Aflat în fața unei curse fără miză – pentru că titlul la individual era deja câștigat, iar cel la constructori deja pierdut – Max Verstappen a decis să riște. Or, când se Max decide să atace, nu ia prizonieri (George Russell poate depune mărturie în acest sens).
Un monopost instabil
În Qatar, cu o săptămână în urmă, între antrenamente și calificări, cei de la Red Bull găsiseră formula câștigătoare de setare. Pe traseul de la Yas Marina, comportamentul vehiculului pe denivelări și borduri a fost însă altul. Vântul a schimbat și el datele problemei. Ca urmare, Max a abordat calificările cu o setare foarte îndrăzneață, într-o abordare de tip „totul sau nimic”. Primul său tur rapid din Q3 părea să răsplătească acest mod, dar în ultimul viraj monopostul a avut o supravirare. Olandezul a corectat această supravirare și a obținut, chiar și în aceste condiții, cel mai bun timp provizoriu.
Înaintea celui de-al doilea tur rapid, modificările făcute la aripa din față au agravat problemele. Olandezul a realizat cel de-al cincilea timp al sesiunii, dar după retrogradarea lui Hulkenberg a ajuns pe poziția a patra.
Ferrari, o șansă neașteptată
Probleme cu adevărat mari a avut însă Ferrari. Scuderia avea de recuperat 21 de puncte față de McLaren pentru a câștiga titlul la constructori. Numai că Leclerc a fost silit să schimbe bateria. Cum monegascul deja folosise deja numărul maxim de astfel de dispozitive de-a lungul unui sezon, două, a primit o declasare cu zece poziții pe grila de start. Apoi, în Q2, cel mai bun timp al său a fost anulat și s-a trezit ultimul pe grila de start. Numai penalizările primite de alți piloți au făcut ca Leclerc să plece în cursă de pe poziția a 19-a.
La start, cei de la McLaren păreau așadar a fi cățărați pe șeile unor cai mari. Numai că, în tot acest sezon, a existat un factor care a adus multă incertitudine.
Să fi fost vântul? Cauciucurile? Asfaltul? Temperatura?
Nu. A fost „The Max Factor”.
The Max Factor
Verstappen a încercat să-l depășească, în primul viraj, pe Piastri. Nu prin stânga lui Piastri, nici prin dreapta lui. A încercat să depășească PRIN Piastri. Ca urmare, ambele monoposturi s-au răsucit și Norris a rămas singurul purtător al șanselor McLaren, cel puțin pentru un timp.
Acest fapt, cumulat cu faptul că Leclerc, la sfârșitul primului tur, urcase deja pe poziția a opta, amenința serios șansele McLaren la titlu.
Știți genul acela de tur pe care-l reușești o dată din 20 de încercări la un joc pe calculator, când totul merge perfect și depășești pe bandă rulantă? Un astfel de prim tur a reușit monegascul.
Cu Sainz pe poziția secundă, Ferrari se afla astfel în poziția ciudată de a depinde, pentru câștigarea titlului, în cea mai mare măsură de pilotul pe care l-au pus pe liber în timpul acestui sezon.
McLaren, în cele din urmă!
Dar, deși mașinile roșii aveau o viteză mai mare cu 5 kilometri pe oră mai mare la sfârșitul liniei drepte decât monoposturile McLaren, pe secțiunile virajate ele nu puteau face față. Nici încercarea de undercut a lui Sainz la Norris nu a funcționat. Deși Leclerc a continuat să depășească și a ajuns pe ultima treaptă a podiumului, consistența lui Lando Norris a adus pentru McLaren primul titlu din 1998 încoace. Englezul a avut „un ritm necruțător, mai ales în cel de-al doilea stint, cu anvelopele hard„.
Dacă privim însă în urmă și luăm în calcul faptul că McLaren a avut în cam două treimi din sezon cea mai rapidă mașină, faptul că nu au izbutit să ia titlul la individual și că au fost la un pas să-l rateze pe cel la echipe înseamnă că au subperformat.
Ferrari – aidoma McLaren – a avut doi piloți buni, dar, din păcate, de unul s-a despărțit. Ar fi câștigat, probabil, titlul la constructori și s-ar fi bătut pentru cel individual dacă nu ar fi ratat upgrade-ul introdus la sfârșitul lui iunie, în Spania.
Dar despre cum a arătat acest sezon și ce l-a făcut să fie atât de disputat, în articolele următoare.
- Presa britanică anunţă că Aston Martin îl vrea pe Max Verstappen! Afacerea ar putea fi de 1 miliard de lire sterline
- Când începe Adrian Newey dezvoltarea noului monopost Aston Martin. Britanicul s-a despărţi de Red Bull după 19 ani
- Charles Leclerc, pariu îndrăzneţ după ce Carlos Sainz a ajuns la Williams: „E o chestiune de timp”