Închide meniul

Premiul Oscar pentru Lando

Adrian Georgescu Publicat: 4 august 2025, 8:41 / Actualizat: 4 august 2025, 16:35

Comentarii
Premiul Oscar pentru Lando

Lando Norris şi Oscar Piastri, la finalul Marelui Premiu al Ungariei - Profimedia Images

Premiul Oscar pentru Lando. Până să vorbim despre echipa care a realizat cea de-a patra ”dublă” consecutivă, anume McLaren, e musai să vorbim despre Ferrari. Cum a luat scuderia primul pole-position la Hungaroring de la cel reușit de Vettel în 2017?

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Vântul? Nu numai

Andrea Stella, șeful echipei McLaren, a motivat faptul că Leclerc a obținut un pole-position neașteptat chiar și pentru el prin schimbarea bruscă a direcției vântului, cu 90 de grade, între Q2 și Q3. Personal, am serioase dubii că acesta ar fi motivul principal. În primul rând, cei de la McLaren au un tunel aerodinamic evoluat, care permite proiectarea eficientă a mașinilor și la vânt lateral puternic.

Chiar dacă scuderia a refăcut toamna trecută tunelul din Maranello, nu cred că au trecut în fața celor de la Woking la acest capitol. În plus, cei de la The Race indică alte motive, mult mai importante: îmbunătățirea mapării motorului Ferrari în Q3, scăderea de temperatură care s-a produs între sesiuni. Nu în ultimul rând, ieșirea timpurie pe pistă a lui Leclerc, pentru încălzirea corespunzătoare a gumelor.

Căderea lui Norris de după start

Leclerc a rămas primul și după startul în cursă, în timp ce Norris a pierdut două poziții. Poate că tocmai acel start care l-a dus pe Lando Norris în poziția a cincea după primul viraj a făcut victoria englezului posibilă. Will Joseph, inginerul lui de curse, a căutat atunci soluții alternative de a câștiga poziții. Cea mai interesantă era trecerea la o singură oprire, strategia cu care mai mulți piloți plecaseră în cursă.

Leclerc a avut în primul stint un ritm excelent, chiar dacă a început să trimită semnale către standuri. ”What’s going on with these cuts?” a întrebat la radio liderul Leclerc în turul 11. Comentatorii Sky au presupus că era vorba de niște probleme la motor. Potrivit lui Vasseur, era legat în schimb de gestionarea hibridului: A fost o problemă referitoare la gestionarea energiei”.

Reclamă
Reclamă

În turul 18, și Norris s-a plâns la radio: ”My tyres are gone”. Pentru această propoziție ar merita Premiul Oscar, căci a fost o nadă aruncată inițial, probabil, spre Ferrari. La sfârșitul acelui tur, Piastri a intrat la boxe pentru ce era programat drept primul schimb de pneuri dintre cele două.

Pe cine a păcălit Lando?

În acel moment, Piastri avea de ales între un undercut la Leclerc sau ”tyre delta” față de Lando. În mod bizar, a ales prima variantă, de parcă lupta pentru titlul mondial ar fi dat-o cu monegascul, aflat pe poziția a cincea în clasamentul general, cu aproape 130 de puncte în urma sa. E adevărat, ritmul lui Leclerc era atunci neașteptat de bun.

Leclerc, Piastri și Norris aveau aceleași gume, medii. Era foarte greu ca niște pneuri care au rezistat până în turul 32, în cazul lui Norris (chiar 39 în cazul lui Alonso), să fie ”gone” în turul 18. Indiferent de diferența de setare între cele două monoposturi McLaren. Indiferent cât de mult ar fi uzat Norris gumele în urma lui Russell.

Reclamă

Dar tandemul Piastri / Stallard a decis să urmeze recomandarea lui Mario Isola, director de motorsport la Pirelli, care vedea în cursa cu două opriri, în ecuația medium – hard – hard, varianta cea mai rapidă. Numai că asta nu a funcționat în condiții de ”dirty air”.

Apoi Leclerc a continuat mesajele enigmatice către boxele Ferrari: “We’re going to lose this race because of these things”. El nu juca însă teatru. Mașina sa avea unele probleme.

Piastri și Stallard, lipsiți de reacție

Încercarea de undercut a lui Piastri la Leclerc de la primul schimb de pneuri nu a reușit. Intrat și el la boxe, monegascul a revenit pe pistă în postura de lider.

În turul 20, gumele medii ale lui Norris își reveniseră miraculos. În turul 23, Will Joseph i-a cerut acestuia să-i țină la curent cu starea lor, pentru că au de ales între două strategii de cursă. Joseph știa că, pe un circuit unde e foarte greu să depășești, o singură oprire la standuri într-o cursă de 70 de tururi poate fi strategia câștigătoare.

