În 2023, Aston Martin termina anul pe poziția a cincea în clasamentul constructorilor. Numai 22 de puncte îi separau de formația din poziția a patra, dar la 260 în fața echipei de pe locul al șaselea, Alpine. Aston a înregistrat 8 clasări pe podium, dintre care două locuri secunde, toate pentru Alonso, care a terminat anul pe poziția a patra în topul piloților.
În 2024, echipa a terminat tot pe poziția a cincea, dar la 374 puncte în spatele Mercedes, echipa de pe locul al patrulea. Și cu doar 29 de puncte în fața următoarei clasate, aceeași Alpine.
Își va depăși vreodată Aston Martin condiția de “the best of the rest”? Va obține curând prima victorie? Va intra în “clubul celor mari”?
Are ași în mânecă, dar mâneca e scurtă
Sintetizând, Aston Martin îl are pe cel mai bun designer – Adrian Newey, pe cel mai bun specialist în motoare – Andy Cowell, omul sub conducerea căruia Mercedes a câștigat tot ce se putea câștiga între 2014 și 2019. Iar aceștia sunt doar doi dintre tehnicienii reputați din F1 care au ales Aston Martin. Mai sunt Enrico Cardile (Chief Technical Officer, fost la Ferrari), Dan Fallows (director tehnic, fost la Red Bull), Bob Bell (Executive Director – Technical, fost la Renault) și mulți alții. În noiembrie, Fallows a fost îndepărtat din postul de director tehnic, lăsându-i locul lui Bell.
Deloc de neglijat e faptul că, după ce au folosit tunelul de vânt al celor de la Mercedes, Aston Martin are unul nou și modern. Mai mult, începând din 2026, l-ar putea avea și pe cel mai bun pilot. Deși Max Verstappen are contract cu Red Bull până la sfârșitul lui 2028, el are și clauze de ieșire care i-ar permite să părăsească echipa dacă nu e mulțumit de mașină. Cealaltă pistă posibilă pentru Max, Mercedes, pare din ce în ce mai îndepărtată.
De ce ar veni Max
Iar Max a avut anul acesta multe motive de nemulțumire legate de materialul de concurs. În plus, din 2026 Honda se va muta de la Red Bull la Aston Martin.
Fostul pilot de F1 Juan Pablo Montoya susține că Max are toate motivele de îngrijorare față de motorul pe care Red Bull îl dezvoltă alături de Ford și care va echipa monoposturile începând din 2026. Ce spune columbianul, în primul rând, este că echipa va pierde unul dintre cele mai bune propulsoare din F1, care va fi înlocuit cu unul nou și netestat în competiții.
Mașina a fost greșită
În plan tehnologic, problemele care au afectat Aston Martin au fost aceleași pe care le-au întâmpinat și celelalte echipe. Datele din tunelul arodinamic și cele obținute în testarea în model CFD nu se corelau cu cele din teren. Cei de la Aston Martin au ales să “dea ascultare” datelor generate de calculator. Apoi, au ales să riște, pomenindu-se cu o mașină care era și lentă, și dificil de pilotat, deconectată între cele două punți. Progresele realizate în turul de calificări în partea a doua a sezonului au fost cele mai slabe, cu excepția celor realizate de Alpine. La sfârșitul acestui sezon, Fallows a plătit factura pentru proiectarea greșită a AMR 24, monopostul folosit anul acesta. Va urma era Newey, dar efectele se vor vedea cel mai devreme în 2026.
Lawrence și Lance
Oamenii competenți există, baza materială există, bani, oho!, sunt cu prisosință. Problema principală e însă alta și nu pare rezolvabilă. Aston Martin este o echipă construită pentru și în jurul lui Lance Stroll, fiul lui Lawrence Stroll, patronul team-ului. Or, Lance e un pilot rezonabil, dar atât. Nu e nici o calamitate, cum a arătat abandonul din turul de formare din Brazilia, dar nici un pilot capabil să aducă victoria, în jurul căruia să construiești un proiect. Iar cât timp echipa pare a fi mai degrabă cadoul unui padișah pentru fiul său, succesul nu poate veni natural.