Închide meniul

Mai multe sprinturi sau deloc? Analiza lui Adrian Georgescu

Adrian Georgescu Publicat: 30 septembrie 2025, 19:12 / Actualizat: 1 octombrie 2025, 9:35

Comentarii
Mai multe sprinturi sau deloc? Analiza lui Adrian Georgescu

Startul unui sprint din Formula 1 / Profimedia

Într-un interviu recent, Stefano Domenicali, CEO al Formula One Group, a dezvăluit că analizează varianta de a crește numărul de curse de sprint din calendar. Apărute în 2021, când s-au organizat trei astfel de întreceri, numărul a devenit dublu în 2026.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

În sezonul viitor vor fi tot șase, însă din 2027 se analizează ideea de-a avea un număr dublu de curse de sprint. În prezent, calendarul constă în 24 de curse clasice (plus 6 de sprint).

Cine presează?

De ce se dorește creșterea numărului de sprinturi? Explicația e simplă. Promotorii și cei care difuzează cursele și-ar dori să vină mai mulți spectatori în zilele de vineri. Ei presează pentru organizarea mai multor curse de sprint. Aceasta, deoarece în acest format, două antrenamente libere ar fi înlocuite de calificările pentru cursa de sprint și de respectiva cursă. Puțină lume se înghesuie la circuit să asiste la două sesiuni de antrenament. Majoritatea preferă să vadă sesiuni cu miză, anume competiții.

Șeful FIA nu e un fan al ideii

Președintele forului, Mohammed Ben Sulayem, președintele Federației Internaționale de Automobilism, nu e un fan al ideii. El crede că acest fapt ar duce la o supraîncărcare nu numai echipelor, ci și a personalului administrativ. Și în rândul piloților părerile sunt împărțite. Max Verstappen a declarat că nu-i plac sprinturile. Esteban Ocon a considerat această măsură drept ”artificială”. Bortoleto s-a arătat îngrijorat de faptuol că, lipsiți de experiența adusă de mai multe antrenamente, piloții debutanți nu ar mai fi atât de doriți de echipe.

Ben Sulayem a declarat: ”Întotdeauna mă gândesc la povara suplimentară pe care o astfel de măsură ar crea-o pentru personalul nostru. Un weekend de cursă nu înseamnă doar fluturarea de steaguri și judecarea penalizărilor. Înseamnă inspectarea fiecărei mașini, verificarea unghiurilor de înclinare ale aripilor, a uzurii podelei, asigurarea respectării condițiilor de parc închis și multe altele”.

Reclamă
Reclamă

Da, numărul sesiunilor ar fi același, dar intensitatea unui weekend de sprint e mai mare, de asemenea și numărul activităților desfășurate. Oricum, pentru a fi adoptată, această măsură ar trebui să treacă prin câteva foruri. Este un proces prin care toți cei implicați pot să-și spună părerea, înainte ca măsura să fie votată în FIA World Motor Sport Council.

Directorul Williams vrea să desființeze sprinturile

O altă idee de modificare a formatului a fost exprimată de către James Vowles, directorul echipei Williams. Anume, renunțarea totală la sprinturi și reducerea weekendurilor de curse la doar două zile, sâmbătă și duminică. De asemenea, s-ar disputa sprinturi la toate Marile Premii.

Potrivit lui Vowles, problema nu este numărul de weekend-uri de cursă, ci mai degrabă gestionarea timpului. Prin eliminarea zilei de vineri, numărul real de ore lucrate pe pistă ar fi mai mic decât este acum, chiar dacă numărul de curse ar crește.

Reclamă

Calculul e simplu: 24 de curse de Grand Prix cu trei zile de acțiune reprezintă 72 de zile în total. Trecerea la acest format, cu două zile de cursă pe weekend, chiar și cu 26 de Mari Premii, ar reduce totalul la 52. Și chiar și cu 30 de curse, totalul ar fi mai mic: 60 de zile. Noul format preconizat de Vowles ar reduce antrenamentele libere la o singură sesiune sau la două sesiuni mai scurte.

Avantaje și dezavantaje

Calificările ar fi mutate sâmbătă, în timp ce duminica ar fi dedicată exclusiv cursei. Având puțin timp disponibil pentru pregătire, erorile ar fi mai frecvente. Exact asta încearcă să realizeze Formula 1 prin adoptarea formatului specific introdus în sezonul 2021.

Bineînțeles, o astfel de reformă ar avea consecințe și în afara pistei. Cu o zi de activitate în minus, randamentul economic pentru orașele gazdă ar fi mai mic. Cu toate acestea, echipele ar beneficia de mai puține zile departe de casă și ar cheltui mai puțin.

În ceea ce privește costurile, ar exista economii clare. Kilometrii parcurși pe pistă vinerea îi depășesc cu mult pe cei realizați cu un format redus. Mai puțini kilometri înseamnă o uzură mai mică a materialelor și o reducere a bugetelor operaționale, chiar și o reducere a poluării.

Din punct de vedere al spectacolului, acesta ar apărea ca urmare a sporirii neprevăzutului. Mai puține antrenamente înseamnă mai multe greșeli. Mai multe greșeli duc la clasamente neașteptate și, prin urmare, la curse mai pline de evenimente.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Va reuşi Universitatea Craiova să ia titlul în acest sezon fără Mirel Rădoi?
Loading ... Loading ...
Citește și:
18:31
VideoAntena Sport Update. Cele mai tari ştiri ale zilei de 14 noiembrie
18:24
Real Madrid a pus ochii pe noul star din fotbalul mondial! Are 19 ani și poate fi următorul transfer record
18:21
La 78 de ani, fostul selecționer al Olandei e la un pas de Cupa Mondială cu o insulă care are populația cât Brăila!
18:05
LIVE SCOREFinlanda U21 – România U21 1-0. Tricolorii sunt conduși pe tabelă
17:59
România U20 – spulberată de Germania, scor 6-0
17:45
Jannik Sinner, fabulos! Italianul, a treia victorie consecutivă la Turneul Campionilor
1 FotoDan Alexa şi Gabi Tamaş au câştigat Asia Express! Suma pe care au primit-o! Cei doi, în lacrimi în finală 2 E oficial. A uitat trecutul de la FCSB şi a semnat cu Universitatea Craiova, Mihai Rotaru confirmă! 3 Franța lui Kylian Mbappe a ajutat România. De ce sunt siguri 100% “tricolorii” lui Mircea Lucescu 4 Mircea Lucescu a ratat să-l cheme la naţionala României, acum e la un pas să semneze cu Manchester United! 5 Foto“Vă pupă păpușicile!” Prima postare a lui Gabi Tamaş după ce el şi Dan Alexa au câştigat Asia Express 6 Primul jucător care e OUT de la Rapid. La cine va renunța Costel Gâlcă în iarnă
Citește și