Închide meniul

În centrul de greutate al Formulei 1 – analiza lui Adrian Georgescu

Adrian Georgescu Publicat: 5 iulie 2024, 12:52

Reclamă
În centrul de greutate al Formulei 1 – analiza lui Adrian Georgescu

Lewis Hamilton, la Silverstone - Profimedia Images

Silverstone este un traseu special, șapte dintre cele zece echipe având sediile în Marea Britanie. De aceea, mulți introduc pachete de îmbunătățiri la acest Mare Premiu.

ARTICOLUL CONTINUĂ DUPĂ RECLAMĂ

Nu toate upgrade-urile au, în mod automat, rezultate pozitive. De pildă, cei de la Aston Martin au făcut o greșeală cu pachetul lansat la Imola și efectele s-au văzut. La fel, RB a „scrântit-o” cu evoluția introdusă în Spania.

În centrul de greutate al Formulei 1

Ferrari este în aceeași situație. Asemenea altor formații, are probleme în prezent cu fenomenul numit „porpoising”, adică un balans vertical al monopostului când acesta are toate roțile pe sol. Îmbunătățirile aerodinamice de la Imola au funcționat, dar cele din Spania nu, readucând acest fenomen nedorit și schimbând repartizarea greutății monopostului pe punți.

În schimb, cei de la Mercedes sunt pe un trend ascendent. Și-au consolidat poziția a treia în clasamentul celor mai rapide mașini, iar în Austria și-au optimizat foarte bine monoposturile pentru un echilibru rezonabil în toate virajele, ceea ce nu a fost deloc simplu, deoarece abordarea bună a diferitelor tipuri de curbe necesită o rigiditate diferită a suspensiei. Unul dintre atuuri: corelarea între simulările curselor și permormanța de pe traseele reale. La Silverstone vor căuta tot o setare echilibrată pentru a maximiza performanța în diferitele viraje rapide și în fazele de tracțiune la ieșirea din virajele medii și lente.

Upgrade-ul Red Bull, cel mai așteptat

Red Bull lansează în Marea Britanie cel de-al patrulea upgrade. Prin comparație, anul trecut a fost suficient unul singur, dar modificările din 2024 de la Suzuka, Imola și Barcelona au adus puține progrese.

Reclamă
Reclamă

Sistemul de suspensii și integrarea sa în proiectul aerodinamic au fost gândite de către Adrian Newey, cel mai bun director tehnic din F1, care a părăsit însă în mai 2024 proiectul. Punctul forte al monopostului RB20 a fost rigiditatea suspensiei spate, care a permis o gardă joasă la sol, ceea ce a mărit efectul de sol și a crescut stabilitatea în virajele medii și de viteză. În curse unde traseul avea denivelări sau unde era necesară trecerea peste vibratoare, se putea mări ușor garda la sol și, cu toată diminuarea apăsării la sol, Red Bull erau încă mult în fața concurenței. Apoi au venit cursele din Monaco, cu denivelări, viraje de viteze mici și treceri peste vibratoare înalte, și Imola, tot cu treceri peste vibratoare înalte, iar mașina a devenit instabilă în aceste curse. În acest răstimp, concurența s-a apropiat.

O altă problemă este că, spre sfârșitul curselor, când mașinile sunt ușoare, monoposturile McLaren sunt clar mai rapide.

Helmut Marko, consilierul formației și mentorul lui Max, spunea: „Ne confruntăm cu această problemă începând cu Marele Premiu al Chinei. Nu știm de unde apare o diferență între datele din simulator și cele ce se petrec în situațiile reale”, precizând că upgrade-ul pregătit pentru Silverstone ar trebui să rezolve problema. Acesta ar consta, în principal, în modificări realizate în zona podelei și a difuzorului, mai puțin vizibile.

Reclamă

Nici McLaren n-a stat degeaba

În afara modificărilor introduse în Austria, care au dat rezultate bune, cei de la McLaren se vor concentra pe a genera mai multă încărcare pe puntea spate, pentru o accelerare mai bună la ieșirea din viraje. Se dorește o optimizare a suspensiilor în față, pentru o mai bună agilitate în schimbările de direcție, și minimizarea instabilității spatelui la viteze mari. Apăsarea la sol e crucială, mai ales în virajele medii și de viteză mare, cum e celebra succesiune Maggotts – Becketts – Chapel, iar uzura pneurilor prin exercitarea eforturilor laterale trebuie evitată. Cei de la McLaren au nevoie de o performanță mai bună când mașina este plină cu combustibil, adică în primele tururi.

Traseul britanic seamănă mai degrabă cu cel din Barcelona decât cu cel din Austria. Este unul de viteză, dar, spre deosebire de pista din Spielberg, sunt doar două zone DRS, nu trei. Deținătorul recordului pe tur este Max Verstappen, în 2020.

Reclamă

Ce se va întâmpla în meciul CFR Cluj - Rapid?

Vezi rezultatele

Loading ... Loading ...
Citește și:
13:07

Post schimbat pentru Radu Drăguşin, în duelul „de foc” cu Manchester City! Ce scriu englezii despre fundaşul român

12:17

Zeljko Kopic, verdict categoric înainte de Petrolul – Dinamo. Ce spune antrenorul „câinilor” despre evoluţia echipei: „Am luptat mult”

12:04

Antrenorul lui Rangers, reacţie fermă după ce Gică Hagi şi Mircea Lucescu l-au cerut în teren pe Ianis Hagi: „Pierdere de timp!”

11:34

Golden State Warriors, victorie după victorie. S-au impus categoric în faţa celor de la New Orleans Pelicans

11:33

„Înainte să întrebe, după să vorbească!” Dan Petrescu, taxat în direct de Cristi Balaj! Replică dură pentru antrenorul de la CFR Cluj

10:58

„Inexplicabil!” Gică Hagi, discurs furibund după eşecul cu Oţelul! Ce le-a reproşat jucătorilor, după ce au luat gol la ultima fază

1 VIDEOGeorge Russell, pole-position în Marele Premiu din Las Vegas! Max Verstappen, pe locul cinci în calificări 2 VIDEOBernadette Szocs a obţinut performanţa carierei la WTT Finals Fukuoka, LIVE în AntenaPLAY! Calificare în semifinale şi medalie de bronz 3 „Îi dau afară pe toţi, să plece”. Gigi Becali şi declaraţia incendiară făcută legată de jucătorii de la FCSB, după Botoşani – Rapid 2-0 4 Suma impresionantă câştigată de Bernadette Szocs, după calificarea istorică în semifinalele WTT Finals Fukuoka. Urcare în clasamentul mondial 5 O echipă de top din Europa intră în cursa pentru Andrei Raţiu! Concurenţă serioasă pentru Barcelona: „Rayo pare dispusă să negocieze” 6 Verdictul specialiştilor după controversa din FC Botoşani – FCSB 1-0! Răspuns pentru Ştefan Târnovanu: „Se vede”
Citește și