologie, va avea rolul de Technical Managing Partner.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Un fapt interesant: la 65 de ani, Adrian Newey ia un salariu mai mare decât toți piloții de pe grilă, cu excepția lui Lewis Hamilton (septuplu campion mondial) și a lui Max Verstappen (triplu campion mondial). Iar asta fără să socotim pachetul de acțiuni.

Clubul împăraților

Să vedem însă cum va arăta echipa care se va ocupa de crearea monopostului Aston Martin de la anul. Au fost aduși pe rând de către Lawrence Stroll, CEO la Aston Martin.

Primul a fost Andy Cowell, noul CEO al echipei de F1. Britanicul a fost între 2013 și 2020 Managing Director la Mercedes AMG High Performance Powertrains. Cu motoarele V6 hibride construite sub conducerea sa au fost câștigate 14 titluri la constructori și piloți în anii 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019 și 2020.

La anul, Cowell îl va înlocui pe Martin Whitmarsh, care era singura mare piedică a venirii lui Newey la Aston Martin. În 2005, când Newey nu a mai vrut să-și prelungească înțelegerea cu McLaren și a semnat cu Red Bull, Whitmarsh, pe atunci CEO la McLaren Racing, l-a scos afară din sediul echipei cu paznicii, pretextând că vrea să se asigure că acesta nu va lua cu sine documente importante.

Reclamă
Reclamă

Apropo de propulsoare, să nu uităm un aspect important: în 2026 Honda, actualul motorist al celor de la Red Bull, va reveni în F1, dar alături de Aston Martin.

O a doua achiziție de marcă a lui Aston Martin a fost Enrico Cardile, pe post de Chief Technical Officer. Cardile a fost din 2016 șeful departamentului dezvoltării aerodinamice la Ferrari. Cei doi se respectă și sunt compatibili. Când se vorbea despre aducerea lui Newey la Ferrari, Cardile se declarase deschis acestei colaborări.

Și lista nu se termină aici…

Coborâm în continuare pe grilă. Actualul director tehnic de la Aston Martin, Dan Fallows, este un alt personaj cheie al echipei cu sediul la Silverstone. El a lucrat timp de 15 ani cu Newey la Red Bull. A fost mâna lui dreaptă înainte de trecerea sa, înaintea începerii sezonului 2022, la Aston. Unii susțin că ar fi în relații reci cu Newey, dar Fallows a vorbit mereu foarte frumos de fostul lui șef.

Reclamă

Sunt unii dintre norocoșii care au lucrat sub conducerea sa și care i-au văzut metodele. Este foarte deschis când i se aduc contraargumente ori când i se aduc la cunoștință idei noi. Și aproape că nici nu contează cine îl contrazice. Nu are o problemă să renunțe la o idee dacă aceasta se dovedește a fi greșită” declara Fallows despre Newey anul trecut.

Dacă credeți că lista celor care vor lucra în departamentul tehnic al celor de la Aston Martin s-a încheiat, vă înșelați. Bob Bell are aceeași vârstă ca Newey (65 de ani) și este Executive Director –Technical. A lucrat la Renault pe vremea când Fernando Alonso cucerea titlurile sale cu constructorul francez, în 2005 și 2006. Îi mai putem adăuga și pe Tom McCullogh, Performance Director, și pe Luca Furbatto, fostul designer al lui Sauber, Engineering Director din 2022, Eric Blandin, Deputy Technical Director.

Specialiști cu tona

Vi se pare un PSG al Formulei 1 compus din “genii tehnice”? Distribuția unui blockbuster cu supereroi? Chiar este. Lawrence Stroll nu a rezistat tentației de a cumpăra specialiști cu tona, sperând că asta îi va aduce rapid titluri. Exact ca miliardarul descris de Borges care a transportat piatră cu piatră un castel scoțian în America, apoi se mira tare că între zidurile sale recompuse nu apar stafii.

Acordul de plafonare a cheltuielilor stipulează, pentru 2024, 135 milioane de dolari (122,5 milioane euro) drept suma maximă care poate fi cheltuită, de-a lungul unui sezon, de o echipă pentru construirea și dezvoltarea mașinii. Această sumă nu cuprinde însă salariile piloților și pe cele ale celor mai bine plătiți trei membri ai staff-ului. Newey a primit, cum spuneam, și un pachet de acțiuni, iar acest fapt scapă prevederilor respectivei înțelegeri.

