Am vorbit în câteva dintre articolele trecute de debutul lui Kimi Raikkonen în F1. Dar cum a debutat Michael Schumacher în Formula 1 e o poveste și mai simpatică.
S-a întâmplat în 1991. Bertrand Gachot, pilotul secund al celor de la Jordan, fusese arestat în Londra pentru că agresase un șofer de taxi. Eddie Jordan, patronul echipei, căuta disperat un înlocuitor pentru cursa de la Spa, dar n-avea bani să-l plătească.
Michael who?
Pe atunci, monoposturile Jordan erau, comparativ cu restul grilei, cam la nivelul unui Alpine din 2024.
Pe lista posibililor înlocuitori erau vreo trei piloți, printre care Stefan Johansson și Keke Rosberg, campionul mondial din 1982. Tatăl lui Nico nu mai șezuse însă într-un monopost de F1 de vreo cinci ani.
Apoi, managerul lui Schumacher, Willi Weber, i l-a propus lui Eddie Jordan pe Michael Schumacher.
“Michael who?” a răspuns atunci Jordan, uimit.
Azi, întrebarea ne face să zâmbim, dar atunci, în 1991, Michael Schumacher era doar un pilot promițător de 22 de ani din Formula 3000 europeană. Atuul decisiv al germanului a fost că echipa Sauber Mercedes, pentru care Michael concura în World Sportscar Championship, a plătit cheltuielile pentru sesiunea de teste.
L-au adus să testeze monopostul Jordan la Silverstone și au descoperit că realiza timpi la care De Cesaris, pilotul principal al echipei, și Gachot nici nu visau. L-au rugat atunci pe Michael să o lase un pic mai moale cu accelerația, căci avea montat motorul care urma să fie folosit în cursă. La care Michael le-a spus, uimit, că nici măcar nu începuse să-l “forjeze”.
„Ce naiba facem?” „Nimic”
Acum vine detaliul care mă face mereu să mor de râs. Weber îi spusese lui Jordan că Schumacher cunoștea foarte bine pista de la Spa-Francorchamps, care – și atunci, și acum – e de departe cel mai variat și complex traseu din calendar.
Apoi, la telefon, Weber i-a spus lui Jordan: “Scuze, am făcut o confuzie. Michael cunoaște pista de la Zolder, nu pe cea de la Spa-Francorchamps.” (Se referea la o altă pistă din Belgia.)
Jordan a rămas mut. “Ce naiba facem?” a întrebat, când și-a revenit.
“Nimic”, a răspuns Weber. “Lasă-l pe băiat să piloteze și totul va fi OK.”
Prima lui cursă la Spa a fost cu bicicleta
Apoi au ajuns la Spa. Era joi. Schuacher și Weber au fost cazați la un hostel de tineret din rețeaua Formula 1, cu toaleta și chiuveta în cameră. „Nu ne făcuseră o altă rezervare și n-am mai găsit cameră decât acolo, dar nu conta. Aș fi dormit și sub un camion”, a povestit Michael ani mai târziu.
Jordan l-a rugat pe pilotul principal, De Cesaris, să-l conducă pe Schumi pe circuit folosind o mașină închiriată, dar italianul s-a dat lovit. Simțea că locul îi e în pericol. Așa că Michael și-a luat bicicleta și a plecat pe traseu să-l descifreze de unul singur și mai ales să vadă cum arăta asfaltul în unele viraje. Așa a arătat prima cursă a lui Michael Schumacher la Spa: în șaua unei biciclete.
Rapid de la primul contact cu F1
Apoi, la primele antrenamente, Schumi a avut al zecelea timp. În calificări a fost al optulea, cinci poziții în fața lui De Cesaris. A luat startul al șaptelea, după câteva viraje era pe locul 5, dar o defecțiune la ambreiaj l-a făcut să abandoneze. În preziua cursei, Michael ceruse înlocuirea ambreiajului, dar Eddie Jordan spusese că ar fi costat prea mult.
Peste un an, ajuns la Benetton, Schumacher avea să obțină la Spa prima sa victorie din cele 91 ale ilustrei sale cariere din Formula 1.
Cum a ajuns Michael la Benetton
Povestea ajungerii sale la Benetton este și mai interesantă. Personalul tehnic nu-l dorea, căci era prea tânăr. Mecanicii îl preferau pe Martin Brundle, actualul comentator de la SkySports, care era mai experimentat. Povestea integrală o puteți citi aici.
- Toto Wolff, despre plecarea lui Lewis Hamilton la Ferrari: „Evităm să îi spunem că vrem să ne oprim!”
- Când mult devine “prea mult”! Analiza lui Adrian Georgescu, despre numărul de curse dintr-un sezon de Formula 1
- Programul complet al Marelui Premiu din Las Vegas! Cursa e duminică, de la 08:00, LIVE VIDEO pe Antena 1 şi în AntenaPLAY