Norris a ”suflat” suficientă viață în pneurile sale pentru a fi posibilă trecerea la un plan cu o singură oprire. Apoi rularea în ”aer curat” a făcut diferența. Ocupat cu Leclerc, Piastri nu a reacționat. În turul 35, trei după ce Norris schimbase anvelopele medii cu unele hard, Oscar a fost întrebat de către Stallard, inginerul lui de cursă: ”Cum sunt pneurile, Oscar? Crezi că poți ajunge la finiș cu un alt set de hard-uri?”. Piastri a răspuns: ”Dacă mai intru la boxe, da”.

Ce s-a întâmplat cu Charles?

În turul 41, Leclerc a intrat a doua oară la standuri. A pus tot anvelope hard. Din acel moment, ritmul lui de cursă a scăzut clar. „Este incredibil de frustrant!”, „Nu mai suntem competitivi. Trebuie să mă ascultați, aș fi găsit o altă modalitate de a gestiona aceste probleme”, „Acum e imposibil de condus, imposibil!”, ”Ar fi un miracol dacă am termina pe podium”. Acestea au fost mesajele lui Charles către boxele Ferrari. Evident, monegascul nu a terminat pe podium. Russell, care a gestionat foarte bine gumele, a reușit să îl depășească și să-i ”sufle” locul pe podium.

După cursă, Leclerc a clarificat, într-o oarecare măsură, acele replici. „M-am grăbit. Am crezut că era vorba despre altceva, dar, din păcate, era o problemă la șasiu. A fost un caz izolat, așa că trebuie să investigăm problema, dar nu cred că se va mai repeta vreodată”.

De ce a scăzut ritmul lui Charles? Sunt mai multe teorii. În primele tururi, când Leclerc ”zbura”, avea o gardă la sol redusă. Russell a avansat teoria conform căreia Ferrari credea că a ajuns la limita permisă  a uzurii plăcii de sub podea, trădând o abordare prea agresivă a reglării noii suspensii spate. La ultima oprire la boxe, s-ar fi luat decizia de a crește presiunea în anvelope pentru a limita apropierea mașinii de asfalt. Acest lucru ar fi dus la depășirea limitelor de funcționare a anvelopelor. Sau poate că problemele veneau de la maparea specială a motorului pentru economisirea de combustibil. A fost ceea ce a minat într-o oarecare măsură și eforturile lui Hamilton în ultima parte a cursei de la Spa. Aici puteți citi o analiză amănunțită despre subiect.

După cursă, în timp ce Charles a invocat probleme la șasiu, ceea ce este neclar, Vasseur a emis și ipoteza unor probleme cu presiunea în anvelope.

Cum s-a comportat McLaren în ”Norris vs. Piastri”

A fost o cursă în care ambii piloți McLaren au avut parte de câte un schimb de pneuri de o rapiditate uluitoare: 1,9 secunde. Au fost însă ei tratați ”fair and square” de echipă în ceea ce privește strategia de cursă? E foarte greu de spus. The Race găzduiește mai multe opinii legate de această dilemă.

Toate deciziile importante s-au luat când Leclerc avea încă un ritm foarte bun și nu avea problemele care aveau să-l încetinească ulterior. El părea principalul adversar când Piastri a fost chemat întâia oară la boxe.

Ar fi trebuit cei de la McLaren să dea aceeași decizie ca anul trecut, în același Mare Premiu? Vă reamintesc că în 2024 echipa i-a cerut lui Norris să-i cedeze poziția de lider lui Piastri pentru că o obținuse după ce australianul fusese nevoit să intre la boxe pentru a răspunde la undercut-ul lui Hamilton. Personal, nu cred că ar fi trebuit să se implice în lupta lor. De data asta a fost altceva. Inginerul de cursă al lui Norris a schimbat strategia pilotului său din mers și mutarea a funcționat.

Al doilea stint al lui Norris a durat 39 de tururi, cu 12 mai mult decât cel al coechipierului său. În ciuda acestui fapt, el a avut o medie cu o secundă mai rapidă pe tură decât Piastri. Este o statistică uimitoare, care ne spune totul despre modul în care Lando a câștigat această cursă.

Adevărul este că tandemul Norris / Joseph a calculat mai bine, a îndrăznit mai mult, s-a mișcat mai rapid. Asta a fost decisiv.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

Cine va fi golgheterul Champions League în sezonul 2025-2026?

Vezi rezultatele

Loading ... Loading ...
Citește și: