Lungul drum spre performanță. La Marele Premiu al Ungariei ați realizat, probabil, saltul neașteptat realizat de cei de la Aston Martin. De altfel, echipa cu sediul la Silverstone ar putea realiza un progres și mai mare în sezonul viitor, când regulile se vor schimba substanțial.
Batalionul de genii
Despre colecția de personalități pe care Lawrence Stroll a strâns-o la Aston Martin am mai scris. Mai nou, noul Chief Technical Officer, Enrico Cardile, fost director tehnic la Ferrari, a intrat și el ”în pâine”. El urma să-l supervizeze pe Dan Fallows, dar acesta a fost demis din funcția de director tehnic, deci Cardile îi va prelua atribuțiile.
Principalele ”arme” din panoplie sunt însă Andy Cowell, CEO-ul echipei, și Adrian Newey, Technical Managing Partner. Primul a fost Managing Director la Mercedes AMG High Performance Powertrains. Sub conducerea sa au fost câștigate 14 titluri la constructori și piloți între 2014 și 2020. Al doilea este cel mai bun specialist în aerodinamică din F1. Sub conducerea sa au fost obținute, din 1992 până anul trecut, 14 titluri la piloți și 12 la echipe.
Un salt neașteptat la Hungaroring
Ce s-a întâmplat cu echipa care, în 2023 și 2024, a fost ”the best of the rest”? Adică team-ul care s-a clasat de fiecare dată pe locul al cincilea, după ”careul de ași”? Anul acesta a fost într-o cădere neașteptată.
La Hungaroring, piloții Aston Martin au avut un reviriment interesant. După ce la Spa ieșiseră încă din Q1, ei au fost pe linia a treia a grilei în Ungaria. Apoi, în cursă, s-au clasat pe locurile 5 și 7. Ca urmare, Aston Martin a ajuns de pe locul optulea pe al șaselea. A fost meritul implicării lui Adrian Newey?
Nu a fost meritul lui Newey
După cum deja se știe, Newey se concentrează 100% pe monopostul din 2026. Fernando Alonso spune că AMR25, cel din 2025, nu-l interesează. „Adrian este foarte motivat. Dar mașina din acest an nu pare să-l intereseze prea mult. De fiecare dată când îl întrebăm ceva despre aceasta sau despre cum am putea îmbunătăți ceva, se ridică și se duce în alt birou. El e deja în modul 2026”.
Așa a procedat Newey și la celelalte echipe unde a activat. Nu a preluat proiecte care nu-i aparținuseră, încercând să le perfecționeze. Primul său model Williams, FW14, avea mai multe în comun din punct de vedere aerodinamic cu proiectul său anterior (Leyton House CG901) decât cu FW13, pe care îl înlocuia. La McLaren, s-a apucat direct de monopostul din 1998, în timp ce se afla încă în concediu de odihnă, implicându-se cât mai puțin posibil în proiectul mașinii din 1997. La Red Bull, a evitat aproape în totalitate nefericitul model RB2.
Și aceasta este politica pe care Newey o respectă la Aston Martin, formulându-și observațiile într-un mod mai diplomatic – cel puțin în public.

La Aston se pregătește ceva
Spaniolul crede însă că legendarul tehnician ”coace” lucruri importante pentru 2026. Și Andy Cowell e impresionat de felul de a lucra al lui Newey, care are o arie extinsă de competență, acoperind mai multe domenii. „Ritmul cu care realizăm modificări la modelul 2026 din tunelul aerodinamic e mai rapid decât oricând. Este cu-adevărat impresionant. E ca și cum ai privi 100 de persoane alergând câte 100 de metri în mai puțin de zece secunde, realizând predări perfecte ale ștafetei”.
Reputatul Gary Anderson spune că Newey chiar îi ”semi-școlește” pe angajații Aston Martin, învățându-i cum să opereze cu complexele facilități pe care le au la dispoziție.
Bani mulți, dar și lipsuri multe
Un monopost trebuie să funcționeze bine într-o gamă cât mai întinsă de condiții. La mașinile actuale, lucrurile sunt complicate, din cauza sensibilității și a lipsei de predictibilitate a comportamentului când rulează foarte aproape de sol. Corelația dintre instrumentele de testare aerodinamică, cum ar fi tunelul aerodinamic și CFD, și lumea reală nu se referă doar la fidelitatea datelor generate. Se referă și la modul în care sunt utilizate datele și la cifrele pe care le urmărești.
Principala problemă sesizată de Newey la facilitățile de ultimă generație pe care Aston Martin le-a construit la Silverstone e modul în care acestea sunt folosite. Degeaba ai o sumedenie de date precise, dacă nu știi să le interpretezi și să le transpui în realitate.
„Adrian ne îndeamnă să îmbunătățim modul în care operăm în tunel, în CFD și în simulator”, a explicat Cowell.
Alonso a răspuns cu sinceritate la întrebarea cu care am deschis articolul. Ce a cauzat neașteptatul progres de la Hungaroring? „Sincer, cred că e vorba de caracteristicile pistei”, a declarat Alonso. „Nu am modificat mașina în mod semnificativ de la Spa, de acum șapte zile. Niciunul dintre piloți nu avea piese noi pentru această cursă. Configurația și caracteristicile circuitului se potrivesc însă mașinii noastre”.
De ce e foarte important Newey
Tocmai acesta e marele atu al specialistului în vârstă de 65 de ani. Înțelege și poate integra totul într-o ecuație complexă, aplicând rezultatele obținute la construcția unui monopost.
Cheia unui proiect bun e integrarea datelor obținute din tunelul aerodinamic cu cele generate de alte instrumente sau obținute din rularea mașini pe pistă.
Aston Martin a făcut unele progrese. Au fost trei upgrade-uri în 2025: un pachet nou la Imola, o podea introdusă la Silverstone și o aripă frontală nouă la Hungaroring. Mașina a devenit mai stabilă în virajele rapide, dar, după cum a spus Alonso înainte de Hungaroring, „murea” în virajele cu viteză redusă.
Marea problemă, simulatorul
Newey chiar n-ar fi avut rost să intervină pe un monopost cu probleme, într-un an deja pierdut. Tunelul aerodinamic al celor de la Aston este de ultimă generație. Problema principală care a ”minat” dezvoltarea mașinii AMR25 a fost noul simulator al echipei, care are o problemă de corelare. Asta înseamnă că reproducerile unor caracteristici – aerodinamica sau comportamentul anvelopelor, de exemplu – sunt destul de departe de realitate. Datele rezultate oferă erori.
Acest software nu e ceva ce poți cumpăra gata făcut. Există un proces nesfârșit de rafinare și de îmbunătățire a corelațiilor. Acest lucru necesită timp și nu există scurtături. Ar putea dura doi ani până când această problemă va fi complet remediată.
Aston Martin e, probabil, cea mai interesantă echipă de pe grilă. E și singura care va folosi în 2026 motorul Honda, de pildă. La anul, poate furniza surpriza competiției, dar nimeni nu știe încă dacă va fi una în sens pozitiv sau negativ.
- Primul antrenament al Marelui Premiu de la Singapore e ACUM. Cursa e duminică (14:45, Antena 1 şi AntenaPLAY)
- Christian Horner putea reveni în Formula 1. Ce echipă a fost abordată de fostul șef de la Red Bull
- McLaren, favorită la Singapore! Analiza lui Adrian Georgescu
- Mesajul lui Charles Leclerc către fanii lui Ferrari înainte de Marele Premiu din Singapore
- Grand Prix, ediția 28: Antal Putinică și Cătălin Ghigea au prefațat Marele Premiu de la Singapore