Italianul care a învins Ferrari. Am scris în timpul acestui sezon mai multe articole (de pildă, acesta, acesta și acesta), pentru a explica motivele pentru care McLaren a avut un progres formidabil. Cum dintr-o echipă din spatele grilei a ajuns, în mai puțin de doi ani, formația campioană, învingând Ferrari într-o luptă dură, care a durat până la ultimul Mare Premiu.
Investiția în tunelul aerodinamic, doi piloți tineri și talentați, aripile revoluționare atât din față, cât și din spate au fost printre atuurile McLaren în acest sezon.
Să nu uităm însă un aspect extrem de important, fără de care nu cred că McLaren ar fi cucerit titlul la constructori. Piloții team-ului englez au terminat în acest an toate cursele clasice la care au luat startul. Lando a părăsit cursa de sprint din Miami în urma unui acroșaj, iar după incidentul din Austria cu Max a fost totuși clasat, deoarece acoperise peste 90% din distanța de cursă.
Asta denotă o fiabilitate extraordinară a mașinii și calități de top ale piloților. Cei doi s-au aflat și printre puținii piloți care nu au depășit numărul de echipamente permise de-a lungul unui sezon, alături de Russell, Stroll, Alonso și Hülkenberg.
Oscar Piastri a parcurs toate cele 1444 de tururi ale acestui sezon, alăturându-se unui trio formidabil de piloți care au mai reușit această performanță, în diferite sezoane: Michael Schumacher, Hamilton și Max Verstappen.
Dincolo de partea tehnică și de piese, există însă și un important factor uman.
Omul care a schimbat lucrurile
Zilele trecute, Fernando Alonso spunea, pe jumătate în glumă, că are și el o contribuție la victoria McLaren în campionatul constructorilor. Din acel an 2015, în care McLaren a avut o mașină extrem de proastă, iar echipa a terminat pe penultimul loc în clasament, a ieșit totuși un lucru bun. Spaniolul l-a adus cu el de la Ferrari pe Andrea Stella, inginerul lui de curse.
Stella are 53 de ani. A studiat ingineria aerospațială în Roma și are un master în inginerie mecanică. A fost, între 2002 și 2006, performance engineer pentru Michael Schumacher, apoi pentru Raikkonen (2007, 2008). A fost apoi race engineer pentru Kimi (2009) și Fernando Alonso (2010-2014). În momentul în care Alonso l-a „relocat”, italianul lucrase deja direct cu trei dintre cei mai buni piloți care au fost vreodată în Formula 1.
Care sunt calitățile lui Stella?
În primul rând, uitați-vă la orice poză de-ale italianului. Nu neapărat la cele care însoțesc acest text. La oricare, oriunde ați găsi-o. Ce citiți în ele? Eu citesc că Andrea își face meseria cu plăcere și că e o bucurie să lucrezi cu el. Mai presus de toate, că e un om bun. Exact asta spune și Alonso despre el.
Eu, unul, când trebuie să lucrez cu cineva, îmi pun o singură întrebare: „Acest om m-ar ajuta să car o canapea de la parter la etajul al treilea, pe scări?”.
Nu mă întreb în primul rând dacă știe să facă ce e de făcut. Competența vine după dorința de-a face. Oricum, orice se învață.
Nu dacă poate. Sigur poate.
Paradoxal, oamenii pe care ar trebui să-i evitați nu sunt cei care zic din start „nu”, ci cei care zic „da”, însă te lasă baltă pe la etajul 1.
După mine, Stella ar sări imediat și ar prelua partea mai grea: „Tu apuci de-acolo și-o iei primul pe scări”. Ar șuiera apoi subțire printre dinți către doi flăcăi care ar fuma în apropiere: „Gianni, Marcello, veniți încoa’! Unul ține ușa, celălalt are grijă să nu lovim peretele!”.
Cum se bea un capuccino
Mor după el. Uitați-vă cu câte seriozitate explică felul în care trebuie făcut un capuccino, seriozitate pe care numai italienii o pot avea când vorbesc despre bucuriile simple ale vieții. De parcă l-ar fi întrebat de pizza cu ananas. „It’s tiepid!”. „Tepid”, apropo, înseamnă „călduț”, nici eu nu știam asta.
Nu veți găsi un singur om din Formula 1 care să nu vorbească frumos despre Andrea Stella. Într-un sport în care sunt orgolii și rivalități atât de mari, e un lucru rarissim. Iată ce spune Zak Brown, CEO al echipei McLaren, despre el. “Andrea a făcut o treabă fantastică. E un lider extraordinar și-un foarte bun comunicator, care dă putere echipei. Ascultă și dă instrucțiuni foarte precise. Nu pot spune îndeajuns de multe lucruri bune despre el”.
Autorul „regulilor papaya”
Printre multe alte lucruri bune pe care le-a făcut, Andrea e cel care a impus celebrele „reguli papaya”, care stipulau cum ar trebui să concureze piloții McLaren unul cu celălalt.
Mulți spun că, fără aceste reguli, Lando Norris avea mari șanse să ia titlul la piloți. Personal nu cred asta. În acest an, englezul nu l-ar fi putut depăși pe Max nici dacă ar fi fost susținut necondiționat de Piastri. E prea curând pentru englez. Și cred că au fost niște reguli oneste. Fiecare are dreptul să-și apere în primul rând șansa sa, apoi trebuie să joace pentru echipă.
De–abia aștept să vedem cum va trece McLaren la anul testul de foc din F1: anul de după victoria la constructori. Conform grilei de limitare a cheltuielilor, echipa din Woking va avea mult mai puțin timp de testare la dispoziție și un buget mai limitat decât rivalele sale.
- „A fost un șoc masiv” Carlos Sainz recunoaște că a fost nu se aștepta să fie înlocuit: „Eram 99% sigur că voi continua cu Ferrari”
- „Nu au mentalitate de campion mondial” Max Verstappen, replici acide pentru cei care îl critică: „Puteau să se pregătească mai mult”
- Sergio Perez pleacă de la Red Bull. Liam Lawson va fi noul coleg al lui Max Verstappen