Au devenit depășirile tipizate? Depășirea este motivul principal pentru care ne uităm la Formula 1. Pentru mine, reprezintă cam 90% din puterea de seducție a acestui sport. Ne plac mașinile, zgomotul propulsoarelor, tot ce ține de magia unei competiții cu motor, dar momentul în care o mașină se avântă în depășirea alteia reprezintă climaxul de emoție. Depășirea este precum golul în fotbal: măsura tuturor lucrurilor, semnul suprem și clar că o un om (sau o echipă) s-a dovedit, într-un interval de câteva secunde, mai bun decât celălalt.
Cum se câștigă 4 metri
Pentru ca un pilot să treacă de un altul, trebuie să câștige cam 4 metri în dauna celuilalt. În condițiile în care mașinile și piloții au posibilități asemănătoare, e greu ca acest lucru să se întâmple. Acum 30 de ani era mai ușor. Nu insist asupra motivelor pentru care depășirea a devenit, în timp, mai greu de făcut.
Ideea este că, în zilele noastre, pentru a depăși, pilotul din spate trebuie ajutat prin regulament. Așa a apărut DRS-ul, un dispozitiv menit să-i asigure pilotului din spate respectivul surplus de viteză.
Ce spune regulamentul
Bineînțeles, și niște reguli de ”etichetă” sunt necesare. Anume, ce are și ce nu are voie să facă un pilot care este depășit.
În 2022, FIA a publicat regulile standard legate de această manevră. De aceste reguli se ține cont când comisarii de cursă judecă cine a greșit și cine nu într-un duel. O mare importanță este acordată pilotului care are întâietate în viraj, căruia celălalt trebuie să-i acorde spațiu pe pistă. Regulile sunt mai complexe de atât, chiar excesiv de complicate aș zice, dar esența e următoarea.
La depășirea pe interior: pentru a avea întâietate în viraj, pilotul care depășește trebuie să aibă, în apex, axa din față înaintea oglinzilor retrovizoare ale mașinii depășite.
La depășirea pe exterior: pentru a avea întâietate în viraj, pilotul care depășește trebuie să aibă, în apex, axa din față înaintea axei din față a mașinii depășite.
Ce este apex-ul? Explică Damon Hill în acest video.
