Închide meniul

McLaren s-a desprins – Analiza lui Adrian Georgescu

Adrian Georgescu Publicat: 28 iulie 2025, 8:06 / Actualizat: 28 iulie 2025, 19:20

Comentarii
McLaren s-a desprins – Analiza lui Adrian Georgescu

Lando Norris şi Oscar Piastri, în timpul Marelui Premiu al Austriei / Profimedia

McLaren s-a desprins. Deși este cel mai variat circuit, la Spa-Francorchamps se depășește greu. În general, acest lucru se poate face în virajul Les Combes, al cincilea, care vine după linia dreaptă lungă denumită Kemmel. Depășirea se pregătește încă de la ieșirea din succesiunea Raidilon – Eau Rouge, unde e necesară o lansare foarte bună. Acolo s-au jucat ambele curse din acest weekend, și cea de sprint, și cea clasică.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

”Vulpea” Max a sprintat decisiv

Piastri a plecat sâmbătă în cursa de sprint din pole-position. Imediat în spatele său, Max Verstappen știa că are o singură șansă de a triumfa. Anume, să depășească rapid, apoi, în cele 15 tururi ale cursei, să se apere.

De aceea, așa cum a făcut-o în multe rânduri, olandezul a setat mașina pentru o apăsare redusă la sol, care să-i confere viteză mare pe liniile drepte și pe virajele largi. La Spa, primul și cel de-al treilea tronson sunt de așa natură. Cel de-al doilea e compus din viraje mai strânse ori mai largi, unde o mașină astfel setată pierde teren în fața alteia cu mai multă apăsare la sol, dar unde depășirile sunt greu de făcut. Așa s-a întâmplat. Max a trecut de Piastri în Les Combes. Au urmat, după declarația olandezului, ”cincisprezece tururi de calificare”, adică unele în care Max s-a străduit să nu-l lase pe australian să se apropie. Iar acesta, conștient de faptul că lupta lui se poartă cu colegul de echipă, care era imediat în urma sa, nu a forțat excesiv.

Ploaia a anulat strategiile alternative

Conform regulamentului, nu sunt permise ajustări ale setărilor sau ale componentelor aerodinamice între calificările pentru sprint și cursa de sprint. După sprint există însă o scurtă perioadă de timp înainte de intrarea în parc fermé, pentru calificările cursei clasice.

Învățând din greșelile de la Silverstone, cei de la Red Bull au mărit înclinarea aripii spate a mașinii lui Verstappen. În Marea Britanie, echipa a optat pentru o aripă spate cu forță de apăsare redusă, care a ajutat în calificări, unde campionul en titre a obținut pole position. În timpul cursei, însă, acest lucru i-a costat scump, deoarece a făcut ca RB21 să fie mai dificil de manevrat pe teren umed. Verstappen a avut probleme cu aderența, după repornirea mașinii de siguranță și a fost sub ritm în cea mai mare parte a cursei. De aceea, ploaia i-a anulat lui Verstappen orice posibilitate de strategie alternativă. În mod normal pista udă ar fi un atu pentru Max. Însă și gumele intermediare și cele ”full wet” se supraîncălzesc mai repede montate pe mașinile Red Bull decât pe cele McLaren.

Reclamă
Reclamă

„McLaren este chiar mai puternic pe teren umed decât pe teren uscat, deoarece supraîncălzirea este mai mare pe un pneu intermediar, așa că ei controlează foarte bine acest aspect”, a precizat Verstappen.

S-a inactivat clauza lui Max?

Chiar dacă Max nu a urcat pe podium în cursa clasică, un eveniment important tot a avut loc la Red Bull. The Race scrie că olandezul nu mai poate activa în 2025 clauza de reziliere a contractului care expiră în 2028. Aceasta ar stipula faptul că pilotul poate părăsi team-ul dacă după cursa următoare nu se află printre primii trei în clasamentul general. Or, grație punctelor obținute în Begia, Max are 28 de puncte în fața lui Russell, deci acest lucru a devenit imposibil.

