Cea mai importantă întrebare a începutului de an este, după mine, “Ce va face Hamilton la Ferrari?”. Cred că toți ne întrebăm asta. Nu în fiecare an un septuplu campion mondial debutează la singura echipă care participă la competiție încă de la începuturile ei, din 1950. Mai mult, debutează alături – sau împotriva – unui coleg care e în Top 3 al celor mai buni piloți din Formula 1. Să mai adaug și faptul că “septuplul” merge pe 40 de anișori, în timp ce colegul are numai 27?
Acum un an, când a fost anunțată trecerea lui Hamilton la Ferrari, prețul acțiunilor Ferrari a crescut cu mai mult de 10 %, atingând un nou nivel record. Întreg anul trecut a fost unul foarte bun pentru marca italiană, care a realizat un profit net de peste 1,5 miliarde de euro. Venirea lui Hamilton la scuderie a fost știrea anului trecut și o părticică din succesul comercial a fost cumva creată de acest “buzz”.
Cum s-a împăcat până acum Lewis cu “căluțul”?
Din cauza limitărilor regulamentului, un pilot nu poate testa mașina de concurs când vrea și cât vrea. Până acum, Hamilton a putut să se afle la volanul unui monopost Ferrari în patru rânduri, sub regimul TPC.
Un eveniment TPC (Testing of Previous Cars) permite unei echipe să ruleze mașini din oricare cele trei sezoane dinaintea celui imediat anterior, cu dispozitive care să fi fost atunci folosite în curse, nu cu unele noi. Pentru 2025, mașinile disponibile ar fi, deci, cele din 2021, 2022 sau 2023. Dar regulile TPC, piloții care participă în campionat pot parcurge cel mult 1.000 kilometri în teste de acest tip, de-a lungul a maximum patru zile. În mod ironic, această restrângere a fost cerută chiar de cei de la Ferrari, anul trecut, pentru a limita testele desfășurate de Max Verstappen pe pistă, cu monopostul Red Bull din 2022.
Cu o secundă mai lent decât Leclerc
Hamilton va fi prima oară la volanul mașinii de anul acesteia, SF-25, la lansarea din 19 februarie. El a pilotat prima oară monopostul din 2023 la Fiorano, pe 21 ianuarie, realizând 30 de tururi de circuit.
O săptămână mai târziu, la Barcelona, Hamilton și Leclerc au pilotat alternativ monpostul, până ce englezul a ieșit în decor în cea de-a doua zi și testele au luat sfârșit. Peste încă o săptămână, cei doi au revenit la Barcelona, la volanul unui SF-24 modificat, echipat cu gumele pregătite pentru sezonul 2026, în sesiuni de teste organizate pentru Pirelli. Hamilton a parcurs 161 de tururi în cea de-a doua vizită pe circuitul din capitala Catalunyiei, față de 160 realizate de către Leclerc. Monegascul a realizat un cel mai bun timp cu o aproximativ o secundă mai bun decât cel al lui Hamilton.
Putem trage o concluzie de aici? Evident că nu. Era chiar de așteptat ca Leclerc să fie mai iute pe un monopost pe care îl cunoaște atât de bine, Charles fiind la Ferrari din 2019.
Stilul lui Hamilton, potrivit motoarelor Mercedes
În același timp, Lewis Hamilton trebuie să-și ajusteze stilul de pilotaj la specificul mașinilor Ferrari. Acesta se potrivește mai degrabă cu stilul lui Charles Leclerc, bazat pe mai multă supravirare. Ambele stiluri sunt agresive, însă Hamilton are un dezavantaj: uzează mai repede și mai mult gumele.
Stilul lui Hamilton este mult mai adaptat funcționării motoarelor Mercedes, singurele cu care a avut de-a face în îndelungata sa carieră în F1. A descris acest lucru jurnalistul Jake Boxall-Legge, care a explicat că modul în care propulsorul Ferrari livrează puterea este diferit față de cel Mercedes și că Lewis ar trebui să acționeze diferit accelerația, frânele și virarea. Jurnalistul a comparat această adaptare cu cea pe care ar trebui să o facă un jucător pe platforma Xbox care ar juca același joc pe un PC, la tastatură.
Comportamentul aerodinamic al mașinii îi priește englezului
Lewis frânează târziu și cu forță. Greutatea mașinii se mută atunci pe puntea din față. Când eliberează frânele, spatele mașinii se rotește în jurul punții din față, deoarece pneurile din față au brusc mai multă aderență, odată ce nu mai trebuie să asigure forța de frânare. Senzitivitatea pilotului îi permite să simtă când e acel moment, astfel încât derapajul punții din spate să nu ducă la pierderea controlului.
Ca urmare, ceea ce încearcă acum cei de la Ferrari cu proaspătul lor recrut este să-i “reseteze calculatorul mental” lui Hamilton și să-l armonizeze cu funcționarea motorului lor.
Din punct de vedere al aerodinamicii, comportamentul mașinii Ferrari se potrivește însă bine cu stilul lui Hamilton. În articolul acesta se explică foarte bine de ce introducerea unei aripi flexibile de către Mercedes l-a dezavantajat anul trecut pe Hamilton în raport cu Russell. Dar, spun cei de la The Race, în același timp, Ferrari nu a adoptat exact aceeași linie de dezvoltare, de aceea “mariajul” între stiluri ar putea fi unul fericit.
Poți să-ți mai ajustezi stilul de pilotaj la 40 de ani, după 356 de curse disputate în Formula 1? Mai ales când numărul kilometrilor dedicați testării e strict controlat? Va reuși Lewis Hamilton să atingă viteza proaspătului său coechipier, obiectiv pentru care va trebui să schimbe gesturi, manevre și automatisme care i-au intrat de mulți ani în sânge?
În articolul viitor vom continua să explorăm această temă.
- Sergio Perez ar putea reveni în Formula 1 în 2026! Echipa cu care ar fi început deja negocierile
- James Vowles, verdict despre Carlos Sainz după ce a semnat cu Williams. De ce a dat lovitura în 2025: „Este total diferit”
- Eddie Jordan, avertisment pentru Charles Leclerc înainte de startul sezonului cu Lewis Hamilton coechipier: „Doar aşa va arăta dominaţia”
- Toto Wolff a tras concluziile după plecarea lui Lewis Hamilton de la Mercedes: „Ne reinventăm. Trecem la următoarea generație!”
- Kimi Antonelli, discurs ferm înaintea debutului cu Mercedes: „Nu cred că este corect”. Obiectivele setate de italian