Nu știu dacă vă mai amintiți ce a făcut McLaren în cursa care a deschis sezonul trecut, din Bahrain. Ei bine, atunci Piastri a părăsit lupta încă din Q1, iar Norris din Q2. În cursă a fost și mai rău: Piastri a abandonat din motive tehnice, iar Norris a terminat ultimul, după șase opriri la boxe.
După cum scrie site-ul oficial al competiției, în mai puțin de doi ani, monopostul McLaren s-a transformat dintr-unul aflat în partea din spate a grilei în cea mai rapidă mașină de F1.
Dacă luăm doar rezultatele din calificări din acest an, McLaren a ajuns în doar trei luni și jumătate de la locul al șaptelea pe grila de start la primul (în Spania).
Cum?
Tunelul de vânt, principalul atu
În toamna anului trecut, noul tunel de vânt, aflat la sediul team-ului din Woking, a devenit operațional. Acesta a adus cel mai important “boom”. Permite testarea modelului de monopost la o plajă mare a unghiurilor de impact al aerului asupra elementelor aerodinamice. De-abia acum, la un an distanță, rivalii încep să recupereze la acest capitol, îmbunătățind dotarea propriilor suflerii.
Cum regulamentul limitează drastic testele pe circuit, datele culese din simulatorul virtual și din tunelul aerodinamic sunt cruciale pentru construirea unei mașini competitive. Iar, potrivit grilei care se actualizează de-a lungul unui sezon, McLaren a avut dreptul, începând de la Marele Premiu al Olandei, din august, la 32 de ore în plus petrecute în tunelul de vânt față de Red Bull.
Un upgrade excepțional a „întors” scorul
Acest lucru le-a permis celor de la McLaren să lucreze în liniște, să evolueze constant și să nu fie forțați la upgrade-uri (ori corecții ale unor upgrade-uri nereușite), precum s-a întâmplat cu cei de la Red Bull, Mercedes și Ferrari. În vreme ce rivalii au schimbat și patru variante de podea, team-ul papaya a făcut, până acum, o singură astfel de modificare: la Miami. Filosofia McLaren a fost: „mai puține upgrade-uri în sezon, dar atent testate”. Au sacrificat, poate, o apăsare la sol mai mare, însă au beneficiat de o configurație cu care piloții și echipa tehnică erau obișnuiți și cu care au putut lucra foarte ușor. O nouă versiune de podea este anunțată pentru cursa următoare, cea din Austin.
Miami a fost punctul de inflexiune al sezonului: un pachet excepțional de upgrade-uri, în mai multe zone. Nu a fost numai podeaua, ci și introducerea aripii frontale flexibile. Plus o nouă aripă spate, „beam wings”, o evoluție a sistemului de frânare, elemente noi de caroserie și de suspensie.
A fost apoi aripa spate flexibilă (așa-numitul MiniDRS), introdusă prima oară la Spa.
Nu în ultimul rând, mașinile s-au dovedit extrem de fiabile. Mai sunt șase curse (plus trei de sprint) din acest sezon. Norris și Piastri nu au depășit încă numărul de elemente maxim permise de regulament. Verstappen, Perez și Hamilton deja au făcut-o.
Factorul uman
În iarnă, team-ul din Woking a făcut două achiziții foarte bune. Despre prima, aducerea lui Rob Marshall de la Red Bull, am mai scris. Mulți susțin că Marshall a adus cu el și planurile noului monopost RB20. La puțin timp după cursa din 2023 din Bahrain, McLaren s-a despărțit de directorul tehnic James Key, autorul unui proiect considerat greșit. Postul său a fost înlocuit cu trei poziții, ocupate de Peter Prodromou, David Sanchez și Neil Houldey. Puțin timp după aceea, Rob Marshall a luat locul lui Sanchez.
Cea de-a doua venire e poate mai importantă. Andrea Stella a fost avansat înaintea startului sezonului 2023 ca director al team-ului, în locul lui Andreas Seidl. Stella a fost, din 1997, “performance engineer” pentru Michael Schumacher la Ferrari. A îndeplinit același rol la scuderie pentru Kimi Raikkonen și Fernando Alonso. Spaniolul a fost atât de legat de Stella, încât, când a plecat la McLaren, l-a transferat împreună cu el. Fernando a avut doar cuvinte de laudă despre Andrea.
Nu putem să nu amintim de evoluția celor doi piloți McLaren. Lando Norris a câștigat 3 curse în 2024. Mai important poate, cu excepția cursei din Austria – unde s-a acroșat cu Max -, de la Marele Premiu al Australiei, Lando nu a terminat nicio întrecere mai jos de locul 5. În doar al doilea său sezon, Piastri a obținut două victorii și a avut un progres evident.
- Ferrari, furnizor pentru Cadillac în 2026! De ce se vor ocupa italienii
- Ce studii are Kelly Piquet, iubita lui Max Verstappen. Influenceriţa este cu 9 ani mai mare decât cvadruplul campion mondial
- Carlos Sainz, cel mai rapid în testele pentru Williams. Fostul pilot Ferrari l-a întrecut pe Charles Leclerc în sesiunea de la Abu Dhabi