Piastri a învățat din înfrângere

Piastri a plecat în cursa clasică de pe poziția secundă, în timp ce Norris a câștigat pole-ul. Iar Oscar a făcut exact ce făcuse și Verstappen la sprint. A stat în siajul lui Norris pe linia Kemmel și l-a depășit pe exterior în Les Sources. Apoi, totul s-a desfășurat în defavoarea lui Norris. Mai întâi, englezul a avut o problemă la baterie. Mecanicii l-au ținut apoi un pic mai mult la boxe. A încercat o strategie alternativă, cu pneuri hard în al doilea stint, în timp ce Piastri a avut medii. Însă propriile greșeli, trei la număr, au fost cele care l-au făcut să rămână prea departe în urma colegului de echipă.

Reclamă

După cursă, Norris a dat vina și pe faptul că nu a schimbat gumele imediat după Piastri. E discutabilă totuși ipoteza că ar fi avut mai mult succes cu această strategie. O necunoscută era dacă Piastri putea rezista 28 de tururi a câte 7 kilometri cu un set de pneuri medii. Alta era dacă va reîncepe ploaia. Aceasta a dus la amânarea startului cu aproximativ o oră și la parcurgerea primelor tururi în spatele mașinii de siguranță.

Ambele necunoscute s-au rezolvat în defavoarea lui Norris. Piastri a rezistat pe medii, iar ploaia nu a reînceput serios. Astfel, Oscar și-a consolidat avansul în clasament în fața lui Lando Norris, de care îl separă acum 16 puncte.

McLaren s-a desprins

Aceste două curse, înaintea cărora majoritatea echipelor au făcut upgrade-uri, au arătat clar că monopostul McLaren nu are rival. Singurii care ar putea să-i pună în pericol erau fie Max, cu setările lui extreme, fie cei de la Ferrari. Ultimii au ratat însă această șansă. Chiar și după o cursă foarte bună, Charles Leclerc a terminat totuși cu peste 20 de secunde în urma celui mai lent pilot McLaren, anume Norris. În același timp, Hamilton a declarat că nu se vor mai face upgrade-uri substanțiale în acest sezon pentru SF-25. Ceea ce înseamnă că Ferari, aidoma Mercedes, se concentrează acum 100% pe sezonul 2026.

Înapoi la Homepage
Comentarii


Reclamă

A fost eliminat prea uşor Ştefan Târnovanu, în FCSB - Farul?
Loading ... Loading ...
Citește și:
Reclamă
19:15
Câte medalii va cuceri David Popovici la Campionatele Mondiale din Singapore?
18:59
Salariul uriaş cu care este deturnat Marius Ştefănescu! Suma pe care o poate câştiga fotbalistul de la FCSB
18:46
Maxime Grousset face spectacol şi în Singapore! A cucerit aurul mondial la 50m fluture
18:29
“Va fi infern!” Presa din Macedonia, avertisment pentru Shkendija, înaintea returului cu FCSB (miercuri, 20:30, Antena 1)
18:29
EXCLUSIVRisto Radunovic, mesaj de luptă înaintea meciului cu Shkendija: “Să ne calificăm, să schimbăm imaginea echipei”
18:11
Florin Tănase a fost suspendat 3 etape de UEFA! Lovitură dură pentru FCSB
1 FotoImagine rară cu Ionuţ Luţu alături de partenera lui. Cum arată acum Iulia, fost iepuraş Playboy 2 Gigi Becali vrea să dea afară un jucător de la FCSB, după eşecul cu Farul: “A pierdut toate mingile” 3 “Mi-a spus să joc fotbal, i-am zis «păi ce, joc handbal?»”. Alexandru Musi, revoltat după Oțelul – Dinamo 4 Anunţul preşedintelui lui U Cluj despre transferul lui Marius Ştefănescu, după ce Becali declara că e rezolvat! 5 Ştefan Târnovanu a dezvăluit ce i-a spus, de fapt, arbitrului Găman, înainte să fie eliminat în FCSB – Farul 1-2: “E vina mea” 6 “A venit Găman şi ne-a luat punctele”. Florin Tănase, discurs dur după ce FCSB a fost învinsă de Farul
Citește și