Circuitul din Las Vegas este el unul stradal, dar e unul pe care se ating viteze extrem de mari. Anul trecut, în singurul Mare Premiu disputat până acum pe acest circuit, Carlos Sainz (Ferrari) a atins 366 kilometri pe oră. O combinație între înclinarea redusă a aripilor, altitudinea ridicată, o linie dreaptă foarte lungă și folosirea frecventă a DRS-ului duce la atingerea acestor viteze de top.
Tot spaniolul a fost, în 2023, protagonistul unui incident ciudat, în FP1. A călcat, în plină viteză, peste un capac de canalizare, cea ce a dus la deteriorarea monpostului roșu. Din acest motiv, organizatorii au ranforsat anul acesta toate aceste capace și guri de vizitare.
Echipele caută să optimizeze aici diferite zone: rezistență redusă la înaintare, frânare eficientă, uzură cât mai redusă a anvelopelor, mai ales la ieșirea din virajele lente, unde e necesară o tracțiune bună. Unii aleg să favorizeze comportamentul monoposturilor pe lunga linie dreaptă, căutând viteze de top (este cazul Ferrari). Alții (Red Bull și McLaren) merg pe un echilibru al setărilor, cu apăsări mai mari la sol, căutând eficiență sporită în viraje.
Ferrari, aripă și podea noi
Ferrari este echipa care va introduce în Las Vegas cele mai multe modificări. Monoposturile roșii vor avea o aripă anterioară modificată și, mai ales, o podea nouă. Monoposturile SF-24 nu au fost, în acest sezon, deosebit de competitive în condiții de tur rapid, adică în calificări, și nici când temperatura pistei a fost coborâtă. Las Vegas este înconjurat de Deșertul Mojave, iar variația temperaturilor între zi și noapte e una mare. La ora cursei, de pildă, sunt anunțate 10 grade Celsius. De aceea, un element crucial pentru succes este încălzirea pneurilor, mai ales pentru calificări. Vă reamitim că Leclerc a mai avut cel puțin o dată probleme cu încălzitoarele de pneuri în Q3, la Singapore.
Ferrari va avea și o nouă podea, grație cercetărilor desfășurate în noul tunel de vânt de la Maranello. Puteți citi mai multe despre acest upgrade aici.
Interesant e faptul că evoluția scuderiei este făcută într-o zonă unde se bănuiește că Ferrari a „sărit” un pic peste regulament. Cum? Pentru a mări eficiența efectului de sol, podeaua trebuie să fie cât mai aproape de asfalt. (În ciuda mitului, această podea nu e din lemn, ci dintr-un material compozit). Numai că, la sfârșitul cursei, uzura acestei podele nu trebuie să ducă la o deteriorare mai mare de 10% din grosimea ei, deci de un milimetru. Pentru a preveni această uzură, micșorând însă cât mai mult garda la sol, Ferrari ar fi poziționat șuruburile plăcuțelor de titan cu care este fixată podeaua, astfel încât aceste să preia cât mai mult din frecarea cu solul.
Sesizarea înaintată de Red Bull a deteminat FIA să interzică acele plăcuțe de titan și prinderile lor. Măsura afectează echipe precum Ferrari, Mercedes sau Haas.
Cine va fi echipa campioană?
Dacă lupta pentru titlul mondial individual e în mare parte rezolvată în favoarea lui Max Verstappen (Red Bull Racing), întrecerea constructorilor e „fierbinte” în continuare. McLaren conduce în această ierarhie, cu 593 de puncte, echipa de pe locul secund este Ferrari, cu 557 puncte. Red Bull Racing e pe poziția a treia, cu 544 puncte. Această întrecere este, dintr-un punct de vedere, mai importantă decât cea individuală. Împărțirea banilor din drepturile competiției se face ținându-se cont de locul ocupat în sezonul anterior în acest clasament.
Gata cu „regulile Papaya”!
O știre demonstrează că interesul tuturor se concentrează către acestă competiție. Oscar Piastri (McLaren) a spus că „regulile Papaya”, prin care ar fi trebuit să-și susțină colegul, pe Lando Norris, au fost reversate. Astfel, McLaren se concentrează pe a rezista asaltului celor de la Ferrari și mai puțin să-l înfrângă pe Max Verstappen.