Mai e însă credibil acest acord de reducere a chetuielilor dacă o echipă strânge, aruncând cu bani în stânga și-n dreapta, o armada de tehnicieni?

Îl vrea Stroll și pe Max?

Lawrence Stroll nu pare însă că se va opri la Newey. Vrea o “triadă nucleară”: Verstappen pilotând o mașină creată de Newey, cu motor Honda. Exact combinația câștigătoare din ultimii ani a celor de la Red Bull. De altfel, după cum scrie un reputat site, “Aston Martin este, în esență, Red Bull 2.0”. Verstappen ar avea clauze de performanță care i-ar permite să plece de la Red Bull înainte de expirarea contractului său, din 2028. Iar Stroll e un tip tenace și răbdător. Pe Newey l-a tot “curtat” de vreo trei ani încoace. “Tot dădeam unul peste celălalt prin sălile de gimnastică, mai ales în cele din Orientul Mijlociu și Îndepărtat”. Așa a povestit, cu mult umor, Newey.

Publicația Autosprint scrie că, pentru un tandem Verstappen – Alonso în 2026, Lawrence ar fi gata să-l sacrifice și pe fiul lui, Lance. Acesta ar fi trimis să se rodeze în World Endurance Championship.

Va renunța vreodată seniorul la junior?

Nu ar fi o pierdere imensă pentru Formula 1. În cele opt sezoane de F1 ale sale, doar în cel de-al doilea Lance Stroll și-a depășit coechipierul. Acesta era însă rusul Sirotkin, unul dintre cei mai slabi piloți din ultimii ani. În rest, Massa, Perez, Vettel și Alonso l-au bătut constant.

Personal, nu cred Lance va fi vreodată îndepărtat de la echipa tatălui său. Cred însă că, dacă Max va veni în 2026 la Aston, mai degrabă Alonso va fi convins că ultimul său an de contract nu trebuie neapărat dus la bun sfârșit. Deși el a declarat recent că va pilota în continuare după 2026, va avea atunci 45 de ani.

Cert e însă că Lawrence Stroll vrea să așeze o stea luminoasă în vârful bradului plin de beculețe. Iar Max e din ce în ce mai dezamăgit de echipa sa. Dacă va pierde titlul la piloți în acest an, e foarte posibil ca olandezul să plece de la un Red Bull în cădere la “Red Bull 2.0”.

Reclamă

Va ieși România pe primul loc în grupa ei din Liga Națiunilor?

Loading ... Loading ...
Citește și:
13:58

LIVE VIDEOCalificările etapei de Formula 2 din Azerbaidjan sunt ACUM în AntenaPLAY

13:57

„E frânt!” FCSB are emoţii înaintea derby-ului cu CFR Cluj. Anunţul lui Mihai Stoica: „Nu ştiu cât îl afectează”

13:57

Cristiano Ronaldo şi Florinel Coman luptă în Liga Campionilor Asiei, exclusiv în AntenaPLAY. Programul zilei de luni

13:42

VideoCharles Leclerc, accident în primul antrenament al Marelui Premiu din Azerbaidjan! Un alt pilot şi-a făcut şi el praf monopostul

13:34

VIDEOPrimul antrenament al Marelui Premiu al Azerbaidjanului a fost în AntenaPLAY! Max Verstappen, cel mai rapid pilot

13:02

Derby-ul CFR Cluj – FCSB va fi sold-out! Cristi Balaj a anunţat câte bilete mai sunt disponibile în momentul de faţă

1 FotoNadia Comăneci, anunţ uriaş despre cazul finalei de la sol de la Jocurile Olimpice! Ce s-ar putea întâmpla cu Voinea şi Bărbosu 2 Ce a putut să răspundă Toni Nadal când a fost întrebat cine este GOAT-ul între Djokovic, Nadal şi Federer 3 Alex Cicâldău a devenit cel mai bine plătit jucător din Liga 1! Salariul uriaş pe care îl primeşte la Universitatea Craiova 4 FotoAdelina Chivu şi Mihai Morar prezintă X Factor România 5 Gabi Tamaş a râs de Alexandru Mitriţă: „El e bad boy? Eu ce mai sunt? Eu am spart un termopan, el nu a făcut nimic” 6 Răzvan Burleanu, noul vicepreşedinte al COSR. Mihai Covaliu a fost unic candidat pentru postul de preşedinte
Citește și